| کد مطلب: ۱۰۵۸۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد

«کمک هزینه ازدواج» سازمان تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگانی که ازدواج دایم خود را ثبت می کنند کمک هزینه ازدواج پرداخت می کند.

 «کمک هزینه ازدواج» سازمان تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، هدیه یا کمک هزینه ازدواج به واجدین شرایط (دختران و پسران بیمه‌شده) که برای نخستین بار ازدواج و عقد دائم خود را در دفتر اسناد رسمی ثبت می‌کنند، اهداء می‌شود.

این واجدین شرایط همچنین برای دریافت این اعتبار حمایتی باید طی ۵ سال قبل از تاریخ عقد حداقل ۷۲۰ روز حق‌بیمه پرداخت کرده باشند و در تاریخ ازدواج نیز کماکان حق‌ بیمه پرداخت شده باشد.

در صورت دارا بودن شرایط یادشده بیمه‌شدگان باوجود گذشت ۱۰ سال از تاریخ ازدواج هم می‌توانند از این هدیه برخوردار شوند.

مبلغ کمک هزینه ازدواج نیز برای هر نفر (بیمه‌شده) معادل یک ماه متوسط دستمزد یا حقوق است.

در واقع مطابق با ماده ۸۵ قانون تامین‌اجتماعی، باید مجموع حقوق دریافتی بیمه‌شده را طی ۲ سال قبل از ازدواج (که بر اساس آن حق‌بیمه کسر شده است) را بر عدد ۲۴ تقسیم کرد.

در صورتی که زن و شوهر هردو واجد شرایط دریافت این کمک هزینه باشند نیز می‌توانند این اعتبار حمایتی را به صورت جداگانه دریافت کنند و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی؛ در منوی امور بیمه‌شدگان/ گزینه حمایت‌های کوتاه‌مدت، درخواست کمک هزینه ازدواج خود را به ثبت برسانند.

برای ثبت درخواست «هدیه ازدواج» بارگذاری مدارک شخصی لازم نیست

برای ثبت درخواست هدیه ازدواج هم بارگذاری هیچ مدرکی از جانب بیمه‌شده لازم نیست زیرا سازمان تامین‌اجتماعی ثبت ازدواج را از سامانه‌های ثبت اسناد چک می‌کند.

اصل و تصویر صفحات موردنیاز عقدنامه، اصل و تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه بیمه‌شده (و همسر) و تعهد کتبی بیمه‌شده؛ مبنی بر اینکه برای نخستین بار ازدواج کرده است نیز از جمله مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج محسوب می‌شود.

آیا بیمه‌شده بازنشسته می‌تواند کمک‌هدیه ازدواج دریافت کند؟

به گزارش ایرنا، مطابق با مقررات مربوطه، یکی از شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج داشتن ارتباط بیمه‌ای با کارفرما است؛ بنابراین از آنجا که فرد بازنشسته فاقد ارتباط بیمه‌ای است و به‌عبارت دیگر بیمه‌شده محسوب نمی‌شود، پرداخت کمک‌هزینه ازدواج به این مستمری‌بگیران موضوعیت نخواهد داشت.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی هم پیش از این در گفت وگو با ایرنا اعلام کرده بود: در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به یعنی هر دو نفر (زوجین) پرداخت می‌شود.

مهدی شکوری گفته بود: در واقع این کمک هزینه به‌عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط (که برای اولین بار ازدواج می‌کنند) پرداخت می‌شود. شرط مهم دریافت کمک هزینه ازدواج نیز وجود سابقه است؛ بیمه‌شده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج باید حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته باشد و این حق بیمه (در این دوره زمانی) از سوی کارفرما پرداخت شده باشد؛ در حقیقت رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد؛ ازدواج نیز دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج به ثبت رسیده باشد.

به‌منظور ارائه درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج نیازی به مراجعه به شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی نیست و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه و ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر برای دریافت این هدیه اقدام کنند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار