| کد مطلب: ۱۱۳۵۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد

نزدیک شدن به ساعت صفر جنگ بزرگ با اسرائیل

تحلیلگران نظامی اسرائیل بر این باورند که سناریوی جنگ همه جانبه با حزب الله هنوز وجود دارد، اما آنها تخمین می زنند که اسرائیل از رویارویی در جبهه شمالی با لبنان اجتناب کند، زیرا می ترسد یک جنگ منطقه ای بزرگ آغاز شود و خسارات سنگینی به اسرائیل وارد شود.

نزدیک شدن به ساعت صفر جنگ بزرگ با اسرائیل

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اگرچه حزب الله و اسرائیل فعلا ترک مخاصمه کرده اند اما به نظر می رسد این ترک مخاصمه موقتی باشد و به زودی جنگ وارد مرحله جدیدی شود. الجزیره قطر در گزارشی به قلم "محمد وتد" درباره آینده جنگ اسرائیل و حزب الله نوشته که خلاصه آن ترجمه و ارائه می گردد:

حزب الله خود را برای رویارویی همه جانبه آماده می کند

تحلیلگران نظامی اسرائیل بر این باورند که سناریوی جنگ همه جانبه با حزب الله هنوز وجود دارد، اما آنها تخمین می زنند که اسرائیل از رویارویی در جبهه شمالی با لبنان اجتناب کند، زیرا می ترسد یک جنگ منطقه ای بزرگ آغاز شود و خسارات سنگینی به اسرائیل وارد شود.

رسانه ها و تحلیلگران اسرائیلی معتقد بودند که «حمله پیشگیرانه» ای که ارتش اسرائیل هفته گذشته به جنوب لبنان انجام داد، می توانست از حمله گسترده‌ای که حزب‌الله در پاسخ به ترور فؤاد شکر برنامه‌ریزی کرده بود، جلوگیری کند، اما این حمله مانع از حمله گسترده‌ حزب الله نشد. حزب الله که مورد حمایت ایران است، بعد از حمله اخیر همچنان بر احتمال وقوع یک جنگ همه جانبه در جبهه شمالی تاکید کرده و برای آن آماده می شود.

تحلیل‌های نظامی اسرائیلی‌ها تخمین می‌زنند که در صورت عدم دستیابی به توافق مبادله اسرا و آتش‌بس (حتی اگر موقتی باشد) خطر جنگ همه جانبه در جبهه‌ های مختلف همچنان وجود خواهد داشت.

تحلیل‌ها حاکی از آن است که حزب‌الله در حال تضعیف توانایی‌های هوایی اسرائیل در آماده‌سازی برای پاسخ ایران به انتقام ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران است و با حمله موشکی به اسرائیل و تضعیف

پدافند هوایی آن، به دنبال افزایش اثربخشی هرگونه حمله به داخل فلسطین اشغالی، چه از سوی ایران و چه از سوی متحدانش است.

خطرات وجودی یک جنگ بزرگ

آلون بن دیوید، تحلیلگر امور نظامی در کانال 13 اسرائیل، معتقد است که اسرائیل، با توجه به ادامه تشدید شرایط امنیتی در چند جبهه، به سمت پرتگاه می رود. او می گوید: «رژیم صهیونیستی طوری رفتار می کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. اسرائیل میزان خطرات وجودی را درک نمی کند.»

این تحلیلگر نظامی توضیح داد که اسرائیل به مدت دو ماه در یک دوراهی راهبردی قرار داشته است. این تحلیلگر معتقد است: واکنش ارتش اسرائیل به حمله اولیه حزب‌الله به ترور فواد شکر لزوماً به معنای اثربخشی حمله پیشگیرانه نیست، بلکه این فرصتی برای سیاسیون اسرائیلی بود تا به سمت توافق با حماس، حزب‌الله و مقاومت حرکت کنند اما نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو ادامه جنگ را در همه جبهه ها انتخاب کرد و اسرائیل "بهای این انتخاب را خواهید پرداخت."

حمله عظیم

یوآو زیتون، خبرنگار نظامی یدیعوت آحارونوت هم معتقد است که «حمله پیشگیرانه»، حزب الله را از حمله گسترده دوم منصرف نکرده زیرا این گروه همچنان برای رویارویی همه جانبه در جبهه شمالی آماده می شود و گام های آتی خود را با ایران و نیروهای مقاومت هماهنگ می کند. مقصود از گروه های مقاومت، گروه های نظامی و شبه نظامی متحد ایران و حزب الله در سوریه، عراق و یمن هستند.

این خبرنگار نظامی اشاره کرد که حمله نخست حزب الله در درجه اول با هدف از کار انداختن سیستم گنبد آهنین اسرائیل صورت گرفت تا شرایط لازم برای حمله گسترده تر به داخل فلسطین اشغالی فراهم شود و ایران نیز در آن حمله گسترده شرکت کند.

زیتون معتقد است که نیروی هوایی اسرائیل در حالت آماده باش به سر می برد تا با حمله احتمالی ایران یا تکرار سلسله حملات شدید حزب الله که بزرگترین حملات از زمان جنگ دوم لبنان تا کنون به شمار می رفت، مقابله کند.

دستاوردهای تاکتیکی

با توجه به این تحولات، توسعه توانمندی ها و تشدید امنیت در چند جبهه، ران بن یشای، تحلیلگر نظامی وب سایت وای نت، برآورد کرده که اسرائیل از یک جنگ همه جانبه در چندین جبهه به ویژه در جبهه شمالی با لبنان اجتناب خواهد کرد. ترس اسرائیل آسیب فاجعه باری است که ممکن است حملات مقاومت به اعماق اسرائیل وارد کند.

این تحلیلگر نظامی خاطرنشان کرد: اسرائیل در سطح سیاسی از اردیبهشت ماه گذشته تلاش دارد که از تنش با دولت آمریکا اجتناب کند و حتی با واشنگتن هماهنگ شده تا از هرگونه اقدامی که ممکن است موجب رویارویی همه جانبه با حزب الله شود، خودداری کند.

بن یشای حدس زد که اگر آموس هاکستین، میانجی آمریکایی، نتواند به یک توافق دیپلماتیک با لبنان دست یابد تا حزب الله سلاح های سنگین خود را از مرز دور نگه دارد، اسرائیل مجبور خواهد شد برای از بین بردن تهدید موشک های حزب الله  وارد جنگ شود.

بن یشایی می گوید که هرگونه جنگ همه جانبه با حزب الله از نظر تلفات انسانی و ویرانی سنگین خواهد بود. همچنین، بدون حمایت آمریکا این‌جنگ ممکن نیست زیرا ارتش اسرائیل به مقدار زیادی تسلیحات سنگین و قطعات یدکی نیاز خواهد داشت که فقط ایالات متحده می تواند آنها را تامین کند.

به گفته این تحلیلگر نظامی، اسرائیل همچنین باید با نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) و متحدان منطقه ای آمریکا همکاری کند تا "برای دفع حملات موشکی و پهپادهای ایران و نیروهای نیابتی اش" به اسرائیل کمک کرده یا با آنها همکاری کنند.

وی در پایان گفت: در دوران کنونی و در عصر جنگ چند عرصه‌ای، اسرائیل دیگر نمی‌تواند بگوید که توانایی دفاع از خود در برابر همه تهدیدات را دارد و جنگ هزینه زیادی روی دست تل آویو خواهد گذاشت.

منبع : نامه نیوز

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار