| کد مطلب: ۱۰۶۵۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد

معاون روحانی: تقصیر تیم اقتصادی دولت، فریب کاری است

اتهام جدید به نوبخت؛مشغول تبلیغ انتخاباتی هستی!

آرمان ملی : روز گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه و معاون حسن روحانی، در واکنش به دیدار رئیسی با مراجع عظام تقلید و ارائه برخی آمار به آنها گفت: «مورخ دوشنبه 30 مرداد آقای رئیسی به مرجع تقلید حضرت آیت‌ا... نوری همدانی گزارش داد و اعلام کرد که رشد 4 دهم بود و ما آن را به ٤ درصد رساندیم .

اتهام جدید به نوبخت؛مشغول تبلیغ انتخاباتی هستی!

در گزارش رسمی شماره ١١٠ بانک مرکزی، رشد اقتصادی در سال ١٣٩٩ آخرین سال دولت دوازدهم برابر ٤/١ درصد و در آخرین فصل کاری آن دولت، یعنی فصل بهار ١٤٠٠ برابر ٦/٧ درصد بود که ایشان تحویل گرفتند. البته تقصیر تیم اقتصادی دولت فریب‌کاری است…»

**آمار رئیسی و انتقاد مراجع

سیدابراهیم رئیسی در آخر مردادماه به قم سفر کرد و با برخی مراجع دیدار کرد.  او در دیدار با آیت‌ا... نوری همدانی تصریح کرد: «امروز رشد اقتصادی 4 درصدی محقق شده، بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل به مدار تولید بازگشته، نرخ بیکاری با رقم 8.2 به پایین‌ترین رقم خود در چند دهه گذشته رسیده، ناترازی در بخش برق با تمهیدات دولت کاهش یافته و موضوع مسکن به‌عنوان یکی از مسائل بسیار مهم کشور که در سال‌های گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود، در دستور کار دولت قرار دارد.» البته مراجع تقلید انتقاداتی به وضعیت اقتصادی داشتند چنانکه «آیت‌ا... نوری‌همدانی» نسبت به کاهش ارزش پول ملی به دولت هشدار داد و تاکید کرد که « کاهش‌ ارزش پول‌ ملی نگران کننده است. با وجود همه مشکلات نباید نسبت به اقدامات انجام شده و دستاوردها سیاه‌نمایی و مردم را از انقلاب ناامید کرد، امروز دشمنان ما تمام سعی شان ناامید کردن ملت است‌. مشکلات معیشتی مردم را آزار می‌دهد که دولت باید این موضوع را حل کنند». «آیت‌ا... مکارم‌شیرازی» هم تورم و معیشت را دغدغه مردم دانست و تاکید کرد که باید آثار فعالیت‌های دولت در سفره مردم مشهود باشد. «آیت‌ا... جعفر سبحانی» هم به رئیس‌جمهور توصیه کرد از بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی بهره گرفته شود.

 علت عدم دیدار با 2 مرجع

رئیسی در سفر به قم با دو مرجع تقلید دیدار نداشت و شائبه انتقاد آنها از وضعیت اقتصادی دولت مطرح شد اما دیروز خبرآنلاین نوشت: «سفر روز دوشنبه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به قم و دیدارش با برخی از مراجع تقلید این سوال را ایجاد کرد که چرا رئیسی در این سفر تنها با 3 نفر از آیات عظام دیدار کرد. ابراهیم رئیسی روز دوشنبه که برای شرکت در اجلاس روز جهانی مساجد به قم سفر کرده بود، با آیات عظام سبحانی، نوری‌همدانی و مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها این مراجع تقلید در خصوص گرانی و تورم، مسکن و ارزش پول ملی توصیه‌های مهمی به رئیس‌جمهور کردند. اما در این بین خبری از دیدار رئیس‌جمهوری با آیت‌ا... جوادی‌آملی و آیت‌ا... شبیری زنجانی منتشر نشد. آخرین دیدار رئیس‌جمهوری با این مراجع مربوط به سال ۱۴۰۰ است. براساس اطلاعاتی که «دنیای اقتصاد» به‌دست آورده است دلیل عدم انجام دیدارهای رئیسی با این علما عدم حضور آنها در قم بوده است

جنگ توییتی‌ها

 31 مرداد داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در توئیتی نوشت:‌ براساس آمار منتشره توسط مرکز آمار ایران، متوسط نرخ رشد اقتصادی در دهه نود، «کمتر از یک» درصد و در سه سال‌ پایانی دولت قبل «منفی دو» درصد بوده است. در دو سال اول دولت سیزدهم متوسط نرخ رشد اقتصادی به ۴.۸ درصد افزایش یافت. آمار ترجمان واقعیت‌هاست.» این توئیت هم بدون پاسخ نماند.  روزنامه شهروند در واکنش به توئیت نوبخت نوشت: « رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت روحانی با استناد به آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی سال 99 و بهار 1400 سعی در نشان دادن رشد اقتصادی مناسب در آن دوره داشته در حالی‌که آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط رشد اقتصادی سالانه دولت روحانی در دوره 8 ساله حدود یک درصد و در دوره 4 سال دوم فقط فقط 5 صدم درصد بوده است.» در تیرماه امسال رئیس‌جمهور در دیدار با اقشار مختلف خراسان‌شمالی گفته بود: در آغاز شروع به کار دولت، رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بود، اما در حال حاضر و پس از چند ماه، آخر سال گذشته به بیش از ۴ درصد رسید. در همین راستا، محمدباقر نوبخت در یادداشتی در توئیتر به این ادعا واکنش نشان داد. او خطاب به ابراهیم رئیسی، با استناد به گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی، نوشت: «در خصوص گزارش حضرت‌عالی، آیا التفات دارید که طبق گزارش شماره ۱۱۰ بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹ معادل ۴.۱ درصد و در بهار سال ۱۴۰۰ برابر ۶.۷ درصد و مستند به گزارش رسمی مرکز آمار، رشد اقتصادی ۱۳۹۶-۱۳۹۲ بیش از ۴.۷ درصد و در سال ۹۵ برابر ۱۴.۲ درصد بود؟» پس از آن بود که احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت به نوشته نوبخت، واکنش نشان داد و چنین نوشت: «جنابعالی 8 سال مسئول برنامه و بودجه بودید و مرکز آمار از زیرمجموعه‌های شما. طبق گزارش مرکز آمار، سال 99 رشد اقتصادی 0.7 درصد بوده (این گزارش 26 خرداد 1400 در دوره مسوولیت خود شما منتشر شده) و در سال 1400 به 4.3 درصد رسیده. »

*نوبخت در اندیشه انتخابات مجلس؟

انتقادات نوبخت به مذاق دولتی‌ها خوش نمی‌آید و با طرح موضوعاتی سعی در نامطئن نشان دادن آمار وانتقادات او دارند مانند سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی که در حاشیه جلسه شورای عالی بورس به این توئیت‌ها و اظهارات نوبخت واکنش نشان داد و گفت: «با نزدیک شدن به فصل انتخابات، برخی چهره‌های سیاسی به‌جای ارائه تحلیل‌های علمی و جدی، به‌دنبال کنش‌های زرد رسانه‌ای جهت دیده شدن و قرارگرفتن در مرکز توجه افکار عمومی هستند. به نحوی که با جعل واقعیت تلاش می‌کنند عملکردهای گذشته و حال را وارونه جلوه دهند که نمونه بارز آن توئیت اخیر یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس است. البته از ایشان به‌عنوان فردی که سال‌ها مسئولیت‌های مهم اقتصادی برعهده داشته، چنین کنش‌هایی و استفاده گزینشی از آمار رسمی جهت وارونه جلوه دادن واقعیت و فریب افکار عمومی و مخاطبان انتظار نمی‌رفت.»

 در نهایت

به نظر می‌رسد با توجه تویئت‌های دوطرف، مناظره می‌تواند راهکاری برای پایان دادن این بحث‌ها باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار