| کد مطلب: ۱۰۸۱۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد

باکو و ایروان به توافق رسیدند

آذربایجان و ارمنستان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند دو کشور توافق کرده‌اند که گام‌هایی در جهت عادی سازی روابط و تبادل اسیران جنگی بردارند.

باکو و ایروان به توافق رسیدند

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از اکو ایران؛ آذربایجان و ارمنستان در بیانیه‌ای مشترک در روز پنجشنبه اعلام کردند دو کشور توافق کرده‌اند که گام‌هایی در جهت عادی سازی روابط و تبادل اسیران جنگی بردارند.

این دو کشور همسایه در قفقاز جنوبی، چندین دهه درگیر منازعه‌ بر سر منطقه قره‌باغ بوده‌اند که سرانجام آذربایجان پس از حمله برق آسا علیه جدایی‌طلبان ارمنی در ماه سپتامبر آن را پس گرفت.

اکنون هر دو کشور گفته‌اند که توافقنامه صلح ممکن است تا پایان سال میلادی جاری امضا شود. این در حالی است که مذاکرات صلح - با میانجیگری جداگانه اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه - پیشرفت کمی داشته است.

در این بیانیه آمده است: «روز پنجشنبه، دو طرف توافق کردند «گام‌های ملموسی با هدف اعتمادسازی بردارند» و «قصد خود را برای عادی‌سازی روابط و امضای توافق‌نامه صلح» مجدداً تأیید کردند.»

باکو 32 اسیر جنگی ارمنی و ایروان دو نظامی آذربایجانی را آزاد خواهند کرد.

دو کشور گفتند که «به بحث در مورد اقدامات اعتمادساز بیشتر که در آینده نزدیک اتخاذ خواهد شد ادامه خواهند داد و از جامعه بین المللی می خواهند که از تلاش‌های آنها حمایت کند.»

این توافقات در جریان گفتگوهای دفتر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و دولت الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان به دست آمد.

وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد که ایروان به پیشنهاد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای سازماندهی نشست وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در واشنگتن پاسخ مثبت داده است.

علی اف در 19 سپتامبر نیروهای خود را به قره‌باغ فرستاد و تنها پس از یک روز نبرد، نیروهای جدایی طلب ارمنی که منطقه مورد مناقشه را به مدت سه دهه کنترل کرده بودند، سلاح‌ها را زمین گذاشتند و موافقت کردند که دوباره با باکو ادغام شوند.

پیروزی آذربایجان پایانی بر مناقشه ارضی بود که در آن دو جنگ آذربایجان و ارمنستان - در سال‌های 2020 و 1990 - انجام شد که ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف کشته شدند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار