| کد مطلب: ۱۱۳۱۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد

هشدار دیپلمات روس درباره پیامدهای خطرناک ترور سیاسی هنیه

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل معتقد است ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس در تهران را تلاشی برای تشدید درگیری‌های منطقه‌ای خواند و گفت: این اتفاق مسئله مذاکرات بین دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هشدار دیپلمات روس درباره پیامدهای خطرناک ترور سیاسی هنیه

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، شب گذشته اعلام کرد که روسیه ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس در تهران را محکوم می‌کند و این اتفاق را تلاشی برای کشاندن ایران به درگیری‌های منطقه‌ای می‌داند. وی اظهار داشت که این مسئله مذاکرات درباره تبادل گروگان‌های اسرائیلی-فلسطینی را تحت فشار شدید قرار می‌دهد.

پولیانسکی در نشست فوق العاده شورای امنیت گفت: «این حمله تحریک‌آمیز در زمانی صورت گرفت که رهبر حماس با دعوت رسمی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران، مسعود پزشکیان، در تهران حضور داشت. روسیه قویاً این اقدام را محکوم می‌کند. افرادی که پشت این ترور سیاسی قرار دارند، باید از پیامدهای خطرناک آن برای کل منطقه آگاه باشند.»

او تأکید کرد: «چنین تلاش‌هایی برای کشاندن ایران به درگیری‌های منطقه‌ای، فضای پیش از این ملتهب منطقه را بی‌ثبات می‌کند.» 

این دیپلمات روس با اشاره به اینکه عملیات‌های هدفمند برای حذف شخصیت‌های برجسته سیاسی و نظامی، خاورمیانه را در آستانه جنگی منطقه‌ای قرار داده است، یادآوری کرد: «همگی به‌خوبی به یاد داریم که چگونه در ژانویه سال 2020، منطقه پس از ترور  (شهید سپهبد) قاسم سلیمانی، از فرماندهان سپاه پاسداران و چند تن از مقامات عراقی توسط ایالات متحده، در آستانه رویارویی قرار گرفت. با تأسف می‌گوییم که نتایج مناسبی از این واقعه گرفته نشد. واشنگتن با بی‌مسئولیتی عمل کرد و الگوی بدی به دیگران نشان داد و از آن پس تاکنون اقدامات بی‌ثبات‌کننده و تهدیدکننده امنیت کل منطقه همچنان ادامه دارد.»

به گفته معاون نماینده دائم روسیه، تنها راه حل برای کاهش تنش‌ها در منطقه، توقف هر گونه عملیات نظامی در نوار غزه است، جایی که تعداد قربانیان در میان مردم ساکن منطقه به حدود 40 هزار نفر نزدیک شده و  بیش از 90 هزار  نفر هم اکنون زخمی شده‌اند. پولیانسکی تأکید کرد: «تنها راه خروج، برقراری فوری آتش‌بس، تبادل گروگان‌ها و زندانیان و فراهم‌سازی دسترسی انسانی بدون مانع به این منطقه است. تنها از این طریق می‌توان روند حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسئله فلسطین بر اساس اصل وجود دو کشور اسرائیل و فلسطین که همیشه از آن حمایت کرده‌ایم، را از سر گرفت.»

ممانعت آمریکا، انگلیس و فرانسه از انتشار بیانیه پیشنهادی روسیه در مورد ترور هنیه

امیر سعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این نشست فوق‌العاده شورای امنیت یادآور شد که کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه پیش نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل برای مطبوعات که از سوی روسیه در مورد محکومیت اقدام وحشیانه اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین پیشنهاد شده بود را مسدود کردند.

در عین حال، رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد بعد از نشست شورای امنیت در یک نشست خبری  اعلام کرد که کشته شدن رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس هیچ ارتباطی با واشنگتن ندارد. او گفت: ««آمریکا از کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران اطلاعی نداشته و در آن هیچ دخالتی نداشت. در واقع، ما هیچ تایید مستقلی درباره ادعاهای حماس در مورد این حادثه نداریم.»

هشدار درباره بروز یک جنگ بزرگ در خاورمیانه 

دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه و رهبر حزب "روسیه واحد" در این مورد در کانال تلگرامی خود به زبان انگلیسی، ابراز عقیده کرد: «یک درگیری تمام عیار در خاورمیانه می تواند منجر به برقراری "صلح متزلزل در منطقه" شود. گره شکل گرفته در خاورمیانه در حال تنگ‌تر شدن است. متاسفم برای مردم بی گناهی که در این بین جان باخته‌اند. آنها فقط گروگان اقدامات دولت نفرت انگیز - ایالات متحده آمریکا هستند.»

روز گذشته دیمیتری پسکوف،سخنگوی کرملین ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران را قاطعانه محکوم کرد و گفت: «ما این حمله که منجر به کشته شدن آقای هنیه شده را قاطعانه محکوم می‌کنیم. ما معتقدیم که چنین اقداماتی علیه تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه است. این واقعه ممکن است اوضاع را که هم اکنون نیز متشنج است، به شدت بی‌ثبات کند.»

 

منبع : تسنیم

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار