| کد مطلب: ۱۱۲۶۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد

ابطال ۸ مجوز دولت آمریکا برای غول چینی

دولت بایدن هشت مجوزی که به برخی شرکت‌ها اجازه می‌داد به شرکت تجهیزات مخابراتی چینی هواوی، کالا صادر کنند را امسال لغو کرده است.

ابطال ۸ مجوز دولت آمریکا برای غول چینی

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ وزارت بازرگانی آمریکا که بر سیاست صادرات آمریکا نظارت می‌کند، در ماه مه اعلام کرد برخی مجوزها را لغو کرده است اما به نام یا تعداد تامین‌کنندگانی که مجوز صادرات آنها باطل شده است، اشاره‌ای نکرد. رویترز در آن زمان گزارش کرد مجوزهای کوالکام و اینتل در میان مجوزهای لغو شده، بوده است.

این وزارتخانه در سندی که در پاسخ به درخواست مایکل مک کول، نماینده جمهوریخواه کنگره تهیه کرده بود، اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۲۴، وزارت بازرگانی هشت مجوز صادرات مربوط به هواوی را باطل کرده است.

طبق این سند، تائید مجوز صادرات به هواوی شامل تجهیزات ورزشی و مبلمان اداری و قطعات فناوری پایین برای محصولات مصرفی انبوه مانند تاچ پد و حسگرهای تاچ پد برای تبلت‌ها بود که به صورت گسترده در چین از سوی منابع چینی و خارجی موجود است.

این جزئیات، اقداماتی که دولت بایدن برای مقابله با هواوی انجام داده است را بارز می‌کند. این شرکت با وجود اقدامات واشنگتن برای فلج کردن فعالیتش با استناد بر نگرانی‌های امنیتی ملی، روند رو به بهبودی را آغاز کرده است. هواوی منکر آن شده که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست.

این اقدامات در بحبوحه فشار جمهوریخواهان تندرو در کنگره برای تضعیف هواوی صورت گرفته است. با وجود محدودیت‌های صادراتی آمریکا، این غول فناوری چینی موفق شد در اوت سال گذشته، از تلفن هوشمندی رونمایی کند که مجهز به یک تراشه پیشرفته ساخت شرکت چینی SMIC بود.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، این گوشی به رشد ۶۴ درصدی فروش گوشی هواوی در شش هفته نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل کمک کرد. کسب و کار قطعات خودروی هوشمند هم به رشد هواوی کمک کرده و این شرکت در سال ۲۰۲۳، سریع‌ترین رشد درآمد را در سال ۲۰۲۳ داشت.

هواوی در سال ۲۰۱۹، در بحبوحه این بیم که ممکن است از شهروندان آمریکایی جاسوسی کند، در لیست محدودیت‌های تجاری قرار گرفت. قرار گرفتن در این لیست به معنای آن است که تامین کنندگان آمریکایی برای فروش به هواوی، باید مجوز ویژه‌ای از دولت آمریکا دریافت کنند. اما تامین کنندگان هواوی به لطف سیاست دولت ترامپ، مجوزهایی به ارزش میلیاردها دلار برای فروش کالا و فناوری به هواوی دریافت کردند.

بر اساس گزارش رویترز، در سند وزارت بازرگانی آمریکا آمده است که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، این آژانس، از بین درخواست‌هایی به ارزش ۸۸۰ میلیارد دلار برای دریافت اجازه صادرات به نهادهای تحت محدودیت تجاری در چین، مجوزهایی به ارزش ۳۳۵ میلیارد دلار را صادر کرد. از این مجوزها، مجوزهایی به ارزش ۲۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ صادر شد که نخستین سال حضور بایدن در قدرت بود.

 

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار