| کد مطلب: ۱۰۷۵۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد

بازی واشنگتن با کارت اسرائیل و اوکراین؟

در شرایطی که گمانه زنی ها در باب دیدار احتمالی رهبران چین و امریکا در حاشیه نشست اپک اوج گرفته، بسیاری بر این باورند که بایدن در آستانه کارزار 2024 با پیروی از رویکردی محتاطانه، از رهبری چین می خواهد تا در جنگ اوکراین و اسرائیل، نقشی برجسته ایفا کند.

بازی واشنگتن با کارت اسرائیل و اوکراین؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از اقتصاد نیوز؛ تقریبا یک سال از دیدار جو بایدن با شی جین پینگ در حاشیه نشست سران گروه بیست می گذرد؛ بازه زمانی که جهان درگیر تحولات مختلفی شد. حالا روسای دو کشور پیش از دیدار در حاشیه اجلاس سران همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک)، در موقعیت مشابهی قرار گرفته اند.

دیدار در آستانه سالی سرنوشت ساز

 پس از واکنش تند پکن به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در آگوست 2022، تنش میان دو بازیگر کاهش یافته و به واسطه سفرهای مقام های ارشد دولت بایدن به پکن و سفر وانگ یی، وزیر خارجه چین به واشنگتن، دیدار بایدن و شی از زوایای مختلف قابل تامل خواهد بود. آنگونه که شورای آتلانتیک نوشته، روسای جمهوری چین و آمریکا برای نشان دادن قدرت و تصمیمشان در برابر همتای خود تحت فشار هستند و در عین حال از تشدید تنش‌ها که می‌تواند منجر به درگیری احتمالی سیاسی و اقتصادی شود، خودداری خواهند کرد.

با این همه آنگونه که گروهی از ناظران می گویند، شاید لحن رهبران دو کشور ملایم تر از گذشته باشد اما تحولات حاکم، می تواند احتمال رویارویی را افزایش دهد. این نکته نیز قابل تامل است که سال پیش رو، برای دو رهبر، سالی سرنوشت ساز و در عین حال دشوار است.بایدن درگیرانتخابات ریاست جمهوری است که در چارچوبش چین احتمالا به موضوعی تبلیغاتی تبدیل خواهد شد. این گزاره موجب می شود تا دولت بایدن برای نشان دادن موضعی ملایم در ارتباط با چین تمایلی نداشته باشد؛ خواه این موضع گیری مرتبط باشد به فن آوری های ایالات متحده یا حمایت از تایوان و سابقه حقوق بشر چین.

فرصتی برای امتیازگیری

مردم آمریکا خواهان درگیری با چین نیستند. بر اساس داده های نظرسنجی تازه ای که منتشر شده،، ۷۸ درصد آمریکایی ها اجتناب از جنگ با چین را «بسیار مهم» می دانند. این یافته‌ها نشان می دهد که دیدار بایدن با «شی» از منظر سیاسی برای رئیس جمهوری آمریکا مثبت خواهد بود.در همین حال، شی درگیر مبارزه با اقتصاد شکننده‌ای است؛ اقتصادی که در سال جدید با چندین باد مخالف از جمله کاهش مصرف، بازار متحرک دارایی، کند شدن صادرات و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی روبرو است. آسیب‌پذیری‌های اقتصادی چین، احتمالا حساسیت رهبران پکن را در تعاملات شان با بازیگران خارجی افزایش می دهد.

به باور گروهی از تحلیلگران، شی به واسطه شرایط متزلزلی که چین از منظر اقتصادی دارد، به تقویت اعتماد سرمایه گذاران خارجی نیازمند هست؛ همان سرمایه گذاران خارجی که به این کشور پشت کرده اند و پکن به شدت به جذب آنها برای بهبود چشم انداز رشد اقتصادی اش نیاز دارد.از همین رو نشست پیش رو فرصتی در اختیار بایدن می گذارد تا در باب سیاست دیرینه ایالات متحده مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان و در عین حال مخالفت با هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت این تنگه با همتای چینی اش رایزنی خصوصی داشته باشد . بایدن حتی می تواند در باب آمریکایی‌هایی که به‌طور غیرقانونی توسط چین بازداشت شده‌اند و تاثیر منفی قانون ضد جاسوسی این کشور بر شرکت های آمریکایی رایزنی کرده و امتیازهایی بگیرد.

به ادعای ناظران، بایدن از دیدار پیش رو می تواند استفاده کرده و شی را برای ایفای نقشی پر رنگ تر در جنگ روسیه و اسرائیل ترغیب کند. یکی از اهداف بالقوه، می تواند تعریف کانال اختصاصی برای بحث در مورد هنجارهای مرتبط با هوش مصنوعی باشد. چنین کانالی را می توان با الگوبرداری از برخی از کانال های ارتباطی سطح کاری در مورد کنترل صادرات و مسائل تجاری که جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده علی رغم مخالفت شدید جمهوری خواهان کنگره، در سفرش به چین برآن تاکید داشت، بازتعریف کرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار