| کد مطلب: ۱۱۲۰۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد

هشدار مصر به اسرائیل؛ پاسخ نظامی در راه است؟

از آنجایی که اسرائیل کنترل گذرگاه استراتژیک میان غزه و مصر را در دست گرفته، مصر نارضایتی خود را ابراز کرده و هشدار داده در صورت تهدید شدن امنیتش، در پاسخ نظامی تردید نخواهد داشت.

هشدار مصر به اسرائیل؛ پاسخ نظامی در راه است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ ارتش اسرائیل در روز چهارشنبه (۹ خرداد) اعلام کرد کنترل کریدور استراتژیک در مرز غزه و مصر را در دست گرفته است تا ارتباط تونل‌ها در آن منطقه را قطع کند. اسرائیل اعلام کرده که قصد دارد گروه حماس را از میان بر دارد؛ جنگی که اکنون در هشتمین ماه خود قرار دارد.

تصاحب کریدور فیلادلفیا می‌تواند روابط اسرائیل با مصر را پیچیده کند چراکه قاهره از پیشروی اسرائیل یه سوی مرزهای خود ابراز شکایت و نارضایتی داشته است.

اسرائیل مدعی شده که این کریدور مملو از تونل‌هایی است که به عنوان کانالی برای ارسال سلاح و دیگر کالاها به حماس عمل می‌کند، آن هم در شرایطی که این منطقه سال‌هاست توسط اسرائیل و مصر محاصره شده است.

اسرائیل همچنین تهاجم خود به شهر رفح در جنوب غزه را افزایش داده است؛ جایی که صدها هزار نفر در جست‌وجوی سرپناهی برای جنگ هستند و تشدید خشونت در روزهای اخیر باعث جان باختن ده‌ها فلسطینی شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که یک تیپ پنجم شامل چند هزار سرباز، در روز سه‌شنبه به دیگر نظامیان اسرائیلی در رفح پیوسته‌اند.

مصر می‌گوید که هر گونه افزایش در تعداد سربازان اسرائیلی در منطقه‌ی این مرز استراتژیک، توافق‌نامه صلح 1979 را نقض می‌کند. مصر پیش از این نسبت به تصاحب کنترل گذرگاه مرزی رفح که تنها گذرگاه میان غزه و مصر است، نارضایتی خود را ابراز کرده بود.

سخنگوی ارشد نظامی اسرائیل مدعی شده: «کریدور فیلادلفیا خط اکسیژن حماس بود و این گروه از طریق آن، به‌طور منظم به غزه سلاح ارسال می‌کرد.»

یک مقام نظامی اسرائیل اعلام کرده که اسرائیل مصر را در جریان به کنترل در آمدن این کریدور قرار داده است. گزارش‌ها ادعا کرده‌اند حدود 20 تونل از جمله آن‌هایی که پیش از این اسرائیل از وجود آن‌ها خبر نداشت، کشف شده‌اند. همچنین 82 نقطه دسترسی به این تونل‌ها پیدا شده است. مشخص نیست که آیا این تونل‌ها پیش از کشف شدن مورد استفاده قرار می‌گرفتند یا خیر.

وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی اعلام کرده حمله اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه باعث افزایش فشارها بر عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، شده تا اسرائیل -که مصر با آن قرارداد صلح امضا کرده اما با یک سوء ظن عمیق نسبت به این قرارداد نگاه می‌شود- پاسخ سختگیرانه‌تری از سوی قاهره دریافت کند.

مقامات مصری اعلام کرده‌اند از زمانی که اسرائیل در هفته‌های اخیر، اعزام نیروهای خود به مرز جنوبی غزه را آغاز کرده، ارتش مصر به سربازانش در مرز دستورالعمل‌هایی ارائه داده که در صورت مورد هدف قرار گرفتن، آن‌ها نیز شروع به شلیک کنند. این مقامات همچنین افزودند که مصر به اسرائیل هشدار داده در صورتی که امنیتش مورد تهدید قرار بگیرد، نسبت به پاسخ نظامی تردید نخواهد داشت.  

 

 

منبع : اکو ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار