| کد مطلب: ۱۱۲۰۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد

مخالفت آمریکا فایده نداشت/ اروپا قطعنامه ضد ایرانی آماده کرد

قدرت‌های اروپایی علی‌رغم نگرانی‌های آمریکا به دنبال اقدام علیه ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

مخالفت آمریکا فایده نداشت/ اروپا قطعنامه ضد ایرانی آماده کرد

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛  سه دیپلمات غربی روز چهارشنبه گفتند که دولت‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران پیش از نشست هفته آینده هیئت ناظر هسته‌ای سازمان ملل آماده کرده‌اند و به نظر می‌رسد که مصمم هستند علی‌رغم مخالفت متحد آمریکایی‌شان، آن را پیش ببرند. 

رویترز در 24 مه گزارش دادهدبود که ایالات متحده و شرکای اروپایی آن، موسوم به تروئیکای اروپایی، در مورد اینکه آیا باید علیه ایران قطعنامه صادر کنند کنند یا خیر، اختلاف نظر دارند. بر اساس گزارش مذکور،  آمریکایی‌ها نگرانند که چنین قطعنامه‌ای می‌تواند خطر تشدید تنش در منطقه را به همراه داشته باشد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر فضای سیاسی ایالات متحده آمریکا را به لرزه درآورد.

یک مقام ارشد اروپایی به رویترز گفته: «ما آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار می‌دهیم، اما آنها معتقدند که نباید کاری برای تشدید تنش با ایران انجام داد. از نظر ما این رویه تاکنون هیچ دستاوردی برای ما نداشته و معتقدیم که اکنون باید از خود قاطعیت نشان دهیم.»

به طور کلی، تهران در برابر چنین قطعنامه‌هایی سرسختی از خود نشان داده و اغلب با توسعه و گسترش فعالیت‌های خود پاسخ می‌دهد.

18 ماه از آخرین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران می‌گذرد که در آن خواسته شد بود این کشور با تحقیقات آژانس در مورد ذرات اورانیوم کشف‌شده ادعایی در سه سایت اعلام‌نشده به طور فوری همکاری کند.

در حالی که تعداد سایت‌های مورد بحث به دو مورد کاهش یافته، اما هنوز در مورد باقی موارد توافقی حاصل نشده است. بازرسی‌های آژانس از ایران نیز موضوع مورد مناقشه دیگری میان طرفین است.

سه دیپلمات یاد شده به رویترز گفته‌اند که تروئیکا پیش‌نویس متنی را با کشورهای عضو شورای حکام 35 عضوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اشتراک گذاشته است. این دیپلمات‌ها گفتند که این قطعنامه بر تحقیقات مذکور متمرکز است و از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار ارائه «گزارش جامع» درباره فعالیت‌های هسته‌ای است. با این حال در این قطعنامه تهدیدی برای ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل دیده نمی‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، تروئیکا هنوز به طور رسمی متن این قطعنامه را به دبیرخانه شورای حکام ارسال نکرده و ممکن است در اوایل هفته آینده این اتفاق بیافتد.

 

منبع : اکو ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار