| کد مطلب: ۱۰۹۶۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم فیاض در گفت وگو با «آرمان ملی» مطرح کرد:

احمدی‌نژاد می‌خواهد خود را به عنوان سلبریتی معرفی کند

گروه های مرجع در گذشته محملی برای گردش اطلاعات و تولید معنا در جامعه بودند امروز ضعیف شده‌اند و جای خود را به گروهایی مانند فوتبالیست ها و بازیگران سینما داده اند که توانایی تولید معنا را ندارند و در مقابل در خلأ معنا به هویت سازی کاذب و نامتعارف دست می زنند.گروه های مرجعی که عمدتا در فضای مجازی مانور می دهند وبه عنوان سلبریتی ها شناخته می شود. سوال مهم در این زمینه این است که چرا گروه های مرجع فکری در جامعه ایران افول کردند و جای خود را به گروه های مرجع جدید با مختصات فکری جدیدی دادند؟

احمدی‌نژاد می‌خواهد خود را به عنوان سلبریتی معرفی کند

«آرمان ملی» برای بررسی این موضوع با دکتر ابراهیم فیاض،جامعه شناس گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید. فیاض در این گفت وگو در مورد ارتباط آقازاده‌ها و سلبریتی ها می‌گوید:« آقازاده ها از ابتدا با سلبریتی ها در ارتباط بوده و با هم مراوده داشته اند. بسیاری از آقا زاده‌ها از رانت های گسترده برخوردار هستند و همین رانت خواری‌ها سبب شده که با سلبریتی ها در ارتباط باشند.در نتیجه ما با نوعی اشرافیت اجتماعی در بین سلبریتی ها و آقازاده مواجه هستیم که شکاف طبقاتی در جامعه را افزایش داده است.آقازاده ها و سلبریتی ها به دلیل اینکه به هم نیاز دارند دارای رابطه دو طرفه هستند و هر دو به شکل های مختلف یکدیگر را تقویت می کنند.در نتیجه دست سلبریتی ها در پشت پرده در دست آقازاده هاست.نکته قابل تأمل اینکه برخی از هیئت های مذهبی تلاش می کند برای شهرت خود سلبریتی ها را در هیئت خود جمع کند.در نتیجه در هیئت های مذهبی هویت های عجیب و غریبی پیدا شده و مشخص نیست که چه مسیری را در پیش گرفته اند.نتیجه این هویت های پیچیده شکل گیری نوی اشرافیت مذهبی است که برای جامعه خطرناک است.یعنی کار به جایی رسیده که سلبریتی ها در مناسبات مذهبی جامعه نیز نقش بازی می کنند.

 او در ادامه می گوید:«پدیده جدیدی که امروز در جامعه ایران رخ داده این است که علاوه بر آقازاده ها،نوه‌های مسئولان کشور با سلبریتی ها ازدواج می کنند ودر نتیجه سلبریتی‌ها با مسئولان کشور پیوند خانوادگی پیدا می کنند.در نتیجه یک ربطه دو طرفه بین این دو برقرار است. از یک طرف  برخی پول و ثروت در اختیار سلبریتی‌ها قرار می دهند و از سوی دیگر سلبریتی ها نیز با توجه به شهرت و نفوذی که در بین افکار عمومی دارند از  آنها حمایت می‌کنند و آنها را از خظر دور می کنند.کار به جایی رسیده که برخی مسئولان در ساختارهای سیاسی و اقتصادی جامعه از بین سلبریتی ها یارکشی می کنند.برخی در نقش آفرینی سلبریتی ها در جامعه نقش موثری ایفا می کنند. به عنوان مثال برخی تتلو را روی عرشه کشتی بردند تا درباره ایران موسیقی اجرا کند. سپس وی را در همایش های سیاسی دعوت کردند. با این وجود همین فرد پس از مدتی به مقدسات توهین می کند و حالت مرتد به خود می گیرد و امروز در زندان به سر می برد و قرار است محاکمه شود. حتی احمدی نژاد نیز به دلیل اینکه پایگاه اجتماعی خود را در بین مردم از دست رفته می بیند تلاش می کند خود را به شکل یک سلبریتی مطرح کند.نوع لباس پوشیدن و نحوه انتقادات وی چنین تصویری از وی ساخته که گویا وی قصد دارد خود را به عنوان یک سلبریتی و متفاوت از گذشته مطرح کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار