| کد مطلب: ۱۱۳۵۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

لاوروف: روسیه دیگر حاضر به مذاکره نیست

وزیر امور خارجه روسیه به آمادگی این کشور برای مذاکره صلح در اوکراین اشاره کرد و گفت: «تا پیش از حمله کی‌یف به منطقه کورسک، ما آماده مذاکره بودیم.»

لاوروف: روسیه دیگر حاضر به مذاکره نیست

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت‌وگو با «یاسین فال» وزیر امور خارجه سنگال گفت که «بدون تردید روسیه برای مذاکرات صلح با اوکراین آماده بود، اما با اقدام بی‌پروای کی‌یف در منطقه کورسک، روسیه دیگر حاضر به مذاکره نیست.»

طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، لاوروف در ادامه نشست خبری مشترک امروز خود با وزیر خارجه سنگال افزود: «ما همیشه به یاد داریم که پس از شکست همه ابتکارات و توافقات قبلی رژیم کی‌یف و حامیان غربی آن، پوتین آخرین پیشنهاد صلح خود را در ماه ژوئن ارائه کرد. البته پس از اقدام بی‌محابا در منطقه کورسک، دیگر هیچ بحثی درباره مذاکرات صلح مطرح نیست.»

نیروهای اوکراینی در ۶ اوت حمله بزرگی را به منطقه کورسک، واقع در غرب روسیه آغاز کردند. از آن زمان تاکنون هشدارهای حمله موشکی بارها در این منطقه صادر شده است و دولت روسیه در سطح فدرال در آنجا وضعیت اضطراری اعلام کرده است. ساکنان این منطقه، از امتداد مرز به مکان‌های امن‌تر منتقل شده‌اند. به گفته وزارت شرایط اضطراری روسیه، در مجموع ۱۹۷ مرکز اسکان موقت در ۲۸ منطقه روسیه فعال هستند که بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از جمله بیش از ۳ هزار ۵۰۰ کودک را در خود جای داده است.

از طرفی، طبق گزارش وزارت دفاع روسیه، اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها در منطقه کورسک تاکنون بیش از هفت هزار نظامی و ۷۴ تانک را از دست داده است.

سیاست اروپایی‌ها ادامه راه ناپلئون و هیتلر است

در چنین شرایطی، وزیر خارجه روسیه در ادامه نشست خبری خود گفت که بحث‌های اتحادیه اروپا درباره ارسال سلاح به کی‌یف را «بسیار جدی» می‌گیرد.

او خاطرنشان کرد: «آن‌ها مرتبا و به‌طور فزاینده‌ای اوکراین را با تسلیحات پیشرفته‌تر مسلح کرده‌اند، اکنون بحث در مورد نحوه استفاده از این سلاح‌ها در جریان است. این ادامه سیاستی است که، همانطور که قبلاً گفتم، ابتدا توسط ناپلئون و سپس توسط هیتلر که تقریباً تمام اروپا را به جنگ فراخواند دنبال شد. به همین دلیل است که مورخان بحث‌های مربوط به همدستی در جنایات نازی‌ها را نه تنها توسط آلمانی‌ها بلکه بلکه از سوی دیگر کشورهای اروپایی که نه تنها به جنگ فراخوانده شدند، بلکه با خوشحالی از دستورات رایش سوم پیروی کردند از سر گرفته‌اند.»

به گفته لاوروف، همین کشورها در حال حاضر با همان پرچم‌های نازی‌ها علیه روسیه گرد هم آمده‌اند. او گفت: «این موضوع روشن می‌کند که غرب به رهبری آمریکا و انگلیس تمایل دارد مانع توسعه روسیه شود.»

روسیه آماده کمک به افزایش توان دفاعی شرکای آفریقایی است

او در بخش دیگری از نشست خبری خود افزود: «روسیه آماده کمک به کشورهای آفریقایی برای تقویت توان دفاعی و ارتقای آمادگی ضد تروریستی آن‌هاست.»

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: «روسیه آماده کمک به سنگال و دیگر کشورهای آفریقایی در تقویت قابلیت‌های دفاعی و ارتقای آمادگی ضد تروریستی نیروهای مسلح و سرویس‌های ویژه آن‌ها است.»

لاوروف و همتای سنگالی او روز پنجشنبه برای دیدار دوجانبه در مسکو پایتخت روسیه دیدار کردند.

در این دیدار، وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو به‌طور جدی نگران تهدیدات فزاینده تروریستی در این بخش از جهان است که از سوی سازمان‌های وابسته به دولت اسلامی (داعش) و القاعده (هر دو در روسیه طبق قانون دولتی ممنوع شده‌اند) تامین می‌شوند و به آنها وابسته هستند.

لاوروف گفت: «گرچه به تدریج، اما همچنان به طور پیوسته گروه‌های اسلام‌گرا به گسترش نفوذ و فعالیت‌های خود در کشورهای غرب آفریقا از جمله کشورهای همسایه سنگال ادامه می‌دهند».

دیپلمات ارشد روسیه افزود: «ما منافع مشترکی برای پیوستن به تلاش ها در مبارزه با این تهدیدات داریم.»

اعلام آمادگی روسیه برای حمایت از کشورهای آفریقایی در جهت مقابله با تروریسم درحالی است که هفته گذشته سه کشور آفریقایی مالی، بورکینافاسو و نیجر در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل حمایت آشکار مقام‌های اوکراینی از «تروریسم بین‌الملل» به ویژه در «منطقه ساحل» آفریقا را محکوم کردند.

این سه کشور در نامه خود تاکید کردند: «وزرای خارجی بورکینافاسو، مالی و نیجر مخالف حمایت آشکار و مشخص اوکراین از تروریسم بین‌الملل هستند و قویا این مساله را محکوم می‌کنند.»

در ادامه این نامه همچنین این سه کشور آفریقایی از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا در مواجهه با «انتخاب و تصمیم عمدی اوکراین در حمایت از تروریسم» با هدف جلوگیری از اقدامات این کشورها که تهدیدی برای ثبات در منطقه ساحل یا حتی قاره آفریقاست، مسئولیت پذیری داشته باشد.

 

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار