| کد مطلب: ۱۰۶۶۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

دولت‌ حتی تدارکچی خوبی نیست / انقلابی کسی است که به دنبال پیشرفت است /برخی اصلاحگران قانون انتخابات معتقدند رای مردم کیلویی چند!

آرمان ملی : به نظر هر مقدار هم که برخی تلاش می‌کنند تا از قبل مجلس خالص سازی شود اما باز هم هستند نمایندگانی که از حقوق ملت در مجلس دفاع کرده و اجازه نمی‌دهند برخی مجلس را به مکانی برای نمایندگان دولت تبدیل کنند.

دولت‌ حتی تدارکچی خوبی نیست / انقلابی کسی است که به دنبال پیشرفت است  /برخی اصلاحگران قانون انتخابات معتقدند رای مردم کیلویی چند!

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس معتقد است اخیرا به واسطه خالص سازی برخی قصد دارند همین تعداد کم از نمایندگان مستقل را هم از گردونه مجلس کنار بگذارند. غلامرضا نوری قزلجه با حضور در روزنامه «آرمان ملی» به تفکری اشاره می‌کند که اهمیت چندانی برای رای مردم قائل نیست. او در این گفت‌وگو به سوالات ما پاسخ کوتاه و صریحی از سر دلسوزی می‌دهد و تغییر شرایط برای حضور پرشور مردم در انتخابات را دغدغه خود می‌داند. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*پیش از آنکه احزاب سیاسی به جمع بندی برای حضور در مجلس برسند یکباره خبری در مورد پیش ثبت‌نام انتخاباتی به گوش رسید که عملا بازی را از دست احزاب در انتخابات آینده خارج کرد. انتخابات آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این اقدام یعنی ثبت نام زودهنگام در انتخابات مجلس شورای اسلامی موجب شد عملا گروه‌های سیاسی خصوصا منتقدین نتوانند به جمع‌بندی در مورد ثبت نام در انتخابات مجلس فکر کنند. برخی که قانون اصلاح انتخابات را می‌نویسند معتقدند رای مردم کیلویی چند؟ این افراد قطعا مجلس قوی نمی‌خواهند بلکه از یک مجلس با نمایندگانی با پشتیبانی رای کم حمایت می‌کنند.

* می‌توان در شرایط کنونی ایجاد یک مجلس قوی را در ذهن پروراند؟

در صورتی چنین مجلسی انتخاب می‌شود که همه گروه‌ها در آن مجلس کاندیدا داشته باشند نه اینکه مردم تنها به عده‌ای رای دهند که به آنها معرفی می‌‌شود. اگر چنین شود مجلس دوازدهم مانند مجلس کنونی خواهد بود. البته این مجلس محصول مشارکت 40 درصد مردم است. مجلس بعدی با شرایطی که تاکنون پیش رفته از قرار معلوم با تعداد کمتری از آرا تشکیل خواهد شد مگر در این چند ماه باقی مانده اقداماتی برای مشارکت حداکثری صورت بگیرد وگرنه مشخص است که مجلس آینده حتی از مجلس کنونی هم ضعیف‌تر خواهد بود.

*اساسا مجلس در شرایط کنونی در جایگاه بایسته خود قرار دارد؟

با این همه شوراهای موازی در امر قانگذاری مجلس فعلی عملا اختیاری در قانونگذاری در موارد حساس نداشت. بخشی از اختیارات مجلس به شورای سران قوا، بخشی از آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی، بخشی از آن به شورای عالی مجازی و... سپرده شده است. دیگر چه اختیاری برای مجلس مانده است؟

*مگر به فرموده امام راحل(ره) مجلس نباید در راس امور باشد؟

بله مجلس باید در راس امور باشد اما اکنون تفکری در مجلس قدرت گرفته که خود صراحتا اعلام می‌کند نیازی چندانی به رای مردم نیست. چون اگر مردم در انتخابات شرکت کنند قطعا این افراد نمی‌توانند بر روی صندلی‌های مجلس تکیه بزنند.

*ریشه‌های این تفکر در کجاست؟

همان افرادی که صراحتا در تریبون‌های خود اعلام می‌کردند که در ایران حکومت اسلامی برقرار است و رای مردم در حکومت اسلامی جایگاه چندانی ندارد. شاگردان این افراد امروز در مجلس روی صندلی‌های سبز نشسته‌اند. آنها در این دوره قدرت را هم در دست گرفتند چرا کاری کنند تا تمام سمت‌هایی که به علت مشارکت پایین مردم به آنها سپرده شده با رای و مشارکت بالا مردم از آنها گرفته شود!

*با این تفکر چه آسیبی به نهاد قانونگذاری و جمهوریت نظام وارد می‌شود‌؟

اینها با این تفکر خود به چهره مجلس و جایگاه آن آسیب وارد کرده‌اند. و با تمام قدرت ایستاده‌اند که مجلس آینده را هم تصاحب کنند.

* آیا این تفکر در دولت نفوذ هم دارد؟

امروز با خالص‌سازی عملا زمینه کنار زدن هر دیدگاه مخالف را هم فراهم کرده‌اند و حتی در بدنه دولت در حال خالص سازی هستند. در این صورت دولت هم نمی‌تواند کاری را پیش ببرد. دولت سیزدهم عملا وارد سال سوم شده، اما نتوانسته کاری در زمینه اقتصادی و معیشت مردم پیش ببرد. دولت حتی نمی‌تواند گشایشی در زندگی روزانه مردم ایجاد کند. البته این روزها با آمدن آقای زاکانی امید هست که دولت دچار تغییراتی شود!(خنده)

*حذف افرادی مانند آقای لاریجانی با وجود اینکه ایشان مشاور رهبر معظم انقلاب هستند و خانه نشین کردن برخی دیگر چه آسیبی را به کشور وارد می‌کند؟

امروز سطح آسیب‌ها علنی است. شرایط نامطلوبی بر خیابان و مدرسه و دانشگاه و خانواده حکمفرماست. امروز اعتماد عمومی در جامعه کمتر از گذشته است و علتش هم شرایطی است که برخی به‌وجود آورده‌اند و برخی از دلسوزان را حذف و برخی را مجبور به خانه نشینی کرده‌اند.

*پس سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران درست می‌گفت که عده‌ای دولت را تدارکچی می‌خواهند؟

ای کاش دولت تدارکچی بود. دولت امروز در امورات روزانه کشور مانده است. تدارکچی حداقل نان و آب را می‌تواند به مردم برساند، دولت باقی مانده سفره مردم را هم گران کرد. دولت کنونی حتی تدارکچی خوبی نبوده است.

*به نظر برخی از کم آگاهان، این دولت و مجلس ضعیف را می‌پذیرد؟

نسل کنونی نسلی منتقد و البته پرسشگر است. دهه‌های 70 و 80 پرسش‌هایی دارند و پاسخ هم می‌خواهند. جوانان نام برخی مسئولین را می‌آورند و اعلام می‌کنند که فلانی شرکت داروسازی دارد، فرزند مسئول دیگر در کاناداست و فرزند مسئول دیگر هم اشتباهات زیادی داشته است. الگوی ما کدامیک از این مسئولین باشد؟ جوانان صراحتا اعلام می‌کنند چه کسی را پرورش دادید که من جوان آن را الگوی خود قرار دهم؟ امروز الگوی جوانان کیست؟ امروز جوانان می‌پرسند چرا لاریجانی صلاحیت نداشت، چرا صلاحیت جهانگیری با مانع روبه‌رو شد. مردم می‌گویند اینها شخصیت‌های شما هستند که حتی خودتان آنها را قبول ندارید. مگر اینکه یکی بمیرد بعد بگویم او خوب بود.

*امروز شاهد مهاجرت بسیاری از نخبگان و حتی دانش آموزان از کشور هستیم. آیا این سطح از مهاجرت نیروهای انسانی مفید، برای کشور ضرری ندارد؟

نخبگان در جوامع مختلف پیشران جامعه هستند و از این میزان بسیاری در حال مهاجرتند. زمانی که نخبگان از دسترس خارج شوند، چه کسی باید در ایران پژوهش کند، صنایع را مدیریت کند، دانش‌آموز و دانشجو برای آبادانی کشور تربیت کند. این افراد، پیشران جامعه هستند و هدایت کشور باید توسط این افراد صورت گیرد.

*واقعا شرایط به سمتی می‌رود که از کشورهای اطراف پزشک و دندانپزشک وارد کنیم؟

امروز بسیاری از نخبگان ما، از وزارت تا وکالت و مدیریت‌های حساس کشورهای دیگر را بر عهده گرفته‌اند. چرا نباید این افراد، کشور خودمان را اداره کنند؟ برخی اعلام می‌کنند نخبگان بروند ما هم نخبه وارد می‌کنیم. سوال این است که چرا امکاناتی را می‌توانید برای یک نخبه خارجی ایجاد کنید، برای فرزندان این اب و خاک آماده نکنیم.

*اما برخی می‌گویند انقلابی‌ها بمانند کافی است!

با الفاظ نمی‌توان افراد را نگه داشت. برخی معتقدند بسیاری از افرادی که امروز به خارج رفته‌اند از انقلابیونی که در داخل انقلابی بودن خود را فریاد می‌زنند، انقلابی‌تر هستند چراکه به کشورشان عشق می‌ورزند. انقلابی باید در معنای تحول خواهی و ایجاد تحولاتی در جامعه خود باشد. ما انقلاب کردیم که در همه حوزه‌ها پیشرفت بیشتری داشته باشیم و وابسته نباشیم. از این رو انقلابی کسی است که فکر دارد، مغز دارد و به دنبال پیشرفت است. همه افرادی که کشور و نظام را دوست دارند، انقلابی هستند و نمی‌توانیم تمام افرادی را که از کشور رفتند را غریبه بپنداریم. تعداد کمی از ایرانیان خارج کشور که سیاسی هستند، نظام را قبول ندارند. یکی از دلایل مهاجرت این است که با تبعض با افراد مختلف برخورد شده است و انها از این کشور رفته‌اند.

 

*آقای نوری از قانونگذاری مجلس در مورد حجاب چه خبر؟

 شبانه‌روز در حال کار کردن بر روی قانون حجاب هستند. تصویب این قانون برای عده‌ای در مجلس جدی است. احتمالا در چند روز آینده در مورد تصویب آن خبرهایی هم به گوش خواهد رسید.

*مگر قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره را تصویب نکردند و اجرا نشد، چرا اصرار دارند دوباره قانونی تصویب کنند که عملا اجرا نخواهد شد؟

 البته آن قانون اجرا می‌شود اخیرا فردی به من مراجعه کرد که به خاطر قانون ماهواره با او برخورد کرده بودند و او را جریمه کردند. این بنده خدا سرایدار یک ساختمان هم بود. گاهی اگر بخواهند همین قوانین که به نظر شما اعمال نشده را بر روی برخی متخلفین اعمال می‌کنند و بر روی برخی دیگر نه دیگر چه فایده‌ای دارد. بنده البته بحثی را در مجلس در مورد این قانون راه انداختم که لااقل آن را حذف کنید چون اجرایی نمی‌شود.

*البته یکی از دوستان که با اپلیکیشن، مسافرکشی می‌کرد به خاطر اینکه چند بار خانم‌های بد حجاب را سوار کرده بود جریمه و خودرویش به پارکینگ منتقل شده بود واقعا مجلس نمی‌خواهد در این زمینه کاری کند؟

 واقعا نمی‌دانیم چرا باید مسافرکش‌ها به خاطر بدحجابی مسافر جریمه شوند. شاید آنها را باید مجاب باید کرد در خودرو خود دوربین بگذارند تا ثابت کنند که تذکر داده‌اند و کسی توجهی نکرده!

*مگر مسافرکشی جرمی کرده که او ماشین او را توقیف می‌کنند؟

 یکی از ایرادات این لایحه همین است با تصویب این لایحه اصل شخصی بودن جرم و مجازات زیر سوال خواهد رفت. ظاهرا فردی دیگری جرم می‌کند اما راننده باید مجازات شود.

*به نظر شما این قانون تا چه اندازه منطبق بر قواعد حقوقی خواهد بود؟

 قانون حجاب از نظر قواعد حقوقی مشکلاتی دارد. برخی افراد طبق این قانون دوبار مجازات خواهند شد. این درحالی است که به قول علمای حقوق هر فردی در برابر جرمی که انجام می‌دهد باید یک بار مجازات شود. در بخشی از این قانون آمده متخلف از قانون که توسط فراجا مورد پیگیری برای مجازاتش قرار گرفت و مجازات علیه او نیز اعمال شد بار دیگر آن فرد متخلف باید به دستگاه‌های حراست گزارش شود و هیات تخلفات باید او را مجازات کند. در اینجا یک فرد برای یک جرم دوبار مجازات می‌شود. اگر یک فرد بی‌حجاب داخل مغازه‌ای برود و یا وارد وسیله نقلیه شود، علاوه بر اینکه این فرد بی‌حجاب محاکمه می‌شود صاحب آن مکان نیز باید بین 2 تا 6 ماه از درآمدش را برای جریمه بپردازد. حتی شرکت گردشگری موظف است قانون حجاب را در مسیر گردشگری اجرا کند. این درحاالی است که بزرگان حجاب شل حجاب‌ها را هم از بچه‌های انقلاب می‌دانند. سخنان سردار سلیمانی هم که برای همه مشخص است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار