| کد مطلب: ۱۰۵۹۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» واکنش‌ها به اقدام موهن سوئدی‌ها را بررسی می‌کند

قرآن سوزی در سایه حمایت آزادی بیان غربی!

طی چند روز گذشته خبر اهانت به قرآن کریم بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشته است. چنانکه از مقامات کشورمان تا سایر کشورهای اسلامی به این عمل موهن و هتاکانه واکنش نشان داده‌اند. ماجرا از این قرار است که چهارشنبه هفته گذشته همزمان با ایام عید قربان فردی به نام سلوان مومیکا در اقدامی موهن در پایتخت سوئد و در مقابل مسجد اصلی شهر و در مقابل جمعی از حاضران قرآن را سوزاند. این عمل در حالی صورت گرفت که او برای این کار خود مجوز پلیس را گرفته بود.

قرآن سوزی در سایه حمایت آزادی بیان غربی!

به گزارش آرمان ملی آنلاین پلیس سوئد قبل از این با درخواست برگزاری تجمع اعتراضی و آتش زدن قرآن مخالفت می‌کرد، اما دو هفته قبل، دادگاه، حکم پلیس را لغو کرد و گفت قرآن سوزی در راستای آزادی ابراز نظر است که قانون اساسی سوئد آن را تضمین کرده است.  اما باید گفت که این نخستین بار نیست که کشورهای اروپایی تحت لوای آزادی بیان دست به چنین اقدامات گستاخانه و موهنانه‌ای می‌زنند. نخستین بار اقدامات هتاکانه در قبال قرآن کریم از سوی سلمان رشدی نویسنده انگلیسی کتاب آیات شیطانی صورت گرفت که در همان زمان امام خمینی(ره) حکم ارتداد وی را صادر  کرد.

پس از وی نیز افراد دیگری بودند که اقداماتی چنین شنیع انجام دهند. یک کشیش آمریکایی در سال 2010 قصد به آتش کشیدن 3هزار نسخه از قرآن کریم را داشت که با اعتراضات گسترده موفق به این کار نشد. این در حالی است که رسانه‌ها و نشریات غربی مخصوصا فرانسوی‌ها و دانمارکی‌ها مثل شارلی ابدو در مقاطع مختلف به قرآن کریم، مفاهیم اسلام  و پیامبر اکرم اهانت کرده‌اند. طی سال‌های اخیر نروژی‌ها و سوئدی‌ها نیز بارها اقدامات موهنی مثل قرآن سوزی انجام داده‌اند که اساسا با هیچ گونه مخالفتی از سوی سران کشورهایشان مواجه نشده‌اند. اما اگر به مقدسات خود آنها اهانت شود برخوردهای سختی را با شخص اهانت کننده انجام می‌دهند.

لذا با چنین کارهایی می‌توان گفت آزادی ادیان و عقاید را نیز با سیاسی کاری خود به نام آزادی بیان زیر سوال برده‌اند. عملی که با واکنش جهانیان همراه بوده است. از طرفی مهاجر عراقی که روز چهارشنبه گذشته اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر مسجدی در پایتخت سوئد کرده بود، گفته «طی 10 روز نسخه دیگری از قرآن کریم را آتش خواهم زد.» حال باید دید که مواجهه جهانیان با سوئد و این فرد هتاک چگونه خواهد بود .

از واکنش مقامات تا تجمع اعتراضی

پس از اقدام اهانت‌بار قرآن سوزی در استکهلم سوئد مقامات و مسئولان مختلف کشورمان در واکنش‌های جداگانه‌ای این اقدام موهن را محکوم کردند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در توئیتی نوشت: بی‌احترامی و جسارت دولت و پلیس سوئد در فراهم ساختن زمینه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم با پوشش دروغین آزادی بیان و عمل را به شدت محکوم می‌کنم. همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در توییتی نوشت: همه جهان‌اسلام اهانت به کتاب آسمانی قرآن‌کریم را قویا محکوم می‌کند. اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم نوشت: از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات، در این خصوص اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را بطور جدی مورد توجه قرار دهد. آذر منصوری دبیر کل جبهه اصلاحات نیز در توئیتی نوشت: طبق میثاق‌ها و قواعد بین‌المللی، احترام به عقاید و باورها از اصول اساسی حقوق ملت‌هاست. قرآن کتاب مقدس مسلمانان و کتاب خداست. مجوز تجمعی که پلیس سوئد برای سوزاندن کتاب خدا داده نه تنها مروج نفرت و خشونت است، بلکه به تلاش‌ها برای تحقق حقوق بشر آسیب جدی می‌رساند. از همین رو روز گذشته کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور، توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب ناخرسندی و نارضایتی ایران از این اقدام به کاردار سوئد منتقل شد  و وی نیز ضمن تاکید بر مخالفت دولت سوئد با هرگونه اشکال اسلام‌هراسی، اظهار داشت مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منتقل خواهد کرد.

در همین راستا نیز روز گذشته تجمع مردمی- دانشجویی اعتراضی در محکومیت هتک حرمت و سوزاندن قرآن کریم در سوئد در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شد. در این تجمع که بعد از ظهر دیروز پس از برگزاری نماز جمعه در محکومیت اهانت به مقدسات دینی و قرآن کریم برگزار شد. در بخش دیگری از  این مراسم، توسط یکی از دانشجویان، بیانیه این تجمع قرائت شد که با شعار «ا...اکبر»،«مرگ بر آمریکا»، «سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن»، «دانشجوی مسلمان حامی دین و قرآن»، «هیهات من‌الذله»، «سفارت اهانت، تعطیل باید گردد» تجمع کنندگان همراه شد . 

واکنش‌های بین‌المللی

اقدام موهن شهروند سوئدی با محکومیت‌های بین‌المللی نیز روبرو بود. چنانکه کشورهای اسلامی عربستان، عراق، پاکستان، اردن، سوریه، حزب‌ا... لبنان، دولت نجات ملی یمن و مغرب نیز این اقدامات اهانت‌بار را به شدت محکوم کردند. در همین راستا در پی هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، شهروندان عراقی روز پنجشنبه به سمت سفارت سوئد در بغداد حرکت کرده و در اعتراض به اجازه دولت استکهلم برای اهانت به قرآن کریم، به سفارت این کشور حمله کرده و خواهان اخراج سفیر شدند. رئیس شورای عالی قضایی عراق دستور داد تا شخص عراقی الاصلی که در سوئد اقدام به سوزاندن قرآن کریم کرده است، تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و اقدامات قانونی لازم برای استرداد وی به عراق انجام شود و مقتدی صدر نیز خواستار اخراج سفیر سوئد از عراق شد.

آیت‌الله سیستانی نیز  ضمن محکوم و تقبیح کردن این اقدام، از سازمان ملل می‌خواهد گام‌های کارآمدی را به منظور جلوگیری از تکرار امثال چنین رخدادهایی اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی سوق دهد که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می‌دهد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم و تأکید کرد که این جنایتی است که موجب ایجاد جنگ‌های دینی می‌شود. پوتین رئیس جمهور روسیه نیز این اقدام را محکوم کرد و دومای روسیه نیز ضمن محکومیت از استکهلم خواست تا از نقض حقوق بشر و اهانت به احساسات مذهبی مسلمانان جلوگیری کند. رئیس جمهوری ترکیه توهین به مقدسات مسلمانان و آتش زدن قرآن در سوئد را اقدامی زشت و تحریک‌آمیز خواند و اعلام کرد: آنکارا به این اقدام موهن به شدیدترین شکل واکنش نشان خواهد داد.

عذرخواهی سوئد

«جان کنوتسن» معاون وزیر خارجه سوئد دیروز جمعه ضمن ارسال پیامی برای سفارت عراق در استکهلم از حادثه به آتش کشیدن نسخه‌ای از قرآن کریم در این کشور عمیقاً ابراز تأسف کرد. براین اساس، در این پیام وزارت خارجه سوئد اعلام کرده که به طور جدی با هرگونه اقدام ضداسلامی مخالف است و دولت سوئد نیز عزم آن را دارد که درباره اقدام فرد مذکور در به آتش کشیدن قرآن کریم، تحقیقاتی را بر اساس قانون جرایم نژادپرستانه انجام دهد. در این بیانیه دولت سوئد مدعی شده که از تفکرات افراد حاضر در تجمع اخیر در اطراف مسجد اصلی شهر استکهلم (محل به آتش کشیدن قرآن کریم) حمایت نمی‌کند و احساسات جریحه‌دار شده مسلمانان در سوئد و دیگر کشورها در این زمینه را درک می‌کند. این در حالی است که پلیس سوئد با صدور مجوز و حمایت امنیتی از اقدام یک پناهنده مقیم این کشور، نقش اساسی را در حادثه هتک حرمت قرآن کریم داشته است. وزارت خارجه عراق در وب‌سایت خود ضمن انتشار این خبر اعلام کرد که این پیام برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ارسال شده است.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار