| کد مطلب: ۱۰۵۹۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد

تحولات در آمریکا پیرامون ایران

به نظر، طرفین پرونده هسته‌ای در زمان کنونی به دنبال آن هستند که به توافقاتی دست یابند. این توافقات در معنای بازگشت کامل به برجام نخواهد بود. چرا آن موقع که باید توافق می‌شد توافق نشد اما حالا که فرصت‌ها از دست رفته و شرایط تغییر نموده، به دنبال توافق هستند. امروز ایران به دنبال توافق 2015 است اما آمریکا به نظر دنبال توافقی غیر از توافق وین است.

تحولات در آمریکا پیرامون ایران

به گزارش آرمان ملی آنلاین سید جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در لندن نوشت: البته آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که از هر فرصتی به نفع خود استفاده کننده و با نزدیک شدن به ایام انتخابات در آمریکا دموکرات‌ها برای اینکه لابی و رای ‌ایپک را از دست ندهند به نوعی در توافق با تهران دست دست می‌کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند ارتباط  ایران  با چین و روسیه گسترده‌ترشود . آمریکایی‌ها ضمن اینکه موقعیت‌های سابق خود را در منطقه از دست داده‌اند اما نمی‌خواهند بازنده کامل باشند.

از این رو در عربستان همچنان سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توافق ایران و عربستان هم مشکلی ندارند. از سوی دیگر در ایران نیز فشارهای اقتصادی موجب شده که دولت سیزدهم در اندیشه حل و فصل مساله برجام باشد چرا که مشکلات داخلی تاثیراتی بر تصمیمات سیاستمداران دولت گذاشته است. این شرایط در کنار تحولات در منطقه از جمله تاکید چین بر حل مشکلات ایران و آمریکا موجب شده در داخل نیز به سمت تعامل حرکت کنند. این مجموعه باعث شده شرایط برای مذاکره از سوی ایران نیز هموار شود.

حال باید دید طرفین چه میزان قرار است با یکدیگر تعامل کنند آیا قرار است ایران مرحله به مرحله به عقب بازگردد و در برابر آمریکایی‌ها نیز مرحله به مرحله تحریم‌های ایران را کاهش دهند و یا اینکه قرار است ایران به یک باره در برابر لغو یک باره تحریم‌های آمریکا اقداماتی را انجام دهد و به نظر می‌رسد باید بررسی شود که آیا طرفین همچنان اراده توافق را دارند یا خیر بعد در مورد اینکه چگونه تحریم‌ها برداشته می‌شود، تصمیم گیری خواهد شد. بعید نیست بخشی از دارایی‌های ایران در ابتدا آزاد شود و در مرحله بعد ایران زندانی‌های آمریکایی را آزاد نماید. یا اینکه محدودیت‌ها و تحریم‌های فروش نفت ایران برداشته شود و در برابر ایران میزان غنی سازی خود را کاهش دهد.

تمام این موارد اگر به صورت مرحله‌ای صورت گیرد در آن معناست که مرحله به مرحله چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم در حال مذاکره هستند تا در نهایت ایران به عقب بازگشته و تحریم‌ها لغو شود. تا زمانی که اطلاع دقیقی در این ارتباط صورت نگیرد تنها می‌توان در مورد توافقات احتمالی گمانه زنی کرد. آمریکایی‌ها البته برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهند احتمالا رابرت مالی را برکنار کرده‌اند چرا که آقای مالی در موارد مختلف مخالفت‌هایی را در توافق با ایران ابزار کرد از این منظر به نظر می‌رسد مالی را کنار زده‌اند تا پالس مثبتی به تهران ارسال کنند. البته برخی در برابر اعلام کرده‌اند که رفتن مالی به دلایل داخلی بوده اما اگر دقت کنیم برداشتن مالی را جز برای ارسال پالس به تهران تحلیل نخواهیم کرد. 

نویسنده : سید جلال ساداتیان

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار