| کد مطلب: ۱۱۳۵۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد

چندقلوزایی در کدام استانها بیشتر است؟

سال گذشته تعداد ۲۰ زایمان چهارقلو در نقاط مختلف کشور وجود داشته است که استان اصفهان با ۶ زایمان در صدر داشتن چهارقلوها قرار دارد.

چندقلوزایی در کدام استانها بیشتر است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، موضوع پیری جمعیت در سال‌های اخیر به یکی از مشکلات کشور تبدیل شده تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌ها قبل درباره این مساله هشدار دادند و در این راستا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز تدوین، تصویب و ابلاغ شد.

تهران رکورددار چند قلوزایی در سال گذشته

هر چند انتقادات بسیاری به نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت وجود دارد و برخی کارشناسان معتقدند قوانین موجود مشوق‌های مناسبی برای تشکیل خانواده و فرزندآوری نیست، اما آمار‌ها حاکی از آن است که تسهیلات فرزندآوری و ازدواج مناسبی پرداخت شده است و عدم تمایل خانواده‌ها را باید در موضوعات فرهنگی و سایر بخش‌ها جستجو کرد.

برخی کارشناسان نیز بر این باور هستند که اگر قوانین فعلی نبود، حتی ممکن بود، شیب کاهش جمعیت با سرعت بیشتری رخ دهد و وضعیت کاهش جمعیت، در شرایط نامناسب تری قرار می‌گرفت.

کارشناسان همچنین معتقدند چندقلو زایی می‌تواند بخشی از کاهش جمعیت را ترمیم کند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد چند قلو زایی نیز در سال‌های اخیر کاهش داشته است؛ مقایسه تعداد زایمان تک قلو و چند قلو‌ها در کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲ که در سامانه ثبت احوال کشور قرار داده شده است، بیانگر آن است که تعداد تک قلو‌ها در سال ۱۴۰۲، عدد یک میلیون و ۱۸ هزار و ۳۶۷ است، در حالیکه این عدد در سال ۱۳۹۳، یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۸۸۴ بوده که در این حوزه کاهش وجود دارد.

تعداد تک قلو زایی و چند قلو زایی در استان‌های مختلف متفاوت است؛ در سال ۱۳۹۳، تعداد ۳۸ زایمان چهارقلو، ۸۶۸ زایمان سه قلو، ۲۲ هزار و ۳۴۱ زایمان دو قلو و یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۸۸۴ زایمان تک قلو در کشور رخ داده است؛ در حالیکه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰ زایمان چهارقلو، ۶۷۱ زایمان سه قلو، ۱۸ هزار و ۷۴۳ زایمان دوقلو و یک میلیون و ۱۸ هزار و ۳۶۷ زایمان تک قلو اتفاق افتاده است.

این جدول آماری اعداد و ارقام را به تفکیک نشان داده است؛ در سال ۱۳۹۳، که ۳۸ زایمان چهارقلو ثبت شده، خراسان رضوی با ثبت ۵ مورد، فارس و تهران با ثبت ۴ مورد، اصفهان و قم نیز با ثبت ۳ مورد بیشترین چهارقلو زایی داشته اند، اما این استان‌ها در سال ۱۴۰۲ جای خود را به اصفهان با ثبت ۶ مورد، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و خوزستان هر کدام با ثبت ۳ مورد بیشترین چهارقلو زایی را داشته اند.

در تعداد سه قلو زایی نیز در کل کشور با کاهش روبرو بوده ایم، به طوری که در سال ۱۳۹۳ تعداد ۸۶۸ مورد ثبت شده و تهران با ۱۱۹ مورد، خراسان رضوی با ۷۹ مورد، اصفهان با ۷۸ مورد و آذربایجان شرقی با ۵۸ مورد در رتبه‌های نخست قرار دارند؛ در سال ۱۴۰۲ نیز از ۶۷۱ مورد سه قلو زایی استان تهران با ۸۷ مورد، خراسان رضوی با ۵۵ مورد، اصفهان و آذربایجان شرقی هر کدام با ۵۴ مورد و خوزستان با ۵۰ مورد در رتبه نخست قرار دارند.

آمار تعداد دو قلو زایی نیز حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۳، تعداد ۲۲ هزار و ۳۴۱ مورد وجود داشته که استان تهران با ۳ هزار و ۴۳۵، خراسان رضوی با ۲ هزار و ۱۷، خوزستان با یک هزار و ۵۹۶ و فارس با یک هزار و ۳۶۷ مورد بیشترین دوقلو زایی را داشته اند و در سال ۱۴۰۲ نیز با تعداد ۱۸ هزار و ۷۴۳ دوقلو زایی، تهران با ۲ هزار و ۷۵۸ مورد، خراسان رضوی با یک هزار و ۶۶۱ مورد، خوزستان با یک هزار و ۴۷۲ مورد، فارس با یک هزار و ۲۵۶ مورد در صدر قرار دارند.

همچنین آمار حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۳ تعداد یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۸۸۴ مورد تک قلو زایی، استان‌های تهران با ۱۸۹ هزار و ۷۱۴، خراسان رضوی با ۱۴۴ هزار و ۹۴۴ و خوزستان با ۱۰۹ هزار و ۲۵۴ در صدر قرار دارند؛ این آمار با کاهش چشمگیر در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۱۸ هزار و ۳۶۷ رسیده و استان‌های تهران با ۱۲۵ هزار و ۳۸۹، خراسان رضوی با ۹۸ هزار و ۱۷۲، سیستان و بلوچستان با ۸۷ هزار و ۹۱۰ در صدر جدول واقع شده اند.

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار