| کد مطلب: ۱۰۷۶۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد

ترس اسرائیل از تکرار طوفان الاقصی درجبهه شمالی

صهیونیست‌ها که بعد از عملیات طوفان الاقصی مجبورند طعم تلخ آوارگی را بچشند در وضعیت آشفته‌ای در سراسر فلسطین اشغالی به سر می‌برند و مطمئن نیستند بتوانند روزی به شهرک‌ها برگردند؛ به ویژه اینکه اعتمادی به ارتش و کابینه اسرائیل برای محافظت از خود ندارند.

ترس اسرائیل از تکرار طوفان الاقصی درجبهه شمالی

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از افکار نیوز؛ «آوارگی» پدیده جدیدی برای صهیونیست‌ها بعد از گذشت بیش از 7 دهه اشغالگری در فلسطین و آواره کردن میلیون‌ها فلسطینی از سرزمین خودشان، به شمار می‌رود؛ پدیده‌ای که اسرائیلی‌ها به لطف عملیات طوفان الاقصی که مقاومت در 7 اکتبر ضد دشمن اشغالگر آغاز کرد، مجبور به مواجهه با آن هستند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به همین منظور به وضعیت آوارگان صهیونیست که از ترس موشک‌های حزب‌الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی و موشک‌های مقاومت فلسطین در جنوب، مجبور به تخلیه شهرک‌ها شده‌اند، پرداخته است.

وضعیت آشفته آوارگان صهیونیست در شمال و جنوب فلسطین اشغالی

نیویورک تایمز در این گزارش به آوارگی شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست در مناطق شمالی فلسطین اشغالی در مرز لبنان و نیز شهرک‌های اطراف نوار غزه پرداخته که درواقع بخش کوچکی از بزرگترین روند آوارگی اسرائیلی‌ها را در داخل سرزمین‌های اشغالی شامل می‌شوند. این در حالی است که طبق گزارش منابع عبری حدود 300 هزار اسرائیلی بعد از نبرد طوفان الاقصی آواره شده‌اند.

طی روزهای اخیر تنش‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی به شدت بالا گرفته و حزب‌الله لبنان که سلاح‌های موشکی جدید و سنگین خود را وارد میدان نبرد کرده به شکل قابل توجهی حملات موشکی و پهپادی ضد مواضع ارتش و شهرک‌های صهیونیستی را افزایش داده است.

کارشناسان معتقدند با توجه اینکه صهیونیست‌ها برای نخستین بار از زمان اشغالگری در فلسطین طعم آوارگی را می‌چشند، مدیریت این اوضاع به ویژه در سطح فراهم کردن امکانات لجستیکی بسیار دشوار و پرهزینه است.

به گزارش نیویورک تایمز، در 280 هتل و مهمانخانه در سراسر اراضی اشغالی، هزینه‌های اسکان مهاجران به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است.

«آوی میلامید» کارشناس امنیتی رژیم صهیونیستی در این زمینه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی الحره اعلام کرد که هزینه پناه دادن به آوارگان برای کابینه اسرائیل بسیار زیاد است و با توجه به اینکه شرایط فعلی اجازه بازگشت آنها به شهرک‌ها را چه در منطقه شمالی و چه اطراف غزه نمی‌دهد و هیچکس نمی‌داند جنگ چه زمانی پایان می‌یابد، روند نگه‌داری از آوارگان برای اسرائیل پیچیده‌تر می‌گردد.

بار بزرگی که آوارگان روی دوش اقتصاد اسرائیل گذاشته‌اند

وی افزود، بازگشت آوارگان به شهرک‌ها به ویژه در اطراف نوار غزه بسیار دشوار است؛ زیرا بخش زیادی از این شهرک‌ها ویران شده و بازسازی آنها زمان زیادی می‌برد. همچنین بسیاری از اسرائیلی‌ها می‌ترسند که به شهرک‌ها برگردند و از مقامات می‌خواهند از جان و مال آنها محافظت کنند.

منابع صهیونیستی گزارش می‌دهند، درحالی که روزها و هفته‌ها از پی هم می‌آیند و خبری از پایان جنگ نیست، مدارس و مراکز آموزشی همچنان تعطیل هستند و بسیاری از اسرائیلی‌ها بعد از جنگ دچار شوک‌های روانی شده‌اند و نیاز به روان‌پزشک دارند.

«یحزقیل یعقوبی» کارشناس اقتصادی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه الحره گفت که هزینه اسکان آوارگان اسرائیلی تاکنون 200 میلیون دلار برآورد شده است. این مبلغ شامل غرامت اولیه، میزبانی از آوارگان در هتل‌ها و سرپناه‌های موقت و کمک‌های مادی و همچنین حمایت روانی از بازماندگان فاجعه هفتم اکتبر در مناطق اطراف غزه است.

وی تاکید کرد، در این میان بازگرداندن آوارگان به شهرک‌ها ممکن است ده‌ها میلیارد دلار برای اسرائیل هزینه داشته باشد؛ زیرا این امر مستلزم بازسازی مناطق آسیب دیده و ساخت مسکن‌های جدید است که چندین سال طول می‌کشد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد مقامات اسرائیلی تخمین می‌زنند که روند پناه دادن به آوارگان تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت. درحال حاضر هتل «تاج طلایی» که مخصوص گردشگران بود تبدیل به اقامتگاه آوارگان شده و رستوران‌ها و فروشگاه‌ها شبیه کمپ‌های آوارگان شده و اسرائیلی‌ها در وضعیتی بسیار به هم ریخته در این مکان‌ها زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در بیست مایلی شرق شهر الناصره در تفرجگاه طبریه، صدها اسرائیلی که از شهرک‌های شمالی فرار کرده‌اند اقامت دارند و با وجود اینکه این منطقه بسیار زیبا و سرسبز است اما آوارگان اسرائیلی به شدت آشفته هستند و از مشکلات روانی رنج می‌برند به ویژه اینکه نمی‌دانند چه زمانی می‌توانند به شهرک‌ها برگردند و اصلا آیا بازگشتی در کار هست؟

نگرانی صهیونیست‌ها از تکرار عملیات طوفان الاقصی در جبهه شمالی

نیویورک تایمز به نقل از «لیا رایویتنز» یکی از آوارگان اسرائیلی که در شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی و نقطه مرزی با لبنان زندگی می‌کند اعلام کرد، ما نمی‌توانیم زندگی عادی داشته باشیم و واقعیت آن است که ما آواره هستیم، حتی اگر در یک مکان مجلل اسکان داده شویم. ما نه می‌توانیم به گذشته فکر کنیم و نه آینده و نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

این رسانه آمریکایی به نقل از «آویخای استرن» رئیس موسسه موسوم به شهرداری شهرک کریات شمونه گزارش داد تا زمانی که کابینه و ارتش اسرائیل تضمین ندهند که حزب‌الله حمله غافلگیرانه‌ای مشابه حماس انجام نخواهد داد، ساکنان شهرک‌های شمالی نمی‌توانند به خانه‌های خود برگردند. نیروهای حزب‌الله در حصار مرزی حضور دارند و تا زمانی که این تهدید را برطرف نکنیم هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند ما یک روز صبح از خواب بیدار شویم و با اتفاقی مشابه حادثه‌ای که یک ماه قبل در شهرک‌های اطراف غزه رخ داد، مواجه نشویم.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار