| کد مطلب: ۱۱۳۵۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد

میزان مهاجرت پرستاران 2 برابر شد / آغوش باز آلمان و دانمارک به سوی پرستاران ایرانی

رئیس کل سازمان نظام پرستاری می‌گوید، آلمان و دانمارک کشورهایی هستند که اکنون پرستاران ایرانی را با رغبت زیاد پذیرش می‌کنند.

میزان مهاجرت پرستاران 2 برابر شد / آغوش باز آلمان و دانمارک به سوی پرستاران ایرانی

به گزارش آرمان ملی آنلاین؛ احمد نجاتیان، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در خصوص آخرین وضعیت مهاجرت پرستاران، گفت:‌ آمار مهاجرت پرستاران رو به رشد است؛ به طوری که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سالانه میانگین مهاجرت پرستاران دوبرابر شد.

وی ادامه داد: یک آماری داریم که کسانی که از ما در خواست گود استندیینگ (تایید صلاحیت کاری) می‌کنند که این‌ها لزوما به معنای مهاجرت نیست؛ برخی نیز بدون این نامه مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین آمار دقیقی نداریم، اما آن رشدی که از مهاجرت پرستاران می‌بینیم، حداقل دو برابر درخواست ها، زیاد شده؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم مهاجرت نیز دو برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: شاید یکی از کار‌های ما این باشد که یک تجمیع اطلاعات بین وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و نظام پرستاری داشته باشیم تا بتوانیم آمار دقیق را اعلام کنیم، اما این روند روند رو به افزایشی است و نگرانی ما این است تا در سال آینده افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: همین آماری که الان داریم نیز نگران کننده است؛ یعنی شاید ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی سالانه دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشکده‌های پرستاری در کل کشور درخواست مهاجرت دارند؛ این عدد بسیار بزرگی است؛ پیشنهاد ما این است که دولت باید از فاز انکار مهاجرت خارج شود و وارد مداخله فعال در حوزه مهاجرت شود؛ این به معنای جلوگیری نیست، بلکه مداخله فعال به معنی این است که قبول داشته باشیم مهاجرت در حال اتفاق است و یک امر بین المللی است نه داخلی و این را دولت می‌تواند به صورت فعالانه وارد شود و ساماندهی و تسهیل کند؛ همچنین کمک کند اگر کسی خواست به کشور برگردد فرصت برایش فراهم شود.

آلمان و دانمارک مقصد بیشتر پرستاران مهاجر

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: الان دانمارک و آلمان بیشترین مقصدی است که پرستاران از ما درخواست می‌گیرند؛ این دو کشور برای جذب پرستاران ایرانی شرایط را خیلی تسهیل کردند؛ یعنی الان آلمان و دانمارک سطح درخواست خود را پایین آوردند.

بنا به گزارش فارس، نجاتیان بیان کرد: البته این‌ها که می‌روند روز اول پرستار نمی‌شوند؛ چون باید آموزش‌هایی بینند و همزمان می‌توانند زبانشان را تکمیل کنند؛ اما فی البدایع برای درخواست مهاجرت و گرفتن ویزای کار پایین‌ترین سطح و مدرک زبان را می‌خواهند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: چون در سطح دنیا بعد از کرونا متوجه شدند که نیاز به پرستار زیاد است؛ بنابراین تمام شرایط را کاهش دادند تا بتوانند پرستاران را بهتر جذب کنند.

گفتنی است که در چند ماه اخیر، برخی از پرستاران در شهرهای مختلف کشور دست به اعتراض زده‌اند و این اعتراض به بیش از ۵۰ شهر ایران کشیده شده است.

آنطور که پرستاران معترض می‌گویند، نرخ‌ پایین اضافه‌کاری و حقوق و کارانه دریافتی، کمبود نیرو، پرداخت نکردن تعرفه طبق دستورالعمل مصوب، حق اشعه، حق لباس و حق مسکن مصوب وزارت کار، تبعیض، تعداد بالای شیفت کاری از دلایل اعتراض آنها است و این موضوعات منجر به افزایش ترک کار این قشر از کادر درمان و مهاجرت شده است.


 

منبع : اکو ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار