| کد مطلب: ۱۱۳۱۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد

شروط عمران خان برای مذاکره با ارتش پاکستان

نخست‌وزیر سابق پاکستان که در زندان به سر می‌برد، پیشنهاد مذاکره مشرط با ارتش این کشور را مطرح کرد و گفت حاضر به مذاکره با دولت مستقر نیست.

شروط عمران خان برای مذاکره با ارتش پاکستان

به گزارش آرمان ملی آنلاین، «عمران خان» نخست‌وزیر پیشین پاکستان که در یک سال گذشته در زندان به سر می‌برد، پیشنهاد کرده که با ارتش قدرتمند این کشور «مذاکرات مشروط» داشته باشد.

او هنوز مشخص نکرده است که موضوع مذاکره‌اش با ارتش چه خواهد بود، اما امروز چهارشنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت یکی از شروط وی برای برگزاری این مذاکره، برگزاری انتخابات «سالم و شفاف» و مختومه شدن پرونده‌های «جعلی» علیه حامیانش است.

عمران خان همچنین اعلام کرد که «محمود خان اچکزی» متحد سیاسی نزدیک به خود و منتقد شناخته‌شده ارتش پاکستان را به‌عنوان نماینده خود در هرگونه مذاکره احتمالی انتخاب کرده است. خان با بیان اینکه این کشور عملا در نوعی حکومت نظامی قرار دارد، گفت آماده است تا مذاکرات مشروط را با نماینده ارتش آغاز کند.

او همچنین دولت مرکزی پاکستان را یک دولت «دست‌نشانده» توصیف کرد و ضمن مخالفت با هرگونه گفت‌وگو با این دولت، گفت: «ترجیح می‌دهیم با رهبران نظامی مذاکره کنیم، کسانی که در تصمیم‌گیری‌ها قدرت واقعی را در دست دارند.»

در واکنش به پیشنهاد خان، ارتش پاکستان اظهارات ۲ ماه پیش سخنگوی خود را بازنشر کرد که با اشاره به حملات گذشته به تأسیسات نظامی این کشور، خان و حامیانش را مسبب این حملات دانسته و گفته بود با چنین افرادی مذاکره نخواهد کرد.

ارتش پاکستان می‌گوید عمران خان و حزب وی در حمله به تأسیسات نظامی این کشور که در سال میلادی گذشته در جریان اعتراضات گسترده علیه بازداشت خان روی داد، نقش داشتند. عمران خان که در سال ۲۰۲۲ بر اثر رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان از مقام خود به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور برکنار شد، ارتش را مسئول برکناری خود می‌داند.

ارتش پاکستان مدعی است که در امور دولتی دخالتی ندارد، اما در بیش از نیمی از تاریخ ۷۶ ساله این کشور نقشی اساسی در سیاست داشته است. خان از ماه اوت سال میلادی گذشته در زندان به سر می‌برد و با اتهامات مختلفی مواجه است؛ از فساد مالی گرفته تا افشای اسرار دولتی.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار