| کد مطلب: ۱۱۳۴۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد

خطر جنگ هسته‌ای نزدیک شد

روزنامه تلگراف به کشورهای غربی هشدار داد که چین و روسیه در ساخت سلاح‌های هسته‌ای، برتر از آنها هستند و این واقعیت «بازسازی» بازدارندگی اتمی را به یک موضوع فوری و ضروری برای غرب تبدیل می ‌کند.

خطر جنگ هسته‌ای نزدیک شد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، تهدیدات هسته ای هر لحظه بیش از قبل، جهان را تهدید می کند. در حالیکه روسیه غرب را تهدید به جنگ هسته ای کرده، راست گراهای تندرو از آمریکا خواسته اند که شروع به تقویت حداکثری تسلیحات هسته ای خود کرده و در سیاست های اتمی خود تجدیدنظر کند.

یک نویسنده و تحلیلگرمشهور انگلیسی در مقاله‌ای در روزنامه تلگراف، به کشورهای غربی هشدار داد که دشمنانشان در ساخت سلاح‌های هسته‌ای، برتر از آنها هستند و این واقعیت «بازسازی» بازدارندگی اتمی را به یک موضوع فوری و ضروری برای غرب تبدیل می ‌کند.

ساموئل رامانی، یکی از تحلیلگران اندیشکده سلطنتی بریتانیا، در مقاله خود در تلگراف ادعا کرد که شروع یک جنگ هسته ای بسیار نزدیکتر از آن چیزی است که تصور می کنیم. وی در مقاله خود، خاطرنشان کرد که ایالات متحده یک استراتژی هسته ای جدید دارد که در ماه مارس از آن رونمایی شد. در این ماه، جو بایدن یک برنامه استراتژیک هسته ای فوق محرمانه را برای مقابله با تهدیدات فزاینده ناشی از زرادخانه هسته ای چین تصویب و چندی بعد هم از آن رونمایی نمود.

خطر بمب اتم رقیب را خنثی کنید

این محقق در مقاله خود اظهار داشت که طرح جدید هسته ای آمریکا با عنوان "راهنمای استفاده از سلاح های هسته ای" نشان می دهد که چگونه می توان خطری را که چین، روسیه و کره شمالی ممکن است به وجود آورده و حملات هسته ای هماهنگ شده ای را علیه آمریکا و متحدان غربی اش انجام دهند، خنثی کرد.

نویسنده معتقد است که این استراتژی، اگرچه گامی دلگرم کننده به جلو (برای غرب) است، اما "خیلی کوچک و خیلی دیر" است. رامانی در مقاله خود مدعی است که زمانی که بایدن در ژانویه 2021 به قدرت رسید، چین 400 کلاهک هسته ای داشت اما در اواخر سال 2023، زرادخانه هسته ای این کشور به 500  کلاهک افزایش یافته بود و تا سال 2030 می تواند به 1000 کلاهک برسد.

به گفته رامانی، این گسترش تسلیحات نشان دهنده حمایت شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از طرح های متعدد ارتش این کشور برای افزایش توانایی نهادهای نظامی پکن برای «پیروزی در جنگ های مدرن» است.

بازدارندگی دیپلماتیک

نویسنده مقاله تلگراف تاکید دارد که ایالات متحده در مواجهه با چالش فزاینده چین، «دیپلماسی» را بر «بازدارندگی» ترجیح داده است. این نویسنده راست گرا معتقد است سیاست هسته ای آمریکا در قبال کره شمالی از سیاست تقابل با چین هم بدتر و منفعلانه تر است. رامانی می نویسد: «شاید نگران کننده ترین مساله این باشد که ایالات متحده در واکنش به توسعه قابلیت های هسته ای کره شمالی منفعل تر عمل کرده است. کره شمالی در ازای صادرات میلیون‌ ها گلوله توپ و موشک‌های بالستیک هواسونگ-۱۱ به روسیه، از پوتین و مسکو برای توسعه فناوری ماهواره ‌ای درخواست کمک کرده است.»

رامانی معتقد است با توجه به ادعای روسیه مبنی بر اینکه برنامه تسلیحات هسته‌ ای کره شمالی در چارچوب معیارهای دفاع مشروع قرار می ‌گیرد، این کشور می ‌تواند از جاه‌طلبی‌ های پیونگ یانگ برای مدرن‌سازی صنایع انرژی هسته‌ ای اش حمایت کند.

نویسنده مقاله تلگراف خاطرنشان می کند که وزارت خارجه آمریکا صرفا با تشدید تحریم ‌ها علیه نهادهایی در روسیه و چین که ادعا می ‌شود به برنامه ‌های تسلیحات اتمی و موشکی کره شمالی کمک می ‌کنند، به روند «تهاجمی» پیونگ یانگ و متحدانش یعنی چین و روسیه پاسخ داده است و این سیاست برای تقابل با دشمنان شرقی آمریکا کافی نیست.

صبر استراتژیک؟!

از نظر این استاد علوم سیاسی  و روابط بین الملل، تحریم ها ارزش بازدارندگی چندانی نداشته اند، چرا که با هیچ اقدام یا تماس دیپلماتیکی با پیونگ یانگ یا اقدامات متقابل نظامی مشخصی علیه دشمنان شرقی غرب همراه نبوده اند. رامانی مدعی است که رویکرد بایدن "به طرز وحشتناکی" شبیه طرح "صبر استراتژیک" رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی باراک اوباما است که راه را برای گسترش بی سابقه صنایع و تجهیزات هسته ای پیونگ یانگ در سال 2017 هموار کرد.

از نظر رامانی، به نظر می رسد ایالات متحده برای رویارویی با تهدید بلندمدت هسته ای مخالفانش آمادگی زیادی ندارد. این تهدید مربوط به روسیه می شود که سعی دارد تجهیزات فضایی نظامی مختلفی بسازد. بر اساس برخی گزارش ها، مسکو حداقل 9 ماهواره را به خارج از جو زمین فرستاده و ماهواره ها نیز بدون مشکل در مدار قرار گرفته اند. به گفته این نویسنده، ممکن است گام بعدی روسیه پرتاب یک ماهواره فضایی با قابلیت حمل سلاح هسته ای باشد.

شکاف اطلاعاتی آمریکا و غرب

رامانی بر لزوم تلاش دولت های غربی برای پر کردن سریع "شکاف اطلاعاتی" خود تاکید کرد و ادامه داد: «تسریع در نوسازی تجهیزات هسته ای آمریکا اولین گام اساسی است.» البته او در ادامه خاطرنشان کرد: «وزارت نیروی آمریکا در حال کار بر روی نوسازی کلاهک های هسته ای است و عملیات نوسازی در سایر زمینه ها نیز در حال انجام است. در حال حاضر، برای سکوهای پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما و زیردریایی های بزرگ نیز اقداماتی شده است.»

رامانی معتقد است آمریکا باید همان رویکردی را که برای تقویت مهمات و توپخانه خود دارد، در مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای اش نیز به کار بگیرد.

رامانی همچنین، تاکید دارد که حمایت از اوکراین و شکست روسیه در این جنگ می تواند معادلات هسته ای را به نحو مناسبی به پایان برساند. در این جنگ، روسیه غرب را تهدید به بمباران هسته ای کرده است و آمریکا و غرب باید به این تهدید پاسخ دهد. نویسنده تلگراف می نویسد: «اگر جنگ اوکراین به گونه‌ای پایان یابد که به نفع روسیه نباشد، پیامی {از جانب آمریکا} به چین و کره شمالی ارسال می شود که «باج‌خواهی هسته‌ای» غرب را نمی‌ ترساند و مانع از مقابله با حملات آنها نمی ‌شود.»

منبع : خبر فوری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار