| کد مطلب: ۱۱۲۷۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد

هراس نتانیاهو از بازداشت در اروپا

نخست‌وزیر اسرائیل در بحبوحه ترس از صدور حکم بازداشت، برای در اروپا مردد شده است.

هراس نتانیاهو از بازداشت در اروپا

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ به نوشته میدلیست آی، با افزایش نگرانی‌ها در اسرائیل در مورد درخواست حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان سفر خود به واشنگتن در اواخر ماه جاری میلادی، در حال بررسی توقف در اروپا است.

بر اساس این گزارش، هواپیمای نخست وزیر اسرائیل، موسوم به «بال صهیون»، ممکن است به دلیل عدم آمادگی قادر به پرواز مستقیم به ایالات متحده نباشد.

با توجه به اینکه دادگاه کیفری بین المللی به دنبال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت است، دفتر نتانیاهو در حال ارزیابی امکان سنجی چنین مسئله‌ای در اروپا بوده است.

گالانت و نتانیاهو با اتهامات جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت -از جمله به اتهام رواج قحطی دز میان غیرنظامیان در غزه به عنوان یک روش جنگی، ایجاد عمدی دردهای بزرگ، کشتار عمدی، حملات عمدی به جمعیت غیرنظامی و کشتار آن‌ها- روبرو هستند.

هنوز هیچ حکمی صادر نشده است. دادستانی درخواستی را ارائه کرده است که در حال حاضر توسط قضات در حال بررسی است.

دیوان کیفری بین المللی صلاحیت رسیدگی به امور اتباع 124 کشور عضو و جنایات ارتکابی در قلمرو آنها را دارد. همچنین صلاحیت رسیدگی به پرونده هایی را دارد که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به آنها ارجاع داده شده است.

اسرائیل عضو دیوان بین المللی کیفری نیست. با این حال، دولت فلسطین در سال 2015 به عضویت آن دز آمده است. بنابراین این دادگاه می‌تواند اقدامات اسرائیلی‌ها را به اتهام جنایات مرتکب شده در فلسطین اشغالی، از جمله غزه، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی مورد بررسی قرار دهد.

اگرچه ایالات متحده عضوی از دادگاه نیست، بریتانیا، فرانسه و چندین متحد غربی اسرائیل اعضای دیوان بین المللی کیفری هستند. در صورتی که دادگاه مقدماتی حکم بازداشت را تأیید کند، کشورهای عضو دیوان کیفری بین المللی به عنوان امضاکنندگان اساسنامه رم، موظف به دستگیری افراد متهم خواهند بود.

اسرائیل و مقاماش نمی‌خواهند این خطر را بپذیرند که این کشورها مجبور به اجرای تعهدات خود شوند. از آنجایی که حکم بازداشت نتانیاهو هنوز تایید نشده، قانونی بودن سفر نتانیاهو به کشورهای عضو و بازگشت از آن‌ها نامشخص است. از لحاظ تاریخی، قضات دادگاه کیفری بین‌المللی تقریباً در تمام پرونده‌های قبلی حکم بازداشت، درخواست‌های دادستان را تأیید کرده‌اند.

محدودیت‌های سفر واقعیتی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از زمانی که توسط دیوان بین‌المللی کیفری در مارس سال گذشته به دلیل نقشش در جنگ مسکو علیه اوکراین متهم شدند، با آن مواجه شده است.

در ماه دسامبر، رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، گفت که پوتین در صورت شرکت در نشست گروه 20 در ریودوژانیرو در اواخر سال جاری، ممکن است با بازداشت مواجه شود. برخی از کشورهای عضو قبلاً این تعهد را زیر پا گذاشته است: آفریقای جنوبی و اردن نتوانستند عمر حسن البشیر، رئیس جمهور سابق سودان را در جریان بازدید از کشورهای متبوع خود دستگیر کنند، که انتقاد گروه های حقوق بشر و خود دیوان کیفری بین المللی را برانگیخت.

گاردین روز دوشنبه گزارش داد که انتظار می رود دولت جدید کارگر از تلاش بریتانیا برای به تعویق انداختن تصمیم دادگاه کیفری بین المللی درباره حکم بازداشت نتانیاهو صرف نظر کند.

 

منبع : اکو ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار