| کد مطلب: ۱۰۸۰۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد

فرشاد مومنی: دولتی که مالیه نابهنجار داشته باشد رویه‌های شوک درمانی را پیش می‌گیرد

با دکتر فرشاد مومنی، اقتصاددان درباره بودجه سال آینده و چشم انداز اقتصادی پیش روی دولت و انضباط مالی دولت‌ها و شوک درمانی به گفت وگو نشستیم. مومنی معتقد است؛«در گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره میزان مسئولیت پذیری حکومت‌ها در امور حاکمیتی که تا پایان سال ۲۰۲۲ را پوشش داده به صراحت گفته شده ایران جزء ۶ کشور با پایین‌ترین نسبت‌های شاخص مسئولیت پذیری حکومت در قبال زیرساخت‌های سرمایه انسانی و مادی توسعه است. این شاخص نشان دهنده میزان اهتمام ساختار قدرت به امور بسترساز توسعه مانند تغذیه، مسکن، آموزش و سلامت مردم و زیرساخت‌های فیزیکی مورد نیاز برای تشویق تولید کنندگان است.

 فرشاد مومنی: دولتی که مالیه نابهنجار داشته باشد رویه‌های شوک درمانی را  پیش می‌گیرد

آرمان ملی آنلاین: واقعیت این است که بسیار تلخ و غم انگیز است که تنها در دنیا در شرایط کنونی ۵ کشور هستند که نسبتی پایین‌تر از ایران در این شاخص دارند. این هشداری بزرگ است. این شاخص از دریچه اقتصاد سیاسی به مثابه یک چسب در نظر گرفته می‌شود؛ چسبی که نیروهای گریز از مرکز را کنترل و مهار می‌کند.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای بودجه‌ریزی باکیفیت، این است که امکان توسعه نوآوری‌های فناورانه را ایجاد می‌کند. فصلی بسیار وسیع در ادبیات توسعه به این مسئله اختصاص دارد که تنها حکومت‌هایی که مالیه شفاف، مردم محور، تولید محور و بهنجار دارند، می‌توانند توسعه پیدا کنند. در ادبیات توسعه یکی از پرسش‌های بنیادی این است که چرا در حالی که تقریباً همه کشورهای اروپایی در ربع پایانی قرن هجدهم، از همه نظر به طور نسبی همتراز بودند، چرا انگلستان در انقلاب صنعتی پیشگام شد؟ و این پیشگامی نزدیک به دو قرن، انگلستان را به جایی رساند که می‌توانستند ادعا کنند که آفتاب در این امپراتوری هرگز غروب نمی‌کند.

این عظمت از طریق پیشگامی در تولید فناورانه نصیب انگلستان شد و پاسخی که بخش بزرگی از نظریه‌پردازان توسعه مطرح می‌کنند، این است که یکی از ریشه‌های اصلی پیشگامی انگلستان در تولید فناورانه این بود که این کشور در بهنجارکردن رفتارهای مالی حکومت پیشگام بود. از آنجا که حکومت، قدرت اعمال خشونت بر اساس قانون را دارد، معمولا حکومت‌ها از این موقعیت برای چنگ انداختن به صورت تولید کنندگانشان در دوران‌هایی که کفگیر خزانه به ته دیگ می‌خورد استفاده می‌کنند. دولتی که مالیه نابهنجار داشته باشد رفتارهای پیش‌بینی نشده دارد و رویه‌های شوک درمانی را در دستور کار خود می‌گذارد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار