| کد مطلب: ۱۰۸۲۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد

گفتگوی سران اجلاس ریاض با ترودو درباره توقف جنگ غزه

هیاتی از سران کشورهای عربی و اسلامی اجلاس ریاض با نخست‌وزیر کانادا درباره جنگ مستمر در نوار غزه و راه‌های متوقف کردن آن گفتگو کردند.

گفتگوی سران اجلاس ریاض با ترودو درباره توقف جنگ غزه

وزارت خارجه ترکیه در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» اعلام کرد که جمعی از وزرای خارجه کشورهای عضو گروه تماس متشکل از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا دیدار کردند.

وزارت خارجه ترکیه گزارش داد که هاکان فیدان، وزیر خارجه این کشور و وزرای هیات «اجلاس ریاض» به کانادا سفر کرده و در آنجا با ترودو و نیز ملانی جولی، وزیر خارجه این کشور دیدار کردند.

طبق اعلام این وزارتخانه، هیات یاد شده در دیدار خود با ترودو راه‌های توقف جنگ کنونی در غزه و برقراری آتش‌بسی دائمی در آنجا را مورد بررسی قرار دادند.

هیات یاد شده با تصمیم اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض در تاریخ ۱۱ نوامبر برای بررسی راه‌های توقف جنگ در غزه تشکیل شد.

همچنین کمیته وزارتی تعیین شده از سوی اجلاس مشترک سران کشورهای عربی و اسلامی درباره غزه به ریاست فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، مذاکراتی را با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا انجام داد.

کمیته یاد شده در این دیدار تاکید کرد که از واشنگتن می‌خواهد به مسوولیت‌های خود عمل کرده و اقداماتی را برای سوق دادن رژیم اشغالگر صهیونیستی به آتش‌بس فوری در پیش بگیرد.

اعضای کمیته در دیدار با بلینکن نارضایتی خود را از اقدام آمریکا در جلسه روز جمعه شورای امنیت و وتوی قطعنامه‌ آن برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در نوار غزه ابراز کردند.

آنها بار دیگر مخالفت خود را با استمرار حملات نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه اعلام کرده و بر لزوم برقراری آتش‌بسی فوری و تمام عیار، تضمین حفظ جان غیرنظامی‌ها همانگونه که در قوانین بین‌المللی انسانی آمده، مهار فاجعه انسانی در نوار غزه که هر ساعت گسترده‌تر می‌شود و همینطور لغو تمامی موانع انتقال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه محاصره شده تاکید کردند.

همچنین اعضای کمیته یاد شده با اشاره به مخالفت خود با هر گونه عملیات کوچاندن اجباری که رژیم اشغالگر در پی اجرای آن است، بر لزوم پایبندی به قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی انسانی و مقابله با این طرح در تمامی سطوح تاکید کردند.

آنها ضمن ابراز مخالفت خود با نابودی مساله فلسطین و بررسی آینده نوار غزه جدای از این مساله، بار دیگر تاکید کردند، باید فضای سیاسی واقعی ایجاد شود که به راه‌حل دو دولتی منجر شده و کشور فلسطین بر اساس مرزهای چهارم ژوئن و طبق قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه تشکیل شود.

طبق آمارهای رسمی فلسطین و سازمان ملل، در طول بیش از دو ماه گذشته که ارتش رژیم صهیونیستی حملات شدیدی را علیه نوار غزه انجام داد، بیش از ۱۷ هزار و ۷۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده و ۴۸ هزار و ۷۸۰ تن دیگر که بیشترشان کودک و زن بودند، زخمی شدند، همچنین بر اثر این حملات خسارات گسترده‌ای به زیرساخت‌ها در نوار غزه وارد شده و یک فاجعه انسانی بی‌سابقه رقم خورد.

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار