| کد مطلب: ۱۱۲۷۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد

استعفای نخست‌وزیر؛ فرانسه ناآرام شد

در پی انتخابات پارلمانی فرانسه که به شکست راست‌ها و حزب ماکرون منجر شد و هیچ حزبی هم به اکثریت نرسید، «گابریل اتل» امروز (دوشنبه) از سمت نخست‌وزیری استعفا داد. این در حالیست که فرانسه برای موجی از اعتراضات آماده می‌شود.

استعفای نخست‌وزیر؛ فرانسه ناآرام شد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اقدام «گابریل اتل» در شرایطی انجام می‌شود که ائتلاف میانه‌رو «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از کسب اکثریت ۲۸۹ کرسی در پارلمان بازماند. طبق نتایج، چپ‌ها اول، میانه‌روها دوم و راست‌ها در انتخابات سوم شدند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این مقام مستعفی فرانسه در سخنانی گفت: «می‌دانم که با توجه به نتایج، بسیاری از مردم فرانسه نسبت به آینده احساس عدم اطمینان خاصی می‌کنند، چرا که در پارلمان اکثریت مطلق به وجود نیامده است. کشور ما شرایط سیاسی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.»

او که تنها شش ماه پیش توسط ماکرون منصوب شده، گفت در صورت درخواست رئیس‌جمهور فرانسه، تا زمانی که دولت جدید تشکیل شود، در سمت خود باقی خواهد ماند.

اما با توجه به نتایج انتخابات یکشنبه مشخص نیست که تشکیل دولت چه مقدار ممکن است طول بکشد. برای اداره مؤثر دولت فرانسه، ماکرون باید ائتلاف‌هایی را تشکیل دهد، گرچه او گفته است که با «ژان لوک ملانشون» رهبر چپگرایان که حزبش اول شد، مذاکره نخواهد کرد.

با این حال در بیانیه کاخ الیزه آمده است که «رئیس‌جمهور به‌عنوان ضامن نهادهای ما، به انتخاب مردم فرانسه احترام خواهد گذاشت.» به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ملانشون هم به نوبه خود، نتایج را «تسکین بسیار زیادی برای اکثریت مردم کشور ما» خواند.

آماده‌باش برای شورش

با روشن شدن تصویری از نتایج انتخابات در شامگاه یکشنبه، شورش‌ها، درگیری‌ها و غارت‌ها در سراسر فرانسه به وقوع پیوست و حامیان جناح چپ به خیابان‌ها هجوم آوردند تا پیروزی ائتلاف «جبهه مردمی جدید» بر «اجتماع ملی» از جناح راست‌ها و میانه‌روهای امانوئل ماکرون را جشن بگیرند.

بیش از ۳۰۰۰۰ افسر پلیس ضدشورش، از جمله ۵۰۰۰ نفر تنها در پاریس، در سراسر فرانسه مستقر شدند تا از خشونت جلوگیری کنند، زیرا تنش‌های سیاسی بین راستگرایان و چپگرایان به شدت افزایش یافته است.

خشونت در فرانسه

اندکی پس از اعلام نتایج اولیه هم شورش‌هایی در راهپیمایی جبهه مردمی جدید در مرکز شهر پاریس به راه افتاد و نانت، لیون، مارسی و رن به سرعت به آن ملحق شدند. جمعیت در میدان جمهوری تجمع کردند و آتش‌بازی به راه انداخته و شعار می‌دادند: «جوانان، جبهه ملی را خراب کنید!» پس از پاکسازی میدان توسط پلیس، انبوهی از زباله‌ها و شیشه‌های شکسته باقی مانده است.

با نزدیک‌ شدن به ساعات پایانی دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه، فروشگاه‌های بزرگ در خیابان‌های پرتردد این کشور ویترین‌ها و شیشه‌های خود را با صفحات فلزی و چوبی بزرگ پوشاندند تا در صورت وقوع تظاهرات، آسیبی به آن‌ها نرسد.

تمهیدات فروشگاه‌های بزرگ فرانسه مانند برند «زارا» در برابر تظاهرات احتمالی، با نگاه به گذشته صورت گرفته است. یکشنبه گذشته در پی اعلام نتایج دور اول انتخابات پارلمانی، هزاران نفر در پاریس تجمع کردند و پلیس فرانسه برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

در تظاهراتی که در پی پیروزی نسبی راست افراطی فرانسه در دور اول انتخابات برگزار شد، تجمعات به خشونت کشیده شد و برخی شهروندان افراطی با پرتاب منور، آتش زدن سطل‌های زباله و شکستن شیشه‌های کافه‌ها و فروشگاه‌ها، پلیس را ناچار به مداخله کردند.

مردم فرانسه یکشنبه برای شرکت در دومین دور انتخابات پارلمانی این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند. این انتخابات غیرمنتظره پس از آن برگزار شد که در پی موفقیت جریان راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا، «امانوئل ماکرون» پارلمان را منحل و انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

ماکرون به امید احیای اعتبار از بین رفته حزبش وارد این قمار سیاسی شد، اما در دور اول انتخابات، حزب ماکرون نه در جایگاه نخست قرار گرفت و نه حتی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

حزب ماکرون که تا چندی پیش اکثریت پارلمان منحل‌شده فرانسه را در اختیار داشت، در دور اول این انتخابات زودهنگام پس از حزب راست افراطی «اجتماع ملی» و ائتلافی از احزاب چپ‌گرا، در جایگاه سوم قرار گرفت.

همچنین پیش‌بینی می‌شد که خروجی صندوق‌ها در دور دوم برای ماکرون مطلوب نباشد. پیشتر بسیاری از رسانه‌های فرانسوی گزارش‌هایی درباره فضای «پایان حکومت» در کاخ الیزه منتشر کردند.

نظام حاکمیت فرانسه یک نظام «نیمه‌ریاستی» است که در آن رئیس‌جمهور باید فردی را به‌عنوان نخست‌وزیر کشور منصوب کند و این شخص مأمور تشکیل دولت خواهد بود. گرچه بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهور می‌تواند هر چهره‌ای که می‌خواهد را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، اما ازآنجاکه پارلمان می‌تواند به نخست‌وزیر رأی عدم اعتماد داده و دولت را منحل کند، رئیس‌جمهور باید چهره‌ای را مأمور تشکیل دولت کند که مورد تأیید پارلمان باشد.

با این اوصاف که ائتلاف چپ‌ها در انتخابات اول شدند، ماکرون نمی‌تواند نخست‌وزیر مطلوب خود را انتخاب کند و در نتیجه، امکان پیگیری سیاست‌های خود را نخواهد داشت. بسیاری از تحلیلگران و حتی هم‌حزبی‌های ماکرون بر این باورند که او با این اقدام مغرورانه برای اعلام انتخابات، نه‌تنها اکثریت پارلمان را از دست حزب خود خارج کرده، بلکه آینده حیات سیاسی خود را نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

 

 

 

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار