| کد مطلب: ۱۱۳۰۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد

همه‌چیز مشکوک است

بعد از آن که حزب‌الله حمله به «مجدل الشمس» را تکذیب کرد و در بیانیه خود نسبت به ماجراجویی احتمالی اسرائیل هشدار داد، کاربران مجازی با زیر ذره‌بین بردن ابعاد مختلف ماجرا آن را مشکوک می‌دانند.

همه‌چیز مشکوک است

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حتماً در اخبار ساعت‌های اخیر ماجرای «مجدل الشمس» و کشته شدن چند اسرائیلی در پی حمله پهپادی به این منطقه را شنیده‌اید؛ اما اجازه بدهید پیش از آنکه به سراغ اراضی اشغالی برویم، ماجرا را از کمی قبل مرور کنیم؛ از حدود یک روز قبل که کاربران فضای مجازی در اینستاگرام، شروع به انتشار یک استوری کردند که در آن تصویر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل به عنوان یک تروریست معرفی شد و زیر عکس او نوشته شده بود: «این تروریست یک خطر برای انسانیت است. فوراً او را دستگیر کنید.»

انتشار این استوری که به یک کمپین بزرگ تبدیل شد، اعتراضی مستقیم به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه بود. تعداد انتشار این استوری مرز دو میلیون بار را پشت سر گذاشته و خود به یکی از بزرگترین موج‌های شبکه‌های اجتماعی علیه اسرائیل تبدیل شده است.

پیش از این نیز زمانی که اسرائیل حمله‌ای خونین به رفح را رقم زد و پناهجویان را در چادرهایشان به آتش کشید، میلیون‌ها کاربر مجازی در اعتراض به این جنایت واکنش نشان دادند و بعد از دست به دست شدن تصاویر تلخ و تکان‌دهنده، لشکر ۴۲ میلیونی آنها علیه صهیونیست‌ها به راه افتاد. کمپین مذکور با نام «همه چشم‌ها به رفح است» شناخته می‌شود.

ماجرا به اینها هم ختم نمی‌شود و پیش از آن هم کمپین دیگری به راه افتاده بود که کاربران فضای مجازی در آن، نتانیاهو را یک تروریست خوانده بودند. تعداد بازنشر این استوری به حدود ۵ میلیون رسید و در آن تصویری از نتانیاهو نشان داده شد که دست‌ها و لباسش خون‌آلود است و گویی در ظرفی شبیه به گوشت‌های پر از خون دنبال چیزی می‌گردد. در این طراحی عنوان بزرگ «تروریست» و «کودک‌کش» زیر عکس نتانیاهو درج شده و هرچند یک خروجی گرافیکی بود اما به تعبیر کاربران «حقیقت محض» به نظر می‌رسید.

اعتراضی کم‌سابقه

نباید فراموش کرد این روزها و در آغاز برگزاری رقابت‌های المپیک، رسانه‌های زیادی در دنیا بر موضوع محرومیت اسرائیل از مسابقات تاکید دارند و نهادهای بین‌المللی را به دلیل چشم‌پوشی از جنایت‌های این رژیم محکوم می‌کنند. همچنین در راستای این ماجرا، اخیراً کمپین‌های اعتراضی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی برای محرومیت صهیونیست‌ها از پاریس ۲۰۲۴ به راه افتاد.

اینکه ابتدا توسط مقامات فلسطینی مطرح شد و بعد از به یک درخواست عمومی گسترش پیدا کرد؛ از کاربران عادی گرفته تا افراد مشهور و فعالان حقوق بشر، افراد بسیاری در این کمپین شرکت کرده‌اند و خواستار محرومیت اسرائیل از المپیک ۲۰۲۴ شدند.

علاوه بر آنچه در فضای مجازی رخ می‌دهد، تظاهرات‌ها، راهپیمایی‌ها و تجمعات در کشورهای مختلف در دفاع از فلسطین و برای محکومیت اسرائیل ادامه دارد. سرآمد همه این اعتراضات هم در روزهای اخیر اتفاق افتاد، در پی حضور اخیر نتانیاهو در آمریکا!

نخست وزیر رژیم اسرائیل که روز دوشنبه یکم مرداد برای دیداری رسمی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و همچنین سخنرانی در کنگره این کشور وارد واشنگتن شد، با حجم غیرقابل پیش بینی اعتراضات آمریکایی‌ها مواجه شد. اعتراضاتی که در پیش از حضور او در واشنگتن آغاز شد و کماکان در برخی نقاط از ایالات متحده ادامه دارد.

پیروزی توخالی بنیامین

رسانه‌ها در همان ساعات ابتدای ورود نتانیاهو به واشنگتن خبر دادند که معترضان بسیاری مقابل هتل او در این شهر تجمع کردند. تظاهرکنندگان بعد از ظهر سه‌شنبه هم در ساختمان کانن کنگره تجمع کردند و اعتراض خود را به حضور نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش نشان دادند. آنها با تی‌شرت‌های قرمز رنگ وسط ساختمان روی زمین نشستند و شعار «بگذارید غزه زنده بماند!» سر دادند.

هرچند پلیس واشنگتن تلاش کرد با سرکوب اعتراضات، فضای محیط اطراف برگزاری کنگره را ساکت جلوه دهد اما باز هم نتوانست مانع بازتاب گسترده اعتراضات آمریکایی‌ها شود. رسانه‌های بسیاری در جهان به این اعتراضات گسترده پرداختند و ضمن مقایسه آن با موارد قبلی حضور نتانیاهو در ایالات متحده، میزان نفرت کنونی آمریکایی‌ها به اسرائیل را کم‌نظیر خواندند.

تا جایی که «آن شل پفر» تحلیلگر رسانه اسرائیلی «هاآرتص» درباره این سفر نوشت: «پیروزی توخالی نتانیاهو در کنگره!» او در این نوشته عنوان کرد که سخنرانی نتانیاهو از واقعیت‌های جنگ و اسرائیل به دور بود. همچنین «آموس هارل»، از دیگر تحلیلگران «هاآرتص» نوشت: «نتانیاهو پس از سفر به آمریکا، با مشکلاتی که نمی‌خواهد و نمی‌تواند آن‌ها را حل کند، بازخواهد گشت. نتانیاهو در کنگره ۵۲ دقیقه سخنرانی کرد و ۵۲ بار، حداقل از سوی جمهوری‌خواهان تشویق شد. با این وجود، واشنگتن همان واشنگتن خواهد بود و اورشلیم همان اورشلیم.»

او بعد از این کنایه زدن به عدم موفقیت نتانیاهو اضافه کرد: «نتانیاهو همه‌چیز را دست‌کاری کرد تا بتواند این سفر را پشت سر بگذارد. با این حال، هنگامی که به اسرائیل بازگردد، با مشکلاتی مواجه خواهد بود که یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند حل‌شان کند؛ جنگ غزه، موضوع گروگان‌ها و جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله!» علاوه بر اینها، نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال هم نوشت: «نتانیاهو در سفر به آمریکا پیام روشنی درباره جنگ غزه دریافت کرد: آن را به پایان برسانید. رهبر اسرائیل در دیدار با ترامپ، بایدن و هریس، درخواست‌هایی را برای آتش‌بس می‌شنود.»

همه چیز مشکوک است

حالا در شرایطی که رسانه‌های دنیا، شبکه‌های اجتماعی و حامیان واقعی حقوق بشر یا از ناکامی نتانیاهو می‌گویند یا سمت فلسطین ایستاده‌اند، اتفاقی عجیب افتاده و حمله‌ای موشکی به جولان اشغالی صورت گرفته است. جایی که هدف قرار گرفته، یک زمین بازی یا زمین فوتبال کوچک است و بنا بر اخبار تعدادی از کشته‌شدگان کودکان بوده‌اند.

نکته قابل توجهی که خیلی زود نگاه کاربران مجازی را به خود جلب کرد و از نظر آنها پنهان نماند، آن بود که در حمله پهپادی به «مجدل الشمس» خیلی زود اخبار مربوط به کشته‌شده‌ها توسط رسانه‌های اسرائیلی منتشر می‌شود و در همان ساعت اولیه تصاویر زیادی از ماجرا در سطح گسترده بازنشر پیدا می‌کند. این در صورتی است که صهیونیست‌ها همواره تلاش جدی بر این داشته‌اند که میزان تلفات و خسارت‌های خود را در رسانه‌ها بازتاب ندهند.

دستورالعمل آنها همیشه مبتنی بر حفظ هیمنه پوشالی‌شان بوده و بر این اساس علاقه‌ای به بیان آمارهای واقعی نداشته‌اند. با این حال، به فاصله کمی بعد از این حادثه، شبکه کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حداقل ۹ صهیونیست در این حمله کشته شده‌اند. وب‌سایت صهیونیستی «حدشوت بزمان» هم گزارش داد که در نتیجه حمله پهپادی از سمت لبنان به مجدل الشمس در جولان اشغالی دست‌کم ۱۰ صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی دیگری هم این خبر را تأیید کردند و حتی از وخامت شدید حال تعدادی از مجروحان نوشتند.

بعد از این ماجرا، در حالی که همچنان آتش حملات صهیونیست‌ها در نوار غزه آرام نگرفته و ماه‌هاست که روزانه صدها فلسطینی به شهادت می‌رسند، خیلی زود خبرهایی مبنی بر «کشته شدن چند جوان و نوجوان اسرائیلی» سرخط رسانه‌های دنیا شد. ورق تا حدی به نفع اسرائیل برگشت و توانست ماسکی از مظلومیت برای خود در این روزهای نفس‌گیر دست و پا کند؛ روزهایی که رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی او را تروریست و کودک‌کش می‌دانند.

با این شرایط، تعدادی از فعالان مجازی در حساب‌های کاربری خود از مشکوک بودن این حمله می‌گویند؛ چراکه حزب‌الله لبنان نیز خیلی سریع در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد. آنها که اخبار منطقه را دنبال می‌کنند به خوبی می‌دانند که سیاست حزب‌الله هرگز «زدن و گردن نگرفتن» نبوده و سابقه‌اش به عنوان عنصر محور مقاومت نشان می‌دهد اگر حمله‌ای صورت داده باشد مسئولیت آن را بر عهده گرفته و تبعات پس از حملاتش را نیز پرداخت کرده است.

بهانه‌جویی برای ترور؟

در کنار همه اینها تعدادی از کانال‌های تلگرامی که درگیری‌های منطقه را به دقت زیر ذره‌بین دارند، از بهانه‌جویی اسرائیل برای ترور سید حسن نصرالله می‌گویند. کانال تلگرامی «اخ فی الله» درباره این موضوع پست‌های زیادی منتشر کرده است و در یکی از آنها توییت وزیر جنگ سابق اسرائیل را آورده که در حساب کاربری خود نوشته است: «نصرالله مسئول قتل بسیاری از کودکان و پسران مجدل الشمس است و وقت آن رسیده که تاوان آن را بپردازد.»

همچنین کانال‌های تلگرامی، خبر دیگری از رسانه اسرائیلی را دست به دست می‌کنند که در آن آمده است: «نصرالله باید به دلیل حمله به مجدل الشمس کشته شود.»

ابهامات و علامت سوال‌ها درباره این حمله کماکان ادامه دارد اما اخبار لحظه به لحظه حاکی احتمال دست داشتن جبهه مقاومت در این حمله را کمرنگ می‌کند. با توجه به شواهد موجود در حال حاضر به نظر می‌رسد از طرفی موضوع خطای محاسباتی توسط گنبد آهنین به شدت محتمل است و از طرف دیگر فرضیه خودزنی اسرائیل برای مظلوم‌نمایی و جلب توجه رسانه‌ها فعلاً مردود نیست.

حالا با توجه به اینکه جبهه مقاومت دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده و در بیانیه خود نسبت به ماجراجویی احتمالی اسرائیل هشدار داده است؛ کاربران فضای مجازی با زیر ذره‌بین بردن ابعاد مختلف ماجرا آن را دنبال می‌کنند و اغلب آنها که دل در گروی رژیم اسرائیل ندارند این حمله را مشکوک می‌دانند. باید منتظر بود و دید ابعاد این ماجرا چه زمانی شفاف می‌شود.

منبع : مهر

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار