| کد مطلب: ۱۰۵۹۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

پیام رفتن مالی

بعد از حدود بیش از دوماه تعلیق مذاکرات احیای برجام، پازل روند مذاکرات ایران و غرب دارد مشخص می‌شود که به چه سمت و سویی حرکت می‌کند. خروج آقای رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکایی از تیم مذاکره کننده آمریکا یک نشانه‌ای است از اینکه جریانی که در دولت آقای بایدن به دنبال احیای برجام بود به حاشیه رفته و نقش آقای رابرت مالی دیگر به عنوان یکی از طرفداران احیای برجام نمی‌تواند آن انتظارات دولت آمریکا در احیای برجام را برآورده کند.

پیام رفتن مالی

به گزارش آرمان ملی آنلاین مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: این تاحدودی می‌تواند چشم‌انداز مذاکرات علنی و پنهانی ایران و آمریکا را روشن کند که ایران و آمریکا براساس اقدامات، ضرورت‌ها و تغییراتی که در روند مذاکرات طی ماه‌های گذشته ایجاد شده به یک نقطه از تفاهم نانوشته‌ای رسیده‌اند که از یک سو، دوطرف از افزایش تنش جلوگیری کرده‌اند و از دیگر سو بتوانند به یک نوعی با یکسری اقدامات تا حدودی به بخشی از خواسته‌های خودشان دست پیدا کنند.

به هر حال ایران با توجه به شرایط اقتصادی به دنبال آزادکردن پول‌های بلوکه شده خودش و فضای بهتری برای صادرات نفت هست و با آزادی زندانیان از ایران تا حدودی بخشی از پول‌های بلوکه شده آزاد شده و گام بعدی می‌تواند موضوع توقف و یا کاهش غنی‌سازی 60 درصدی موضوع مذاکرات قرار بگیرد که دورنمای آن این باشد که آمریکایی‌ها چشم‌شان را روی تحریم‌های ایران ببندند یا معافیت‌هایی را ایجاد کنند. از سوی دیگر یکی از مسائل و مشکلاتی که در روند مذاکرات ایران و غرب وجود دارد، موضوع سررسیدن برجام بود از این نظر که از ماه اکتبر قرار بود تحریم‌های موشکی ایران طبق قطعنامه 2231 لغو شود ولی با خبر هایی که رویترز منتشر کرده نشان داده که اروپایی‌ها حاضر نیستند به راحتی از لغو تحریم‌های ایران بگذرند.

اما اینکه این نوع اخبار چه تاثیری در روند مذاکرات ایران و غرب دارد، باید گفت مذاکراتی که ایران با میانجیگری‌ها و نمایندگان کشورهای اروپایی در منطقه داشته و دارد نشان می‌دهد که به دنبال افزایش تنش با غرب نیست و حتی اگر این خبرها هم درست باشد، دوطرف به یک سمتی خواهند رفت که تنش میان دو طرف را کنترل کرده و به بخشی از خواسته‌های همدیگر هم عمل کنند.

به هر حال مهم‌ترین خواسته‌های دولت‌های غربی موضوع انباشته شدن اورانیوم در سطح 60 درصد است که از آن نقطه گریز هسته‌ای که آنها قبلا با هدف توقف افزایش غنی سازی برجام را امضا کردند، رد شده و شرایط می‌تواند تا حدودی نقاط تفاهم و اشتراکات میان ایران و غرب را به هم نزدیک کند و به نظر می‌رسد با این تحولات دیگر در موضوع احیای برجام اگر روزنه‌ای هم وجود داشت، به نظر نمی‌رسد که دیگر قابل تحقق باشد. 

نویسنده : مرتضی مکی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار