| کد مطلب: ۱۱۳۴۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد

روسیه مدعی شد: آمریکا دنبال انقلاب رنگی در گرجستان است

کانال تلگرامی اسپوتنیک نوشت که با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات مجلس گرجستان، آمریکا از تحولات این کشور به شدت ناراضی بوده و در حال تدارک یک "انقلاب رنگین" در این جمهوری منطقه قفقاز است.

روسیه مدعی شد: آمریکا دنبال انقلاب رنگی در گرجستان است

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ در گزارش مذکور آمده که علیرغم تلاش های واشنگتن، نیروهای مخالف دولت گرجستان متفرق بوده و ائتلاف هایشان بسیار سست و شکننده است.

به این دلیل، دولت بایدن در نظر دارد در هفته‌های باقی مانده تا انتخابات، فشار بر مقام های گرجستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد تا موقعیت انتخاباتی حزب حاکم را تا حد امکان تضعیف کند.

این نهاد روس پیش‌بینی کرد که آمریکا در آینده با به راه انداختن "میدان تفلیس" به دنبال افشای "شواهد تقلب" در انتخابات بوده و با مخالفان دولت به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات، خواهان تغییر قدرت خواهند شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا حدود یک ماه پیش گفته بود که واشنگتن تصمیم گرفته کمک به دولت گرجستان را متوقف کند. وی گفت که این اقدام را در پاسخ به اقدامات "ضد دمکراتیک" تفلیس انجام داده است.

وی افزود: اقدام های ضد دموکراتیک و اظهارات نادرست دولت گرجستان با هنجارهای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو ناسازگار است.

علیرغم تعلیق این کمک ها، بلینکن گفت که واشنگتن به تأمین مالی برنامه هایی که در گرجستان دموکراسی، حاکمیت قانون، رسانه های مستقل و توسعه اقتصادی را ترویج می کند، ادامه خواهد داد.

تصویب قانون "شفافیت نفوذ خارجی" که با عنوان قانون "عوامل بیگانه" نیز شناخته می‌شود، موجب خشم آمریکا و اتحادیه اروپا از گرجستان شده است.

بر اساس قانون عوامل بیگانه، سازمان‌های مردم‌ نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر بیگانه شناخته می‌شوند.

در هفته‌های گذشته معترضان، اعتراضات گسترده‌ای را علیه این طرح سازماندهی کردند که به درگیری‌هایی میان آنها و ماموران امنیتی منجر شد. مخالفان می‌گویند که این قانون تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان این قانون جنجالی را وتو کرد اما پارلمان وتوی وی را لغو کرد.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار