| کد مطلب: ۱۱۰۱۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد

سیدجلال ساداتیان در گفت و گو با «آرمان ملی»:

احتمال باخت بایدن در انتخابات بالاست

آرمان ملی: «آتش بس یک ماهه پیش از ماه رمضان» این گزاره سرخط تمامی خبرها و تحلیل‌هایی است که این روزها پیرامون تحولات غزه و جنگ اسرائیل و حماس مطرح می‌شود. چنانکه گفته می‌شود برای رسیدن طرفین به توافق و آتش بس مذاکرات مختلفی در کشورهای مصر، قطر ، روسیه و ... برگزار شده تا نهایتا طرفین به نتایج مثبتی دست پیدا کنند.

 احتمال  باخت بایدن در انتخابات بالاست

 آنچه مسلم است و طبق گفته‌ رسانه‌ها حماس و اسرائیل البته با فشار غربی‌ها به احتمال فراوان تا آغاز ماه رمضان تن به آتش بس یک ماهه خواهند داد. آتش بس موقتی که می‌تواند در دل خود آتش بس دائم را متولد کند و در ادامه خود را به طرح 2 کشور مستقل پیوند دهد. البته آنچه  از نتانیاهو دیده می‌شود این نیست که به گفته خود بدون رسیدن به دستاوردی حاضر به توافق و آتش بس شود ؛ اما آنچه مشخص است میزان جنایات اسرائیل در این چند ماه در غزه به حدی بالا بوده که اجازه جنایت بزرگ‌تری به نتانیاهو نمی‌دهد. چه اینکه انتخابات آمریکا نیز در پیش رو است و بایدن و دولتش نمی‌خواهند بیش از این هزینه کارهای بی حاصل و نتیجه نتانیاهو را که جز ضرر برای آنها نداشته، بدهند.

در همین راستا برای بررسی تحولات منطقه به ویژه تحولات جنگ غزه؛ مساله آتش بس یک ماهه؛ مذاکرات در جریان و تاثیر اتفاقات غزه بر انتخابات آمریکا«آرمان ملی» با سیدجلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلیس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل به گفت و گو پرداخته است .

ساداتیان معتقد است: «اگر دادگا‌ه های آمریکاآقای ترامپ را منع نکنند و مشکلی برای وی ایجاد نکنند حرف‌ها این است که نهایتا او دست بالاتری را در انتخابات داشته باشد و رای بیاورد. کما اینکه اکنون نیز بسیار دست و پای او پیچیده اند و چند مورد بخصوص در ایالت‌های مختلف مطرح می‌شود اینها به سمتی می‌رود که ترامپ را محدود کند. اگر ترامپ محدود شود خانم نیکی هیلی یا جایگزین‌هایی که او دارد آنگونه نیستند که بتوانند موقعیت اقای بایدن را به خطر بیندازند و او می‌تواند در دور دوم نیز رای بیاورد ولی در مقایسه با ترامپ خیلی سخت است که با قاطعیت بگوییم چه اتفاقی خواهد افتاد ؛اما اغلب می‌گویند که ترامپ در برخی از ایالت‌ها از نظر افکار عمومی جلوتر است.

حال اینکه اگر ترامپ باشد یا بایدن شرایط چگونه خواهد بود و مساله این توافقاتی که در حال حاضر فشار آورده می‌شود باید اذعان داشت که بایدن شدیدا تحت فشار است. از یک طرف در فشار تندروها و افکار عمومی که اینها در داخل آمریکا می‌سازند و بایدن می‌خواهد آنها را هم با خود همراه کند. هر چند که مساله حقوق بشری اعراب و آمریکایی‌ها و همچنین دادگاه‌های ‌افکار عمومی دنیا هم بازتاب‌های خاص خود را در داخل آمریکا داشته و دارد. در نتیجه می‌توان گفت که اقای بایدن واقعا در منگنه سختی است که چگونه از پس این کار بربیاید که هم لابی صهیونیست‌ها را راضی نگه دارد و هم بتواند پاسخگوی افکار عمومی جهان باشد. در نتیجه الان اگر در یک کلام بتوان شرایط آمریکا را توضیف کرد باید گفت اینکه موقعیت آقای بایدن موقعیت خطیر و در معرض خطری است که او همه این تلاش‌ها را می‌کند که ضمن راضی کردن آیپک بتواند به بقیه طرف‌های دخیل در این امر حساس را راضی نگه دارد.»

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار