| کد مطلب: ۱۱۳۱۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد

بایدن: نیازی به گفت‌وگو با پوتین ندارم

«جو بایدن»، در اظهاراتی پس از توافق تبادل زندانیان با روسیه گفت که به صحبت و گفت‌وگو با همتای روسی خود نیازی ندارد.

بایدن: نیازی به گفت‌وگو با پوتین ندارم

پس از توافق روسیه و آمریکا برای تبادل زندانیانی همچون  «ایوان گرشکوویچ» خبرنگار وال استریت ژورنال، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی، این توافق را نتیجه «دوستی و پیروزی دیپلماسی» توصیف کرد.

طبق گزارش تارنمای رسانه آمریکایی «یو اس ای تودی»، رئیس جمهور آمریکا افزود: «شرایط وحشیانه آنها به پایان رسیده است و اکنون آنها آزاد هستند.»

بایدن افزود: «امروز، سه شهروند آمریکایی و یک دارنده گرین کارت آمریکایی که به ناحق در روسیه زندانی شده بودند، بالاخره آزاد شدند: پل ویلان، ایوان گرشکویچ، آلسو کورماشوا و ولادیمیر کارا مورزا.»

در حین سخنرانی بایدن، تعدادی از اعضای خانواده زندانیان آزاد شده پشت سر وی ایستاده بودند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که روسیه به اشتباه زندانیان را در «محاکمه‌های نمایشی» مجرم شناخته و آنها را «بدون هیچ دلیل قانونی» به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

 بر اساس این توافق تبادل زندانیان، که بزرگترین توافق از نوع خود بین روسیه و آمریکا و ۴ کشور دیگر پس از پایان یافتن جنگ سرد است، «ایوان گرشکوویچ» خبرنگار وال استریت ژورنال و «پل ویلان» تفنگدار سابق آمریکایی به ایالات متحده بازخواهند گشت.

مبادله ۲۴ زندانی مذکور در پی ماه ها مذاکره صورت می گیرد و این توافق لحظه نادری از همکاری روسیه و دشمنان ژئوپلیتیکی خود در غرب با گذشت بیش از دو سال جنگ روسیه در اوکراین را رقم می زند.

در این توافق، ۱۶ نفر زندانی محبوس در روسیه، در ازای ۸ نفر زندانی محبوس در آمریکا، آلمان، نروژ اسلوونی و لهستان با یکدیگر مبادله شدند.

سازمان اطلاعات ترکیه نیز اعلام کرده بود که با ارائه پشتیبانی لجستیکی برای تسهیل مبادله موافقت کرده است.

پیشتر یک منبع امنیتی ترکیه‌ای به رویترز گفت تبادل ۲۶ زندانی بین روسیه و کشورهای غربی در حال انجام است.

شبکه ترکیه‌ای ان‌تی‌وی اما خبر داد ۱۰ نفر که در تبادل زندانیان میان آمریکا و روسیه در آنکارا مبادله شدند به روسیه فرستاده می‌شوند، ۱۳ نفر به آلمان و سه نفر هم به ایالات متحده خواهند رفت.

بایدن متعهد شد که دولت او به کار خود برای آزادی سایر آمریکایی هایی که به اشتباه بازداشت شده اند در سراسر جهان ادامه خواهد داد.

او گفت: «برای من،  هیچ چیزی مهم تر از محافظت از آمریکایی ها در داخل و خارج از کشور نیست.»

بایدن در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مکرر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر اینکه می توانست بدون دادن چیزی در ازای آن، زندانیان را آزاد کند، پاسخ داد: "چرا زمانی که رئیس جمهور بود این کار را نکرد. "

از طرفی، طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که هیچ نیازی برای هم صحبت شدن با «ولادیمیر پوتین»، همتای روسی خود ندارد.

 

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار