| کد مطلب: ۱۱۲۶۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد

استارمر نخست وزیر انگلیس شد

حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» توانست با کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس عوام، پیروز انتخابات پارلمان انگلیس شود.

استارمر نخست وزیر انگلیس شد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، طبق نتایج آمار شمارش شده تا این لحظه، حزب کارگر با کسب ۳۲۶ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام، توانسته است به عنوان حزب غالب در مجلس عوام انگلیس و بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌تر سکان دولت را به‌مدت پنج سال در دست بگیرد.

در مقابل حزب محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک با از دست دادن ۱۷۰ کرسی، در مسیر سنگین‌ترین شکست سیاسی خود از زمان تاسیس این حزب در قرن ۱۹ میلادی قرار دارد. بر اساس نتایج یاد شده، حزب محافظه‌کار ۷۱ کرسی، حزب لیبرال دمکرات ۴۴ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۴ کرسی و سایر احزاب سیاسی و افراد مستقل نیز۲۲ کرسی کسب کرده‌اند.

طبق آمار‌ها وزرای دفاع، فرهنگ، دادگستری و آموزش انگلیس کرسی‌های پارلمانی خود را از دست داده و از ورود به مجلس آتی باز ماندند. مقام‌های حزب محافظه‌کار نتیجه انتخابات را فاجعه‌بار توصیف کرده و بر اساس گزارش‌ها، رایزنی‌های درون حزبی برای تعیین جانشین ریشی سوناک آغاز شده است.

سوناک پیشتر اعلام کرد که در تماس تلفنی با کی‌یر استارمر، پیروزی او را در انتخابات تبریک گفته است. او مسئولیت شکست حزب محافظه‌کار را پذیرفت و گفت که محافظه‌کاران باید درباره نتیجه انتخابات تامل کنند.

استارمر نیز پس از آنکه در حوزه انتخابیه هولبورن و سنت‌پانکراس پیروز شد، عنوان کرد: امروز مردم این منطقه و سراسر بریتانیا اعلام کردند که برای تغییر کشور آماده‌اند. آنها به حزب کارگر رای دادند و اکنون ما وظیفه داریم که به وعده‌های خود عمل کنیم.

حزب کارگر ۱۴ سال از قدرت دور بود. این حزب آخرین بار در انتخابات سال ۲۰۰۵ برای سومین دوره متوالی پیروز شد، اما محبوبیت آن به تدریج در پی سیاست‌های جنگ‌طلبانه بلــر افول کرد تا سرانجام در انتخابات سال ۲۰۱۰ میلادی، سکان دولت را به ائتلاف دو حزب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات واگذار کرد.

محافظه‌کاران در ۵ سال نخست، تا حدی مشکلات مالی کشور را به‌واسطه سیاست‌های بحث‌برانگیز ریاضت اقتصادی و کاهش خدمات عمومی سامان‌دهی کردند. اما تبعات سیاسی و اقتصادی ناشی از برگزاری همه پرسی برگزیت، همه‌گیری کرونا، جنگ اوکراین، ناآرامی‌ها در دریای سرخ و مشکلات ترانزیت کالا، اوضاع اقتصادی این کشور را در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار داده است.

این روزها، بحران هزینه‌های زندگی، نارضایتی‌های گسترده‌ای را در سطح کشور ایجاد کرده و مشاغل عمومی بار‌ها در اعتراض به دستمزد‌های پایین و شرایط نامطلوب کاری دست به اعتصاب‌های فلج‌کننده زده‌اند. هزاران تن از پزشکان انگلیسی هفته پیش دست از کار کشیدند تا در آستانه انتخابات، اعتراض خود را پیرامون بحران هزینه‌های زندگی، به دولت آتی منتقل کنند.

کارشناسان معتقدند که حزب محافظه‌کار از سوی رای‌دهندگانی تنبیه شد که اقساط وام مسکن آنها در سال‌های اخیر به‌واسطه افزایش نرخ تورم و بهره بانکی بالا رفته است. بانک مرکزی انگلیس از دو سال پیش برای مهار تورم، نرخ بهره پایه را ۵۲۵ واحد درصد افزایش داده و این مساله صد‌ها پوند به مخارج ماهانه مردم اضافه کرده است.

سوناک پیش از انتخابات وعده داده بود که تورم را مهار و نرخ بهره بانک مرکزی را کاهش خواهد داد، اما نتیجه آرا مشخص کرد که اعتماد مردم را از دست داده است.

نخست وزیر جدید انگلیس که بر اساس گزارش‌ها از مخالفان برگزیت است قصد دارد که از طریق ترمیم روابط با اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور را متحول کند. انتظار می‌رود که او تا ساعاتی دیگر نخستین نطق خود را به‌عنوان نخست وزیر جدید انگلیس و اولویت‌های دولت خود را ارائه کند.

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار