| کد مطلب: ۱۱۳۷۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

کاشت خرمالو در گلدان

خرمالو درخت زیبایی دارد که عاشق آب و هوای گرم است و نباید هیچ کدام از شرایط رشد و زندگی‌اش دستخوش تغییر شوند. از اینرو چنانچه آن را بدون رعایت نکات لازم در گلدان بکارید، نتیجه مطلوبی نخواهید داشت. با آموزش کامل کاشت خرمالو در گلدان در ادامه همراه باشید.

کاشت خرمالو در گلدان

به گزارش آرمان ملی آنلاین، خرمالو یکی از میوه‌های خوشمزه و زیبای پاییز است که با رنگ نارنجی و درخشان خود، فضای زیبای به تزیین ظرف و سبد میوه و اگر آن را در خانه کاشته باشید، به باغچه شما می‌بخشد. بیش از ۴۰۰ نوع خرمالو وجود دارد، اما تنها تعداد معدودی از آن‌ها به طور منظم کشت می‌شوند و آنچه ما در کشورمان ایران مصرف می‌کنیم، از دو نوع مشابه خرمالوی معمولی و خرمالوی ژاپنی هستند. اگر امسال به فکر کاشت درختان میوه در گلدان هستید ، چرا خرمالوی جذاب را در نظر نگیرید؟ درختان خرمالو میوه‌هایی با طعم متمایز تولید می‌کنند که می‌توانند در گلدان‌ها و ظروف رشد کنند.

درخت این میوه‌ی خاص و خوشرنگ، با موفقیت در خاک عمیق، با زهکشی خوب و کمی اسیدی رشد می‌کند. مکانی که آفتاب کامل را دریافت کند برای درخت خرمالو ایده آل است اگرچه سایه جزئی را ممکن است تحمل کند. همچنین درختان خرمالو ریشه قوی دارند، بنابراین به سوراخ کاشت عمیق‌تری نسبت به بیشتر درختان نیاز دارد. نگران رنگ ریشه‌ها نیز نباشید. آن‌ها به طور طبیعی سیاه رنگ هستند و نباید فکر کنید خرمالوی شما بیمار شده یا مرده است. شما به راحتی و با رعایت چند نکته ساده اما مهم می‌توانید خرمالو را در گلدان بکارید. 

آموزش کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه

خوشبختانه کاشت خرمالوهای موجود در ایران، با بذر، نتیجه خوبی خواهد داشت. البته! فراموش نکنید که کاشت خرمالو با هسته یا دانه آن، درخت‌های پرمحصول و کیفیت بسیار بالا ایجاد نمی‌کند؛ و همچنین درخت‌های حاصل از این روش کاشت، از نظر مقاومت به سرما و مقاومت در برابر بیماری ضعیف‌تر هستند. با این حال اگر برای زیبایی گلخانه خود اقدام به کاشت هسته خرمالو می‌کنید، قطعا درختی با میوه‌های خوش طعم و همان ظاهر جذاب درختان خرمالو را بدست خواهید آورد.

در فصل پاییز و پس از شروع به نرم شدن میوه‌ها، دانه‌های آن‌ها را جمع کنید چون دانه‌های تازه خرمالو بهترین شرایط را برای جوانه زنی دارند. بذر و دانه‌ها را فقط از خرمالوهای کاملا رسیده‌ و بدون نوک خوردگی پرندگان، و خرمالوهایی که هیچگونه لکه و زدگی و پوست سبز و نرسیده ندارند، جدا و انتخاب کنید.

بعد از برش، میوه را باز کنید و دانه‌های درون آن را خارج کرده و چند روز در آب گرم خیس کنید تا هر نوع گوشت شل و چسبنده‌ای که به دانه هست، پاک شود. سپس دانه‌ها را کمی زیر آب روان بمالید تا تمیز شود. حال که دانه‌های خرمالو تمیز شده است، می‌توانید کاشت بذرها را بلافاصله شروع کنید یا آن‌ها را در یک فضای خشک و خنک تا زمانی که آماده کاشت آنها شوید، نگهداری کنید.

آماده کردن خرمالو برای کاشت در گلدان

دانه‌های خرمالو برای جوانه زدن به یک دوره خنک شوندگی در شرایط مرطوب نیاز دارند. برای این کار، بذرها را در یک خزه مرطوب یا دستمال کاغذی بپیچید، سپس آن‌ها را به مدت دو تا سه ماه در یک کیسه پلاستیکی یا شیشه داخل یخچال قرار دهید. اگر خزه یا دستمال کاغذی خشک شد، آن را با مقداری آب اسپری کنید تا دانه های خرمالو مرطوب بماند.

نهال‌های خرمالو به عنوان یک نهال پایه بلند به شمار می‌آیند. بنابراین لازم است که آنها را در گلدان‌های بلند پرورش دهید تا باعث مراقبت از ریشه در برابر فشار و گره خوردگی شود. در هر گلدان تنها یک بذر بکارید و مطمئن شوید گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی است. بذرها را در عمق ۵ سانتی‌متری بکارید و سپس گلدان‌ها را در یک مکان گرم و روشن قرار دهید. اگر دمای روز کمتر از ۲۰ درجه سانتیگراد شد، سعی کنید گلدان‌ها را با یک حصیر گرم کننده گرم کنید. نهال‌های کوچک خرمالو باید ظرف شش تا هشت هفته ظاهر شوند.

احتمال جوانه زنی بذرهای خرمالو و موفقیت در به نتیجه رسیدن آن‌ها، نسبتا کم (در حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد) است، بنابراین برای افزایش احتمال موفقیت چندین بذر بکارید تا شانس شما افزایش پیدا کند.

شرایط نگهداری خرمالو در گلدان

بیشتر درختان خرمالو در پنج تا شش سال اول رشد خود، میوه‌های زیادی تولید نمی‌کنند اما به تدریج تولید میوه را افزایش می‌دهند. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند، می‌توانید یک درخت خرمالوی ۱ – ۲ ساله را خریداری کنید. برای انتخاب گلدان نیز باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند سیستم ریشه فعلی درخت را با فضایی برای رشد در خود جای دهد. مطمئن شوید ظرفی که استفاده می‌کنید دارای سوراخ های زهکشی کافی باشد. در حالت ایده آل، شما باید هر ۲ – ۳ سال یک بار گلدان درخت خرمالوی خود را با یک گلدان بزرگ‌تر تعویض کنید.

خاک

خرمالو یک خاک زهکشی با pH کمی اسیدی تا خنثی را ترجیح می‌دهد. افزودن ماده ارگانیک، مانند استفاده از کمپوست ارگانیک در هنگام کاشت به افزودن مواد مغذی به گلدان کمک می‌کند. مالچ سالانه در بالای ظرف نیز به حفظ کیفیت خاک و سرکوب علف‌های هرز کمک خواهد کرد. مراقب باشید که هنگام مالچ، تنه درخت را خفه نکنید تا باعث پوسیدگی تنه نشود.

نور

در صورت امکان گلدان خرمالوی خود را در مکانی بگذارید که آفتاب به همراه سایه جزئی باشد. نور خورشید برای تولید میوه بسیار مهم است، بنابراین قرار دادن گلدان خود در مکانی که حداقل ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید در روز دریافت می‌کند، توصیه می‌شود. 

آبیاری

خود درخت خرمالو قادر به تحمل خشکسالی و کم آبی است اما با این حال، وقتی خرمالو را در گلدان کاشتید، درخت خرمالوی شما به آبیاری مداوم نیاز دارد. در ماه‌های گرم سال ، حتما روزانه گلدان خود را بررسی کنید و اجازه ندهید خاک خشک شود. اگر به تعطیلات می‌روید ، از یک دوست یا همسایه بخواهید تا گلدان خرمالوی شما را آبیاری کند.

کوددهی

کودهای گرانول را در اواخر زمستان یا اوایل بهار قبل از شروع رشد جدید گیاه اضافه کنید. دوز توصیه شده را بر اساس سن و اندازه درخت استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید که کوددهی بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود.

منبع : ستاره

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار