| کد مطلب: ۱۱۲۳۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

نخست وزیر ارمنستان تهدید کرد/ از سازمان پیمان امنیت جمعی روسیه خارج می‌شویم

پاشینیان در پارلمان اعلام کرد که «ما سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری کرملین را ترک خواهیم کرد» و «زمان خروج خود را تعیین خواهیم کرد».

نخست وزیر ارمنستان تهدید کرد/  از سازمان پیمان امنیت جمعی روسیه خارج می‌شویم

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ نخست وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان، روز چهارشنبه اعلام کرد که ارمنستان به طور رسمی از اتحاد نظامی خود با مسکو خارج خواهد شد. این در حالی است که تنش‌ها با روسیه افزایش یافته است.

پاشینیان در پارلمان اعلام کرد که «ما سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری کرملین را ترک خواهیم کرد» و «زمان خروج خود را تعیین خواهیم کرد».

او گفت: «مشخص شد که اعضای این اتحادیه به تعهدات قراردادی خود عمل نمی‌کنند، بلکه در حال برنامه ریزی برای جنگ علیه ما با آذربایجان هستند.»

سازمان پیمان امنیت جمعی -پاسخ روسیه به ناتو- از شش کشور سابق شوروی تشکیل شده است: روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان.

با این حال، پس از حمله کشور همسایه، آذربایجان به ارمنستان در سال ۲۰۲۲، پاشینیان سازمان CSTO را به عدم مداخله متهم کرده است. او همچنین گفته است که نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه جدایی طلب قره باغ در سال گذشته، وظایف خود را انجام نداند، زمانی که آذربایجان تهاجمی را آغاز کرد که باعث مهاجرت دسته جمعی 100،000 ساکن ارمنی شد.

در نتیجه، ارمنستان تعهد کرده بود که عضویت خود در این اتحاد را «تعلیق» کند، نمایندگان خود را فرا بخواند و به بودجه آن کمک مالی نکند.

به جای آن، دولت پاشینیان رزمایش‌های مشترکی را با نیروهای آمریکایی برگزار کرده، از غرب برای تقویت دموکراسی خود درخواست کمک کرده و حتی اشاره کرده است که ممکن است روزی به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا باشد. از آن زمان، نیروهای مرزی روسیه از مواضع خود در امتداد مرزهای ارمنستان با همسایگانش عقب نشینی کرده‌اند.

با این حال، به گفته واسیف حسینوف از اندیشکده مرکز AIR آذربایجان، وابستگی اقتصادی ادامه‌دار ارمنستان به روسیه به این معنی است که «خروج کامل آن از مدار مسکو در این مرحله واقع بینانه به نظر نمی‌رسد». روسیه بر بخش‌های کلیدی تجارت ارمنستان و همچنین بر بخش انرژی و زیرساخت‌های آن انحصار دارد.

 

منبع : اکو ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار