| کد مطلب: ۱۰۵۹۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد

انتخابات و توسعه‌یافتگی

در هر کشوری برگزاری انتخابات به‌عنوان نشانه‌ای از دموکراسی و توسعه یافتگی تلقی می‌شود و میزان حضور و مشارکت مردم و آرایی که به صندوق‌های رای واریز می‌شود و مقایسه آن با تعداد افراد واجد شرایط شرکت کننده در انتخابات از جمله دلایل دلبستگی مردم به سازوکارهای اداره کشور و همبستگی و رشد کشور است.

انتخابات و توسعه‌یافتگی

به گزارش آرمان ملی آنلاین نبی‌اله عشقی‌ثانی، فعال اجتماعی نوشت: به‌همین سبب هم برگزاری انتخابات‌ها بسیار مهم و تعیین کننده بوده و از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی هر کشور است. از جمله تحلیل‌هایی که بعد از برگزاری هر انتخابات انجام می‌شود تجزیه و تحلیل وضعیت رای دهندگان و فرایندهای برگزاری انتخابات است. در کشور ما هم برگزاری دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بسیار مهم و از اصلی‌ترین دغدغه‌های سیاستمداران کشور است.

در دور گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفند سال ۱۳۹۸ برگزار گردید از حدود ۵۸میلیون نفر افراد واجد شرایط 5/42درصد در انتخابات شرکت کردند که درمقایسه با سایر دوره‌ها با کمترین استقبال مواجه بودیم برخی از تحلیلگران کاهش تعداد شرکت کنندگان دوره گذشته را به‌دلیل شرایط کرونایی، عدم تایید صلاحیت حدود 90 نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلب، شرایط نامناسب اقتصادی و نارضایتی مردم از عملکرد مجلس، عدم حضور چهره‌ها، کاندیداهای سرشناس و شناخته شده دانستند.

اکنون در اسفند ۱۴۰۲قرار است انتخابات مجلس برگزار شود، در شرایطی که تورم بسیار بالاست، با افزایش مستمر قیمت‌ها و نارضایتی از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مواجه هستیم همچنین تعداد تحصیلکردگان بیکارزیاد است، مهاجرت نخبگان و متخصصان از قبل بیشتر شده است. در مجموع این قبیل مشکلات موجب بروز اعتراضات جوانان در ماه‌های اخیر و درخواست آنان برای شنیده شدن خواسته‌ها و برآورده شدن انتظاراتشان شده است.

در حالی که تعداد افراد واجد شرایط جهت شرکت در انتخابات اسفند ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۵۹ میلیون نفر اعلام شده است. نظر سنجی انجام شده توسط موسسه ایسپا در مورد برآورد درصد میزان مشارکت گروه‌های مختلف مردم در انتخابات امسال حاکی از آن است که در استان تهران بیست و پنج درصد در انتخابات شرکت خواهند کرد و در سطح کشور تعداد شرکت کنندگان تحصیلکرده چهارده درصد، جوانان چهارده درصد، مناطق توسعه یافته‌تر یازده درصد، افراد زیر دیپلم سی درصد، مناطق کمتر توسعه یافته 32درصد و افراد بالای پنجاه سال 35 درصد در انتخابات شرکت خواهند کرد. در مجموع در دوره آینده احتمالا مشارکت کاهش یابد. باعنایت به نظر سنجی‌ها، تحلیل‌ها و انتظاربرای افزایش مشارکت مردم در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ مجلس نیازمند حضور نمایندگانی با نگاه جدید هستیم به‌قولی نیازمند نمایندگانی هستیم از بین کسانی که چشم‌هایشان را شسته‌اند و جور دیگری به مسائل کشور و جهان نگاه می‌کنند و راهکار‌های جدیدی ارائه می‌دهند.

مسلما در کشوری با 85 میلیون جمعیت که حدود 60میلیون نفر آن واجد شرایط رای دادن هستند تنوعی از سلیقه‌ها و شیوه کشورداری وجود دارد. این مردم در انتظار کاندیداهایی دردآشنا و هم سلیقه خودشان هستند که شهامت تصمیم گیری‌های جدید برای اداره کشور داشته باشند، در مجلس از خواسته‌ها و انتظارات مردم دفاع کنند و به آن رای دهند. پس زمانی می‌توانیم امید داشته باشیم اکثریت بیشتری پای صندوق‌های رای حاضر شوند که به تعداد کافی کاندیداهایی با نگاه متفاوت از شیوه کشورداری شرط حضور در انتخابات داشته باشند.

یقینا برای فراهم شدن چنین شرایطی از همین امروز باید سازوکارهای اجرایی آن فراهم شود، قبل از آنکه دیر شود و فرصت از دست برود و مشارکت مردم در انتخابات از دوره‌های قبل هم کمتر شود از دلسوزان کشور انتظار می‌رود برای شرکت افراد توانمند دارای ایده‌های جدید کشورداری فرصت حضور و مشارکت در انتخابات به‌عنوان کاندیدا فراهم شود. 

نویسنده : نبی‌اله عشقی‌ ثانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار