| کد مطلب: ۱۰۵۸۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد

اردوغان: مانع اصلی افتتاح کریدور زنگزور ایران است

اردوغان ایران را مانع اصلی افتتاح کریدور موسوم به زنگزور دانست و افزود: این نگرش ایران هم آذربایجان و هم ما را نگران می کند. در واقع باید آنها را هم نگران کند.

اردوغان: مانع اصلی افتتاح کریدور زنگزور ایران است

به گزارش آرمان ملی آنلاین رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در اظهاراتی گفت که ایران و نه ارمنستان مانع اصلی افتتاح کریدور موسوم به "زنگزور" است.

 اردوغان در مسیر بازگشت از سفرش به جمهوری آذربایجان امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی در هواپیما و در جمع خبرنگاران گفت:" اجرای این کریدور صرفا محدود به مقابله با موانعی نیست که ممکن است ارمنستان ایجاد کند، بلکه مانع اصلی از جانب ایران است. "

او افزود:" آذربایجان و ایران کشورهایی هستند که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند... این نگرش ایران هم آذربایجان و هم ما را نگران می کند. در واقع باید آنها را هم نگران کند."

عصرایران نوشت رییس جمهوری ترکیه ادامه داد:" امیدواریم در این زمینه نگرش مثبتی داشته باشند تا بتوانیم ترکیه، آذربایجان و ایران را ادغام کنیم و حتی ممکن است مسیری از پکن تا لندن راه اندازی کنیم."

اردوغان پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ترکیه در نخستین سفر خارجی به جمهوری آذربایجان سفر کرده بود. او رابطه شخصی بسیار نزدیکی با همتای باکویی خود دارد.

حمایت علنی الهام علی اف رییس جمهوری مادام العمر آذربایجان از اردوغان در جریان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، صدای انتقاد بخشی از اپوزیسیون ترکیه را نیز درآورده بود که او را متهم به مداخله در امور داخلی ترکیه می کردند. 

گفتنی است پس از پایان جنگ 40 روزه پاییز سال 2020 قره باغ بین ارمنستان از سویی و ترکیه و آذربایجان و اسراییل در سوی دیگر، جمهوری آذربایجان موفق شد کنترل بخش های اشغالی منطقه قره باغ را به دست گیرد و از آن زمان موضوع افتتاح یک کریدور بین این جمهوری و منطقه خودمختار نخجوان و از آنجا به ترکیه در دستور کار رهبران دو کشور قرار گرفته است.

افتتاح این کریدور فرضی که از استان سیونیک در جنوب ارمنستان می گذرد، منجر به تغییرات عمده در ژئوپلتیک و مرزهای جغرافیایی منطقه قفقاز با ایران می شود و به همین خاطر دولتمردان ایران به صراحت اعلام کرده اند با وجود حمایت از بازپس گیری بخش های اشغالی قره باغ از سوی جمهوری آذربایجان، اما تهران هرگز اجازه تغییر مرزهای بین المللی و تاریخی خود با منطقه قفقاز را نخواهد داد.

در مقابل مقامات جمهوری آذربایجان و ترکیه می گویند زنگزور یک کریدور حمل‌ونقل بین المللی است که در صورت اجرا به آذربایجان دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان بدون پست‌های بازرسی ارمنستان در امتداد مرز ایران و ارمنستان می‌دهد.

از نظر باکو و آنکارا برقراری مجدد ارتباطات حمل و نقل بر اساس ماده 9 بیانیه سه جانبه امضا شده توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان و روسیه پس از جنگ دوم قره باغ در سال 2020 پیش بینی شده بود که بیان می کرد تمام ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه باید رفع انسداد شود.

بر اساس این بیانیه، ارمنستان باید امنیت ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را به منظور ترتیب دادن تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در هر دو جهت تضمین کند.

مقامات جمهوری باکو تفسیری موسع از مفاد بیانیه آتش بس خود با ارمنستان ارایه می کنند و از دل این بیانیه برای خود حق قطع مرزهای زمینی ایران با قفقاز و تغییر جغرافیای سیاسی منطقه را قائلند و با توجه به ضعف دولت ایروان می کوشند با مانورهای ضدایرانی و کسب حمایت از ترکیه و اسراییل، اجرای این کریدور را تضمین کنند.

ایران طی 2 سال گذشته با برگزاری رزمایش هایی در مرز خود با آذربایجان تلاش کرده به مقامات باکو هشدار دهد که با غره شدن به آزادسازی چند روستای متروک در منطقه قره باغ، طمع بیشتری به سرزمین های دیگر نکنند و ایران هرگونه تغییر مرزی در منطقه را تحمل نکرده و علیه آن وارد عمل خواهد شد.

 

در مقابل مقامات جمهوری باکو نیز در 2 سال گذشته با تشدید تبلیغات ضدایرانی در رسانه های خود و انجام اقدامات خصمانه علیه ایران، می کوشند افکار عمومی این کشور را علیه ایران بسیج کنند و ایران را دشمن استقلال و منافع ملی جمهوری آذربایجان معرفی می کنند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار