| کد مطلب: ۱۱۱۰۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد

حمله انتحاری اوکراین به زیرساخت‌های هسته‌ای روسیه

: مقام‌های نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا با انتشار یک بیانیه از حمله اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای خبر دادند.

حمله انتحاری اوکراین به زیرساخت‌های هسته‌ای روسیه

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از  ایرنا؛  در این بیانیه آمده است: اوکراین عصر یکشنبه در دومین حمله پهپادی به نیروگاه اتمی زاپروژیا، گنبد واحد ششم نیروگاه اتمی را هدف قرار داد.

بر اساس این بیانیه، در این حمله کسی کشته یا مجروح نشده و هیچ تهدیدی مبنی بر نقض محدودیت‌های ایمنی ثبت نشده است.

در این بیانیه تاکید شده که پس از این حمله سطح تشعشعات در نیروگاه اتمی زاپروژیا و مناطق اطراف آن تغییر نکرده است و با عملکرد عادی واحدهای این نیروگاه اتمی مطابقت دارد.

به نوشته ریانووستی این دومین حمله امروز (یکشنبه) نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا است.

در اولین حمله پهپادی امروز (یکشنبه) اوکراین به نیروگاه زاپروژیا، یک کامیون در محوطه سالن غذاخوری این نیروگاه آسیب دید و ورود پهپادهای اوکراینی به محوطه بندر باری و ایستگاه نیتروژن - اکسیژن این نیروگاه اتمی نیز ثبت شد.

در همین رابطه شرکت روس اتم روسیه نیز در بیانیه‌ای با محکومیت شدید حملات دنباله‌دار پهپادی اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا، از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا به سرعت به این وضعیت واکنش نشان دهند.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه در سطح جهان است و دارای ۶ هسته راکتور است که هر کدام یک گیگا بایت برق تولید می‌کند. این نیروگاه قدمت ۴۰ ساله دارد و از زمان شوروی سابق در اواسط دهه ۱۹۸۰ راه اندازی شده است.

روسیه در مارس ۲۰۲۲ کنترل این نیروگاه حساس را برعهده گرفت و از آن پس در معرض خطر حملات اوکراین بوده است.

کی‌یف از حملات پهپادی، موشکی و توپخانه علیه این نیروگاه استفاده و بارها تلاش کرده کنترل این نیروگاه را بار دیگر به دست آورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار