| کد مطلب: ۱۱۲۶۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

روسیه رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل شد

روسیه یکی از ۵ عضو دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی (جولای) بر عهده دارد.

روسیه رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل شد

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ شورای امنیت سازمان ملل ۱۵ عضو دارد که ۵ عضو آن یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین دائمی و ۱۰ عضو دیگر غیر دائمی هستند و ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن، یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

ریاست دوره ای شورای امنیت در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) در حالی به روسیه بعنوان یکی از اعضای دائم این شورا رسید که جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد؛ جنگی که در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد و مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از اوکراین به تداوم این جنگ افروزی کمک کرده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند.

در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

مجمع عمومی سازمان ملل امسال، کشورهای پاکستان، پاناما، سومالی، یونان و دانمارک را بعنوان ۵ عضو جدید غیردائم شورای امنیت این نهاد بین المللی برای یک دوره دو ساله انتخاب کرد و کشورهای پاکستان، پاناما، یونان، دانمارک و سومالی اعضای جدید غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دو ساله فعالیت آنها از اول ژانویه سال آینده میلادی (۲۰۲۵ ) شروع خواهد شد.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند. وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار