| کد مطلب: ۱۱۳۶۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد

پیش بینی بیماری قلبی با یک راهکار ساده

پژوهشی که به تازگی در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد یک رویکرد جدید در بررسی آزمایش خون می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را ۳۰ سال قبل از ابتلا پیش‌بینی کند.

پیش بینی بیماری قلبی با یک راهکار ساده

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ان بی سی نیوز، پزشکان مدت‌هاست با استفاده از آزمایش خون برای بررسی سطح کلسترول، به ویژه ال دی‌ای یا کلسترول «بد»، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در بیماران خود ارزیابی کرده‌اند. به گفته کارشناسان، محدود کردن بررسی آزمایش خون به کلسترول، عوامل خطر مهم و معمولاً بدون علائم را نادیده می‌گیرد.

دکتر پل رایدکر، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: «ما نشانگر‌های زیستی دیگری یافتیم که اطلاعات متفاوتی درباره انواع مشکلات بیولوژیکی می‌دهند و احتمال ابتلا فرد به بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهند.»

رایدکر و تیمش دریافتند علاوه بر کلسترول دو نشانگر دیگر، نوعی چربی در خون به نام لیپوپروتئین اِی و شاخص التهاب، نقش مهمی در پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند.

این یافته‌ها در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا در لندن ارائه شدند. در این پژوهش، محققان داده‌های نزدیک به ۳۰۰۰۰ زن آمریکایی را تجزیه و تحلیل کردند. به طور متوسط، زنان در هنگام ثبت نام ۵۵ سال سن داشتند. در طول یک دوره ۳۰ ساله حدود ۱۳ درصد، تقریباً ۳۶۰۰ شرکت‌کننده، سابقه حمله قلبی و سکته مغزی داشتند، برای رفع تنگی یا انسداد شریان قلب تحت عمل جراحی قرار گرفتند یا بر اثر بیماری قلبی فوت کردند. اگرچه این تحقیق در زنان انجام شد، اما رایدکر معتقد است این یافته‌ها احتمالاً در مورد مردان نیز صدق می‌کند.

البته تمرکز این پژوهش بر زنان عمدی بود. بیماری‌های قلبی تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند، اما زنان بیشتر از مردان با تشخیص‌های پزشکی نادرست رو به رو می‌شوند. همه زنان در ابتدای پژوهش برای اندازه‌گیری سطح کلسترول ال دی ال، لیپوپروتئین اِی و پروتئین واکنشی سی، که نشانگر التهاب در بدن است، آزمایش خون انجام دادند. نتیجه این پژوهش نشان داد که این اندازه گیری‌ها، به صورت جداگانه و در کنار هم، سلامت قلب یک زن در سه دهه آینده زندگی‌اش را پیش بینی می‌کنند.

زنانی که بالاترین سطح کلسترول‌ای دی ال را داشتند، در مقایسه با زنانی که کمترین سطح را داشتند، ۳۶ درصد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بودند. بالاترین سطوح لیپوپروتئین اِی ۳۳ درصد افزایش خطر ابتلا را نشان داد و کسانی که بالاترین سطح شاخص التهاب را داشتند ۷۰ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی بودند. هنگامی که این سه مورد با هم بررسی شدند، زنانی که بالاترین سطح را داشتند، ۱.۵ برابر بیشتر در معرض سکته مغزی و بیش از سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در ۳۰ سال آینده بودند.

عوامل خطر سنتی برای بیماری قلبی عبارتند از چاقی، دیابت، فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا. آزمایش شاخص التهاب و لیپوپروتئین اِی می‌تواند عوامل خطری که علائمی ندارند را شناسایی کنند. دکتر راشل باند، مدیر سیستم سلامت قلب زنان در آریزونا، می‌گوید: «امکان دارد شما هیچ عامل خطر سنتی نداشته باشید و فقط با داشتن لیپوپروتئین اِی بالا، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.»

باند پیشنهاد می‌کند تمام افراد حداقل یک بار سطح لیپوپروتئین اِی خود را آزمایش کنند. اگر در هر مقطعی سطوح بالایی از لیپوپروتئین اِی داشته باشند، مادام العمر خواهند بود. باند گفت: «یک نکته مهم وجود دارد. زنان یائسه ممکن است لیپوپروتئین اِی بالایی داشته باشند و لازم است پس از یائسگی دوباره این آزمایش را انجام دهند.»

از سوی دیگر، سطح کلسترول‌ای دی ال و شاخص التهاب در طول زندگی فرد در نوسان است. رایدکر از پزشکانی که در سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی آزمایش خون سه جانبه انجام می‌دهند، حمایت می‌کند تا عوامل خطر احتمالی نادیده گرفته شده را زود هنگام، زمانی که زمان برای مداخله وجود دارد، شناسایی کنند.

دکتر استیون نیسن، مدیر ارشد آکادمیک موسسه قلب، عروق و قفسه سینه آمریکا، گفت: «اگرچه ورزش کردن، خوب غذا خوردن و سیگار نکشیدن همگی مهم هستند، اما افرادی که سطح کلسترول ال دی ال، لیپوپروتئین اِی و شاخص التهاب بالایی دارند به دارو درمانی نیاز دارند. نمی‌توان انتظار داشت سبک زندگی، سلامت فرد را تضمین کنند.»

این مطالعه چندین محدودیت داشت که تحقیقات آینده باید به آن‌ها رسیدگی کنند، از جمله فقدان تنوع نژادی و قومیتی که نقش مهمی در خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد دارد. دکتر نیسن همچنین یادآوری کرد این پژوهش اندازه‌گیری سطوح لیپوپروتئین اِی را پس از عبور از یک آستانه مشخص متوقف کرد.

 

منبع : فرارو

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار