| کد مطلب: ۱۰۶۳۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد

بازگشت حس به فرد ضایعه نخاعی با کمک ایمپلنت مغزی هوش‌مصنوعی

با کمک تراشه‌های ایمپلنت مغزی هوش مصنوعی، یک مرد دچار فلج کامل از گردن به پایین (quadriplegia) تا حدی حس و حرکت را در دست‌ها و مچ‌هایش بازیافت.

بازگشت حس به فرد ضایعه نخاعی با کمک ایمپلنت مغزی هوش‌مصنوعی

به گزارش آرمان ملی آنلاین، «کیت توماس» فرد فلج مشارکت کننده در این تحقیق از زمان یک سانحه رانندگی در ژوییه سال ۲۰۲۰ دچار ضایعه نخاعی شده و از گردن به پایین فلج شده بود. این امر موجب از دست دادن کامل حس و حرکت در هر چهار دست و پا شده بود اما اکنون یک نوع جدید ایمپلنت مغزی قادر شده است برای اولین بار از زمان سانحه، حس و کنترل را به دست‌های توماس بازگرداند.

به نقل از ایرنا، وی هیجان زده می‌گوید: زمانی بود که من اصلا شک داشتم که زنده بمانم اما اکنون می‌توانم لمس کسی که دست مرا می‌گیرد احساس کنم این خیلی فوق‌العاده است.

این ایمپلنت مغزی با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ترجمه فکر به عمل، در واقع به عنوان یک پل الکترونیک کار می‌کند و مسیر ارتباطی بین مغز و بدن را که بر اثر سانحه قطع شده بود، بار دیگر برقرار می‌سازد.

«چاد بوتن» استاد و محقق موسسه پزشکی بیوالکترونیک در مرکز تحقیقات پزشکی «فاینشتاین» در نیویورک آمریکا و ابداع کننده این فناوری می‌گوید: این اولین باری است که مغز، بدن و نخاع در یک فرد فلج به طور الکترونیکی با هم پیوند خورده یا لینک شده‌اند تا حس و حرکت را احیا کنند.

وی افزود: وقتی که فرد فلج مشارکت کننده در این تحقیق درباره حرکت دادن دست خود فکر می‌کند، ما نخاع او را «سوپرشارژ» کرده و مغز و عضلات او را تحریک می‌کنیم تا به بازسازی ارتباطات کمک کنند و بازخورد (فیدبک) حسی ایجاد کرده و روند احیا را پیش ببرند. این نوع از درمان «برخاسته از فکر» یک تحول بنیادین است. هدف ما این است که روزی از این فناوری استفاده کنیم و بتوانیم به افراد فلج کمک کنیم تا زندگی کامل‌تر و مستقل‌تری داشته باشند.

بر اساس این گزارش، کار گذاشتن این ایمپلنت مغزی مستلزم یک جراحی مغز باز ۱۵ ساعته بود که در ماه مارس امسال با موفقیت انجام شد. این عمل «بای‌پس عصبی دوبل» در واقع به عنوان یک پل الکترونیک عمل می‌کند به این معنی که ارتباط مغز، نخاع و بدن را مجددا برقرار می‌کند تا اطلاعات بتواند در بدن آزادانه جریان یابد.

این ایمپلنت از ۵ ریزتراشه (میکروچیپ) ساخته شده که به طور مستقیم وارد مغز می‌شود و بخش مهمی از یک بای‌پس مغزی مضاعف (دوبل) را تشکیل می‌دهد که از هوش مصنوعی برای ترجمه افکار به اعمال استفاده می‌کند.

دکتر «کیوین تریسی» مدیر اجرایی موسسه فاینشتاین می‌گوید: میلیون ها نفر در جهان دچار فلج هستند و راهکارهای محدودی برای بهبود شرایط آنها وجود دارد. پروفسور بوتن و گروه تحقیقاتی او متعهد به پیشبرد فناوری‌های جدید بیوالکترونیک و گشودن مسیرهای بالینی جدید برای احیای حس و حرکت در این افراد هستند.

 

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار