| کد مطلب: ۱۰۵۸۰۶۹
لینک کوتاه کپی شد

بررسی گزینه‌های پیشنهادی وزارت صمت و جهاد در گفت‌و‌گوی کارشناسان با «آرمان ملی»

لطفأ وزیر مرغ و تخم مرغ نباشید! | دولت وقت آزمون و خطا ندارد

بیست‌و‌یک ماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت شاهد تغییرات زیادی درون دولت سید ابراهیم رئیسی بوده‌ایم. از تحولات در کابینه گرفته تا تغییرات در سایر سطوح زیر مجموعه دولت که از این حیث این دولت شاید رکورددار تغییر در کوتاه مدت میان تمام دولت‌های پس از انقلاب باشد. چه اینکه اگر بخواهیم این تغییرات را به شمارش بگذاریم از انگشتان یکدست و شاید هر دو دست نیز فراتر برود.

لطفأ وزیر مرغ و تخم مرغ نباشید! | دولت وقت آزمون و خطا ندارد

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نظر می‌رسد که با توجه به عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف به ویژه وزارتخانه‌های اقتصادی این تغییرات اجتناب ناپذیر باشد و چندان انتقادی بدان وارد نشود. چرا که به جهت عملکردی انتقادات زیادی به کارکرد برخی مدیران و وزرا در دولت وارد است. بر همین مبنا نیز اولین خروجی دولت حجت‌الله عبدالملکی از وزارت تعاون و کار بود و پس از آن کم‌کم زمزمه‌های تغییرات در دولت شنیده شد. چنانکه پس از آن یوسف نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش برکنار شد، سید جواد ساداتی‌نژاد به جهت عدم عملکرد مثبت از وزارت جهاد استعفا داد و در نهایت سید رضا فاطمی امین وزیر پیشین صمت نیز پس از دو مرتبه استیضاح از سوی نمایندگان با عملکرد پر انتقاد خود در حوزه خودرو از قطار دولت پیاده شد تا دولت رئیسی در طی چند هفته 3 وزیر خود را از دست بدهد و وزارتخانه‌های مذکور با سرپرست اداره شوند.

چند هفته کافی بود که دولت کم‌کم چهره گزینه‌های پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌های بدون وزیر را هویدا کند. برهمین اساس نیز ابتدا رضا مراد صحرایی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و پس از چندی با اخذ رای اعتماد از سوی پارلمان به وزارت رسید. اما پس از گذشت چند هفته گویا دولت می‌خواهد نواقص کابینه را نیز پر کند و در همین راستا طی روزهای گذشته به معرفی گزینه‌های پیشنهادی خود برای تصدی وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی به مجلس مبادرت کرده است.  البته ذکر این نکته ضروری است که قرار بود با تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه صنایع و معادن و وزارت بازرگانی و تجارت که موافقت دولت و مجلس را نیز همراه داشته است 3 وزیر به مجلس معرفی شوند و وزرای صنایع و بازگانی جدا باشند. اما از آنجا که هنوز تفکیکی صورت نگرفته  و طبق آنچه علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز به «آرمان ملی» گفته صبح سه شنبه مجلس به بررسی برنامه‌های پیشنهادی صمت خواهد پرداخت تا  زمان تفکیک مشخص شود و آن زمان وزرای صنایع و بازرگانی را جداگانه داشته باشیم. آنچه  مسلم است مساله مهم کارآمدی و عملکرد مطلوب وزراست که اگر حاصل آید چندان تفاوتی در تعداد وزرا نمی‌کند.

گزینه‌های پیشنهادی صمت و کشاورزی

بالاخره دولت پرده از گزینه‌های پیشنهادی خود در وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی برداشت و چهره‌های مدنظر خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. چه اینکه چندی پیش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از انتخاب و معرفی عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس خبر داده بود. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت صمت از عباس علی‌آبادی، چهره شناخته‌شده حوزه صنعت، برای این وزارتخانه نام برد که به نظر می‌رسد آخرین وزیر صمت باشد. بر این اساس احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس در  نشست علنی روز یکشنبه، مجلس نامه معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس را قرائت کرد.

علی‌آبادی پیشینه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و به مدت پانزده سال رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا بوده است. در همین راستا سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور خبر داد: رییس‌جمهور در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، مهندس محمد علی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به مجلس معرفی کرده است. وی افزود: گزینه دولت برای وزارت جهاد کشاورزی تجربیات ارزنده‌ای در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی دارد و در رده‌های بالای این وزارتخانه از جمله معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و به‌عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مشغول فعالیت بوده است.

وزرای پیشنهادی کارآمدی داشته باشند

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص تغییرات جدید در دولت و معرفی گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه صمت و جهاد اظهار داشت:  امروز بحث کارآمدی مطرح است و کارآمدی را باید سرلوحه تصمیمات و انتخاب افراد داشته باشیم و ببینیم که این افراد در جایگاه‌هایی که بودند توانستند افراد موفقی باشند یا اینکه صرفا در مسئولیت‌های خود جایی را اشغال کرده بودند. امیر رضا واعظی آشتیانی به «آرمان ملی» گفت: ما افرادی داریم که از گذشته تاکنون صرفا رزومه پر کردند و با زد و بندهای  سیاسی در جایگاه‌هایی نشستند و هیچ متری هم برای عملکردشان  وجود ندارد. این افراد اگر در مسئولیت‌های تصمیمات کلان قرار بگیرند طبیعی است که کارآمدی نخواهند داشت. معاون وزیر صمت در دولت نهم بیان کرد: ما امروز باید افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند اهداف چشم‌انداز و برنامه توسعه را پیش ببرند. امروز زمان آزمون و خطا نداریم و حق نداریم افراد غیرکارآمد انتخاب کنیم. عضو حزب موتلفه عنوان کرد: وزیر پیشنهادی صمت نباید به صورتی باشد که تبدیل به وزیر خودرو شود. حتی در وزارت کشاورزی هم وزرایی می‌آیند که وزرای مرغ و تخم مرغ هستند در حالی که این وزارتخانه وسعت زیادی دارد. 

آیا رئیس جمهور نیروهای خود را نمی‌شناسد؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص تغییرات در کابینه اظهار کرد: همه عوامل شامل سیاست‌ها، برنامه‌ها، روش‌ها و نیروی انسانی در عدم پیشبرد کارها موثرند، اما سهم‌شان در این موضوع متفاوت است. اگر برنامه درست و روش‌ها کارآمد نباشند هر قدر مدیران و نیروی انسانی قوی باشند نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. علی محمد نمازی به «آرمان ملی» گفت: معمولا دولت‌هایی که روی کارمی‌آیند اول قوی‌ترین نیروهای خود را می‌آورند. وقتی که آقای فاطمی امین کارآمده نبوده اگر بگوییم گزینه پیشنهادی جدید کارآمدتر است نشان می‌دهد که رئیس جمهور نیروهای خود را نمی‌شناخته که  نیروی ضعیف را آورده و اکنون نیروی قوی را جایگزین می‌کند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع در بحث وزارت صمت همین بحث رقابت است که  آیا در حوزه خودرو، فولاد و عرصه‌های صنعتی دیگر رقابتی وجود دارد؟ وقتی رقابتی وجود ندارد  اشکال ایجاد می‌شود و روند امور در دراز مدت موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌آورد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار