| کد مطلب: ۱۱۳۳۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد

جاسوس ارشد اسرائیل در قطر چه می‌کند؟

نخست‌وزیر اسرائیل سران دستگاه‌های امنیتی خود را به پایتخت قطر اعزام داشته تا برای آتش‌بس غزه مذاکره کنند. گفته شده که نتانیاهو به هیئت اعزامی اختیاراتی برای نرمش در برخی اختلاف‌نظرها با حماس را داده است.

جاسوس ارشد اسرائیل در قطر چه می‌کند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ مقامات آگاه خبر دادند که قرار است رئیس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل برای دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه روز پنجشنبه به دوحه سفر کند.

به نوشته رویترز، گفت‌وگوهای آتش‌بس غزه که برای روز پنجشنبه در پایتخت قطر برنامه‌ریزی شده، تلاشی برای پایان‌دادن به ۱۰ ماه جنگ در منطقه محصور فلسطینی و بازگرداندن ۱۱۵ اسیر اسرائیلی و خارجی است.

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که اسماعیل هنیه، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس توسط اسرائیل در تهران ترور شد. هنیه مذاکره‌کننده این گروه فلسطینی در گفت‌وگوهای آتش‌بس بود. تهران و محور مقاومت قول داده که انتقام ترور هنیه را از اسرائیل بگیرد.

با اعزام ناوهای جنگی، زیردریایی‌ها و هواپیماهای جنگی آمریکا به منطقه برای دفاع از اسرائیل و بازدارندگی مهاجمان احتمالی، واشنگتن امیدوار است که توافق آتش‌بس غزه بتواند خطر جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای را کاهش دهد.

مقامات حماس که اسرائیل را به وقت‌کشی متهم کرده‌اند، در مذاکرات روز پنجشنبه شرکت نخواهند کرد. با این حال، میانجی‌ها قصد دارند پس از این نشست، با تیم مذاکره‌کننده حماس مستقر در دوحه به بحث بنشینند.

روز چهارشنبه، مقامات دفاعی اسرائیل گفتند که هیئت اسرائیلی شامل دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد، رونن بار، رئیس سرویس امنیت داخلی شین بت و نیتزان آلون، مسئول گروگان‌های نظامی است.

بیل برنز، مدیر سازمان جاسوسی سی‌آی‌اِی و برت مک‌گورک، فرستاده آمریکا در امور خاورمیانه نماینده واشنگتن در این گفت‌وگوها خواهند بود که توسط شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و با حضور عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر برگزار می‌شود.

اسرائیل و حماس یکدیگر را مسئول عدم دستیابی به توافق دانسته، اما در آستانه نشست روز پنجشنبه، هیچ یک از طرفین توافقی را رد نکرده‌اند. روز چهارشنبه، یک منبع در تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در برخی از اختلافات عمده به فرستاده‌های اسرائیل آزادی عمل قابل‌توجهی داده است.

اختلافات شامل حضور نیروهای اسرائیلی در غزه، توالی آزادی اسرا و محدودیت‌های دسترسی حماس به شمال غزه می‌شود.

در آستانه مذاکرات روز پنجشنبه، حماس که هرگونه دخالت آمریکا و اسرائیل در شکل‌دهی فردای پس از جنگ در غزه را رد می‌کند، به میانجی‌گران گفت که اگر اسرائیل پیشنهادی «جدی» مطابق با پیشنهادهای قبلی حماس ارائه کند، این گروه به مذاکرات ادامه خواهد داد.

روز پنجشنبه، سامی ابو زهری، یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت که این گروه متعهد به روند مذاکره بوده و از میانجی‌گران خواست تا تعهد اسرائیل به پیشنهادی که حماس در اوایل جولای پذیرفته بود را تضمین کنند که به گفته او، منجر به پایان جنگ و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه خواهد شد.

در بیانیه مشترک روز چهارشنبه حماس و برخی گروه‌های کوچک‌تر فلسطینی بر خواسته‌های اصلی که این جناح‌ها خواستارش بوده‌اند، مجدداً تأکید شده است. امضاکنندگان بیانیه گفتند: «باید مکانیسم‌هایی برای اجرای آنچه در چهارچوب ارائه‌شده توسط میانجیگران که منجر به آتش‌بس جامع، خروج کامل نیروهای اسرائیلی، شکستن محاصره، بازکردن گذرگاه‌ها و بازسازی غزه و همچنین دستیابی به یک توافق جدی درباره اسرا/زندانیان می‌شود، در مذاکرات مورد بررسی قرار بگیرد».

تهدید ایران مبنی بر پاسخ به ترور هنیه وزن بیشتری به مذاکرات داده است. رویترز از سه مقام ارشد ایرانی نقل کرد که تنها توافق آتش‌بس غزه مانع از انتقام مستقیم ایران از اسرائیل خواهد شد. اما احتمال تشدید تنش از سوی جنبش حزب‌الله نیز بر چشم‌انداز تأثیر می‌گذارد.

 

منبع : اکو ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار