| کد مطلب: ۱۰۵۸۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد

ایران و عربستان، نیاز دو سویه

به رغم انتقادهایی که به سیاست خارجی دولت سیزدهم طی دو سال گذشته به خصوص در مورد مسائل برجام داشتیم که فرصت‌سوزی‌هایی صورت گرفت که الان به یک نقطه ناامیدکننده‌ای رسیده‌ایم که امکان احیای برجام را حداقل تا انتخابات آمریکا به تاخیر انداخته و دورنمای خوبی هم ندارد ولی صادقانه باید از اقدامات مثبتی که دارد صورت می‌گیرد، حمایت شود.

ایران و عربستان، نیاز دو سویه

به گزارش آرمان ملی آنلاین جاوید قربان اوغلو، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل نوشت: یکی از این اقدامات مثبت، مسئله تغییر رویکردهای سیاست خارجی ایران در منطقه بوده و اینکه الان عربستان شروع کار است و امید می‌رود با مصر و بقیه هم ادامه پیدا کند. البته باید توجه داشت که این یک ضرورت و نیاز هم برای ایران و هم برای عربستان بود. قصد ارزشگذاری که برای کدام بیشتر بود را ندارم ولی عربستان سعودی با توجه به برنامه‌های بسیار جاه‌طلبانه‌ای که در مسائل اقتصادی و پروژه‌های بزرگ دارد و کلا رویکرد عربستان سعودی از ریاست و امنیت به سمت اقتصاد کشیده شده، باید گفت عربستانی‌ها برای اینکه بتوانند این سیاست را عملیاتی کنند، نیازمند به امنیت حداقل در منطقه خلیج فارس بودند.

از آن‌طرف قضیه هم ایران به دلایل متعدد از جمله مسائل اقتصادی که در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار دارد نیاز داشت که بتواند مسائلش را با عربستان حل کند. البته در این مثلث یک ضلع دیگر هم وجود دارد که آنهم چین بود که همه می‌دانند واسطه این کار چینی‌ها بودند که توانستند ایران و عربستان را کنار هم قرار دهند و این اتفاق میمون بیفتد. چین در سیاست خارجی خود تابه‌حال اقتصادمحور بوده و دنبال مسائل سیاسی و نفوذ منطقه‌ای نبودند ولی الان به جایی از نظر قدرت رسیده که احساس می‌کند که باید یک نقش بازیگری در عرصه بین‌المللی هم ایفا کند و آن نقش را از خاورمیانه و منطقه آسیا شروع کرده و یکی از این کارهایی که بسیار شاهکار دیپلماتیکش بود مسئله ایران و عربستان بود که باعث نزدیکی این دو کشور شد.

این مسئله برای چین هم مهم بود چون پروژه‌های بسیار بزرگی را در منطقه خلیج فارس دارد و نیازمند امنیت بود. با توجه به اینکه ایران با چین رابطه ویژه‌ای به دلیل مجرای تنفسی دارد، چین این توانایی را داشت که  دو طرف را سر میز مذاکره بیاورد و هم مسئله یمن تقریبا حل شد و هم موضوع سفارتخانه به فراموشی سپرده شد. اما همان‌طور که ذکر شد، باید از این ایده حمایت کرد و این ایده را تایید کرد که ادامه پیدا کند و دوم اینکه اگر هر دو طرف اراده خود را پیش ببرند، تاثیرات زیادی خواهد داشت.

کشورهای عربی و اسلامی زیادی به عربستان نگاه می‌کنند. عربستان یک حالت لیدری دارد و آنها هم به ترتیب روابطشان را با ما بهبود خواهند بخشید. با توجه به اینکه ایران و عربستان دو کشور اصلی در منطقه هستند، باعث خواهد شد که شاهد یک نوع تامین امنیت در منطقه باشیم. سیاست خارجی ایران در منطقه از یک منطقی تبعیت خواهد کرد که اتفاق میمونی است که دارد می‌افتد و به عنوان یک کارشناس و دیپلمات پیشین از این مسئله حمایت می‌کنم. 

نویسنده : جاوید قربان اوغلو

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار