| کد مطلب: ۱۱۲۶۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد

آیا لانینا در راه ایران است؟

"نوسان جنوبگان در دو سوی خود یعنی در قاره آمریکا، استرالیا، اندونزی و چین تاثیرات زیادی روی دما و بارش می‌گذارد، ولی روی ایران تاثیر کمتری دارد."

آیا لانینا در راه ایران است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین،  رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به تاثیر چندین دورپیوند بر وضعیت جوی ایران گفت: تا ۶۰ درصد احتمال وجود شرایط خنثی و ۳۸ درصد تجربه لانینا تا آخر مرداد در کشورمان پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیاییان افزود: «ان‌سو» یا نوسان جنوبگان دورپیوندی است که فاز‌های «ال‌نینو» و «لانینا» دارد و خنثی دارد. نوسان جنوبگان پدیده‌ای است که روی خط استوا در مناطق حاره روی اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد. زمانی که آب اقیانوس در کنار قاره آمریکا گرم‌تر از میانگین بلندمدت باشد ال نینو رخ می‌دهد. در طرف دیگر اقیانوس یعنی شمال استرالیا و اندونزی اگر دریا خنک‌تر از میانگین بلندمدت می‌شود، لانینا اتفاق می‌افتد. اگر آب اقیانوس آرام در کنار قاره آمریکا خنک‌تر از وضعیت نرمال باشد، حالت لانینا و زمانی که آب در شمال استرالیا و اندونزی گرم‌تر از حالت نرمال باشدف ال‌نینو رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: نوسان جنوبگان در دو سوی خود یعنی در قاره آمریکا، استرالیا، اندونزی و چین تاثیرات زیادی روی دما و بارش می‌گذارد، ولی روی ایران تاثیر کمتری دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه این دورپیوند در حال حاضر به‌شدت از «ال‌نینو» به سمت لانینا در حال گذر است، اظهارکرد: برای نوسان جنوبگان در ایران تا انتهای مرداد حدود ۶۰ درصد احتمال قرارگیری در حالت خنثی، حدود ۳۸ درصد احتمال رسیدن به لانینا و احتمال خیلی کم باقی ماندن در فاز ال‌نینو پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان با اشاره به اینکه علاوه بر نوسان جنوبگان دورپیوند‌های دیگری مانند AO، NAO، MJO و دو قطبی اقیانوس هند بر وضعیت جوی ایران اثرگذار هستند، تصریح کرد: دربهترین شرایط ۶۰ درصد مواقع زمانی که لانینا حاکم باشد، فصل پاییز در ایران دیرتر آغاز می‌شود و احتمال اینکه سال خشکی داشته باشیم، افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار