| کد مطلب: ۱۱۳۰۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد

مژده به ایرانی ها/ اینترنت ماهواره‌ای به زودی فعال می‌شود!

رئیس سازمان فضایی ایران، در یک نشست خبری از برنامه ریزی توسعه اینترنت ماهواره‌ای بومی منوط به همکاری یک شریک بین‌المللی خبر داد.

مژده به ایرانی ها/ اینترنت ماهواره‌ای  به زودی فعال می‌شود!

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ طبق آخرین اخبار داخلی، آخرین نشست خبری سازمان فضایی ایران در زمان ریاست سرپرست فعلی این سازمان دیروز برگزار شد و در حاشیه آن به مباحث گسترده‌ای از جمله توسعه زیرساخت، گسترش علوم و اکتشافات فضایی، توسعه کاربردها، توسعه صنعت ماهواره و صنعت پرتاب و مدارگذاری پرداخته شد. در حاشیه این جلسه، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به پیشرفت های اخیر حوزه قضایی کشور، از برنامه‌ریزی برای توسعه اینترنت ماهواره‌ای بومی خبر داد.

ارائه اینترنت ماهواره‌ای بومی با همکاری یک شریک بین‌المللی امکان پذیر است

حسن سالاریه در مورد ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای بومی در کشور گفت: در این زمینه ما با دو مسیر مواجه هستیم. یکی مسیر استفاده از ماهواره‌های ژئو است که در ارتفاع بالا قرار می‌گیرد. مسیر دوم هم استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای است. هر دو در حال پیگیری‌اند. به عنوان مثال در مورد منظومه‌های ماهواره‌ای با همین قراردادی که با بخش خصوصی امضا شد و ما منظومه شهید سلیمانی را دنبال کردیم؛ باید پرتاب‌ها انجام بشوند و تثبیت شوند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت حضور در بازارهای بین‌المللی خاطر نشان کرد که در گام‌های بعدی باید ماهواره‌ها حجیم‌تر و سنگین‌تر شوند تا پهنای باند بالاتری ارائه دهند. وی در ادامه اظهار داشت که به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری در این بازار نیاز به یک شریک بین‌المللی بسیار محسوس است و استفاده از این ماهواره‌ها فقط نمی‌تواند به استفاده از یک موقعیت جغرافیایی کوچک مثل ایران محدود شود.

به گفته رئیس فعلی سازمان فضایی ایران شرکت‌هایی که در این زمینه موفق‌ هستند، در واقع به بازار بین‌المللی ورود کرده‌اند و از آن سهم دارند. بنابراین حتماً یک شریک بین‌المللی لازم است. البته حضور شریک بین‌المللی زمانی معنی‌دار است که کشورمان از نظر تکنولوژی به تثبیت فناوری رسیده باشد.

حسن سالاریه در رابطه با مدت زمان آرمانی مورد نیاز برای دستیابی به اینترنت ماهواره‌ای گفت: این مساله یک مقدار پیچیده است. این فاصله به میزان سرمایه‌گذاری هم بستگی دارد. می‌توان گفت به لحاظ تکنولوژیکی شاید کمتر از دو سه سال فاصله داریم. برای رسیدن به پلتفرمی که بتواند در ارتقاع پایین، سرویس پهن‌باند به ما ارائه دهد، به لحاظ تکنولوژیکی فاصله ما در بازه دو تا سه سال آینده تعریف می‌شود.

برنامه پرتاب ماهواره‌ها در سال ۱۴۰۳

رئیس وقت سازمان فضایی کشور از چشم‌انداز پرتاب بین ۶ الی ۸ ماهواره در سال جاری خبر داد. او افزود نمی‌توان تعداد آنها یا شرح جزئیات برنامه‌ریزی‌ها را به دلیل زمان‌بر بودن برخی از تست‌ها یا آرمایش‌ها اعلام کرد. حتی ممکن است برخی از این ماهواره‌ها در اوایل سال بعد یعنی ۱۴۰۴ به مرحله پرتاب برسند.

برخی از ماهواره‌هایی که برنامه پرتاب‌شان در سال جاری برنامه‌ریزی شده است عبارت‌اند از ماهواره کوثر، ظفر ۲ و طلوع ۳ که به وسیله ماهواره‌بر خارجی پرتاب خواهند شد. شایان ذکر است پرتاب ماهواره کوثر از طریق کشور روسیه و با راهبری بخش خصوصی در حال پیگیری و انجام است. از نظر زمان‌بندی به پرتاب دو ماهواره نزدیک هستیم. یکی از این ماهواره‌ها، ماهواره سامان ۱ و ماهواره دیگری‌ است که اسم آن ذکر نشده است.

همکاری با بخش خصوصی و استارتاپ‌ها

حسن سالاریه در مورد تعاملات انجام‌شده با بخش خصوصی و استارتاپ‌ها گفت: تا قبل از دولت سیزدهم قراردادها و همکاری‌ها با بخش خصوصی به منظور تامین تجهیزات یا طراحی و ساخت زیرسیستم‌ها بوده است. اما اتفاق موثر که در دولت سیزدهم رخ داد انعقاد قراردادهایی با بخش خصوصی در حوزه ساخت سیستم‌ها بود؛ به عنوان مثال قرارداد خرید تصاویر ماهواره‌ای از مجموعه شرکت امید فضا که خودش شبکه‌ای از شرکت‌هاست.

طبق اظهارات وی در تمامی این قراردادهای امضاشده، آن نگاه قدیمی که صرفاً مربوط به ساخت زیرسیستم‌ها و اجزا بوده به ساخت خود سیستم ماهواره ارتقا یافته است. امروزه نسبت به سال‌های گذشته بخش‌های خصوصی به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌ است. در نتیجه دولت باید با اتخاذ سیاستی مناسب، نهایت استفاده را از ظرفیت‌های موجود به منظور رشد و توسعه اکوسیستم به کار گیرد و فضا یا بستری حاصلخیز برای آن فراهم آورد.

 

منبع : خبر آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار