| کد مطلب: ۱۰۷۸۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد

گفت و گوی آرمان ملی با مهدی مطهرنیا: پیچیده ترین و ضعیف ترین دولت آمریکا

جنگ نگ غزه چه تأثیری بر معادلات بین‌المللی خواهد داشت؟ ایران به واسطه این جنگ با چه تغییر و تحولاتی در عرصه بین‌المللی مواجه خواهد بود؟

گفت و گوی آرمان ملی با مهدی مطهرنیا: پیچیده ترین و ضعیف ترین دولت آمریکا

 «آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با دکتر مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده است. مطهرنیا معتقد است ؛آمریکای بایدنی در سال آخر منتهی به انتخابات است.

او از ضعیف‌ترین و دولت وی یکی از پیچیده ترین دولت‌های پنجاه سال اخیر در آمریکاست. بایدن تلاش کرد به برجام بازگردد. او به برجام بازگشت ولی هیچ گونه عقب‌نشینی در برابر ایران نداشت. به خواسته‌های ایران در دور پایانی مذاکرات گردن نگذاشت ولی با صبر زندانیان آمریکایی در تهران را مبادله کرد. او اسرائیل را حمایت کرد و در همان حال تلاش کرد فعالیت آن را علیه تهران رهبری و حتی مدیریت کند.

او جنگ اوکراین را رهبری کرد و با استفاده از دولت چریکی موجود در کیف، پوتین را تضعیف کرد. با این جنگ ارتباط روسیه با اروپا را محدود ساخت. آمریکا، چین را به چالش کشید و باسفر پلوسی به تایوان و ... عزم چین برای رودرویی بیشتر را سنجید. اما با همه این مراتب از محبوبیت بسیار کمی برای انتخاب مجدد وی به عنوان رییس جمهور آینده آمریکا برخوردار است. بنابراین بایدن نیاز به یک پیروزی برجسته در انتخابات آینده آمریکا دارد.از سوی دیگر رئیسی در تهران مطلوب‌ترین و بایسته ترین قوه مجریه باب میل نظام جمهوری اسلامی را تشکیل داده است. وضعیت ایران امروز با حاکمیت گفتمان انقلابی باید در بایسته ترین وضعیت در نیروهای پیشبرنده باشد؛ اما در تمام وجوه با فشار بیرونی فزاینده روبه‌رو است. از طرفی گریز از فشارها نیازمند یک جریان بیرونی و ایجاد کننده وحدت ملی و امکان بسیج سیاسی نیروهای خودی است. اما طوفان الاقصی می‌تواند بیان کننده همان طوفانی باشد که عالی‌ترین مقام دینی و سیاسی در ایران بیان کرد.در اسرائیل بالاترین میزان واگرایی دهه‌های اخیر به خاطر تلاش نتانیاهو و طرفدارانش در تل‌آویو برای بازنگری در قوانین قضایی ایجاد شده بود.

به این ترتیب بهترین موقعیت احتمالی ایجاد شد تا در تل‌آویو دولت اضطراری ایجاد شود. همگرایی هر چند موقت به نمایش گذاشته شد و در برابر طوفان الاقصی بار دیگر عملیات مشت آهنین آغاز شد. در برابر حمله و به اسارت گرفتن اسرائیلی‌ها شاهد ایجاد فضایی سخت از برخورد هستیم تا جایی که شاهد کشته شدن و زخمی شدن بسیاری از تابعین نظام‌های حکومتی در غزه و تل‌آویو شدیم.این ماجرا برای نتانیاهو به عنوان یک مسأله بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان یک ضد واقعه استفاده کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار