درب بسته صندوق اسرار لاریجانی / دلیل عدم ثبت نامم در انتخابات مجلس را بعدا میگویم
آرمان ملی : «دلیل عدم ثبتنامم در انتخابات مجلس را بعدا میگویم» این جمله علی لاریجانی است که در جمع گروهی از جوانان بیان کرد.
پس از ردصلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 برخی بازنشستگی سیاسی او را پیشبینی کردند اما او به این سمت نرفت و بارها درباره موضوعات سیاسی به اظهارنظر و ارائه دیدگاه پرداخت. پس از آن گمانه حضورش در انتخابات مجلس مطرح شد و این ادعا از سوی برخی مطرح شد که او درصدد جلوس بر کرسی ریاست پارلمان است. 8 مرداد فارس نوشته بود: «علی لاریجانی که در روزهای اخیر در هیاتهای عزاداری زیاد دیده میشد، انگار به تدریج سعی میکند بیش از گذشته خود را مقابل دید مردم قرار دهد تا شاید آرامآرام وارد مسیر انتخابات مجلس شود. در همین ایام عزا در کنار حضورش در حسینیه امام خمینی(ره)، در هیاتهای بزرگ و شناخته شده دیگر تهران نظیر هیات عبدا...بنالحسن(ع)، هیات ریحانة النبی(س)، هیات رایةالعباس(ع) و هیات ریحانة الحسین(س) شرکت کرد.» اما برخی هم میدانستند او تصمیمی برای این کار ندارد مانند محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که گفته بود: «بنده چند دفعه در مورد حضور آقای لاریجانی در مجلس آینده از ایشان سوال کردم، ایشان به بنده گفت که قصد حضور ندارم.» علی لاریجانی پیش ثبتنام نکرد و روز پنجشنبه بالاخره تکلیف را مشخص کرد. او در مورد ثبتنام نکردن خود در انتخابات مجلس دوازدهم افزود: «امور عدمی که دلیل نمیخواهد. البته ثبتنام نکردن بنده در انتخابات مجلس دوازدهم دلایلی دارد که به موقع آن را میگویم.» البته لاریجانی اشاره نکرد که لیستی ارائه میدهد که مورد حمایتش است یا خیر و یا اینکه برنامهای برای انتخابات ریاست جمهوری دارد یا هنوز تصمیم نگرفته است.
روایتی از خالصسازان اوایل انقلاب
خالصسازی موضوعی بود که چندی پیش از سوی لاریجانی مطرح و پس از آن بارها در موضوعات مختلف مورد استفاده قرار گرقت. او روز پنجشنبه بار دیگر به موضوع خاصسازی پرداخت و با اشاره به تلاش عدهای برای خالصسازی گفت: از اول انقلاب عدهای خالصساز میگفتند فقط ما انقلابی هستیم و دنبال حذف دیگران بودند. تلاش برای دو قطبیسازی در کشور وجود دارد. از اوایل انقلاب دو فکر مقابل هم بودند. پایه نظری اولین فکر این بود که ما باید بهدنبال وحدت ملی باشیم و تفکر دوم بهدنبال تجزیه بود. وی افزود: گروهی که تفکر وحدت و وفاق را داشتند، افراد حاضر در جریان اصیل انقلابی بودند، نگاه دردمندانه به انقلاب داشتند و اگر مطالبی که امام خمینی (ره) و حواریون ایشان نظیر آیتا... بهشتی، آیتا... خامنهای و آیتا... هاشمیرفسنجانی داشتند را مطالعه کنید، همگی توجیه کننده یک تفکر بودند که یکی از بنیادهای آن تفکر ایجاد وحدت در کشور و قرار دادن پایههای تصمیمگیری براساس نظر مردم بود. لاریجانی با بیان اینکه البته عدهای هم نگاه کاسبکارانه به انقلاب داشتند، بیان داشت: این افراد بهدنبال مونوپول کردن بودند. مبنای این اقدام بیهنری است چرا که اگر کسی هنر داشته باشد قدرت توجیه دیگران برای ایجاد وفاق را دارد اما اگر هنری نداشته باشد، بهدنبال تجزیه است. یکی از ویژگیهای انقلابی واقعی وحدتگرایی است به این ترتیب که همه افراد کارگزار و فعال باشند و به اندازه استعداد خود انقلاب را یاری کنند. رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم گفت: انقلابیِ کاسب کار بهدنبال این است که بگوید بقیه انقلابی نیستند، ما انقلابی هستیم و همه پستها را ما باید بگیریم. نتیجه این اقدام کوچک کردن انقلاب است در صورتیکه انقلاب اسلامی بسیار بزرگ بود، اقدام امام خمینی (ره) بسیار بزرگ بود. وی افزود: امام اساس اندیشهای را بنا نهاد که از سیاستهای متعارف بالاتر بود و به همین دلیل گسترش پیدا کرد. یکی از خصوصیاتی که شهید مطهری بر آن تاکید دارد این است علت اصلی گسترش اسلام این بود که پاسخگوی نیاز زمان بود.
هر تفکری متناسب با نیاز زمان پاسخگو باشد
لاریجانی ادامه داد: هر تفکری که بتواند متناسب با نیاز زمان پاسخگو باشد، گسترش پیدا میکند و هر تفکری که نتواند خود را با نیازهای زمان تطبیق بدهد، گسترش پیدا نمیکند کما اینکه شهید مطهری میگوید یکی از دلایلی که در اروپای قرن ۱۷ مردم گریزان از دین شدند این بود که مردم احساس میکردند باید به سرنوشت خود مسلط شوند و آزادیهای سیاسی داشته باشند. این نیاز زمانه بود، در مقابل کلیسا جلوی این خواسته مردم ایستادگی کرد و گفت این آزادیها را نباید به مردم داد، نیاز زمانه را درک نکرد، در نتیجه مردم نیاز خود را مقابل دستگاه دینی مشاهده کردند. شهید مطهری میگوید اگر متولیان تفکر، نیاز زمان را به درستی درک نکنند، به ضرر دین تمام خواهد شد.
ارسال نظر