| کد مطلب: ۱۱۳۴۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد

آبله میمونی، کووید جدید است؟

کارشناس سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: آبله میمونی، «کووید جدید نیست» و اگر افراد اکنون اقدام کنند می‌توان پیشرفت آن را متوقف کرد.

آبله میمونی، کووید جدید است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، در حال حاضر سویه جدیدی از ام پاکس که با نام آبله میمونی نیز شناخته می‌شود، اروپا را تحت تاثیر قرار داده و بریتانیا هشدار داده است که این ویروس مرگبار می‌تواند طی چند هفته در سراسر این کشور گسترش یابد و این درحالی است که کارشناسان هشدار دادند این نوع کشنده «۱۰ برابر مرگبارتر» است و از مردم خواستند که نسبت به علائم هشداردهنده این عفونت هوشیار باشند.

ساینس نوشت، کارشناس برجسته سازمان جهانی بهداشت مردم را تشویق کرده که اکنون اقدام جدی انجام دهند اگرچه اعلام کرده که خطر برای جمعیت عمومی کم است. وی درباره وحشت گسترده این ویروس که به‌عنوان آبله میمون نیز شناخته می‌شود، پس از اینکه اروپا را درنوردیده صحبت کرده است و به بریتانیا هشدار داده شده که ویروس ممکن است در هفته‌های آینده گسترش یابد.

دکتر هانس کلوگ، کارشناس برجسته سازمان بهداشت جهانی، علیرغم اعلام هشدار جهانی پس از شیوع این ویروس با منشا آفریقا تاکید کرد که این ویروس «کووید جدید نیست».

فقط در جمهوری دموکراتیک کنگو از ابتدای سال ۱۵۰۰ مورد ابتلا و ۴۵۰ مورد مرگ ثبت شده و اکنون گزارش شده است که سویه نگران‌کننده‌تر ویروس، مسئول ۴۵۰ مورد مرگ و میر بوده و به نام Clade ۱ در سوئد شناسایی شده است.  البته ۲ نوع Clade ۱ وجود دارد و مورد سوئدی به عنوان Clade ۱b شناخته شده است.

از مردم خواسته شده است که نسبت به علائم هشداردهنده عفونت نادر هوشیار باشند، با این حال، دکتر کلوگ می‌گوید: کارشناسان به خوبی مجهز و آگاه هستند که چگونه با اقدامات بهداشت عمومی و واکسیناسیون در صورت لزوم با این بیماری مقابله کنند.

دکتر کلوگ توضیح داد: بیشترین نیاز برای واکنش هماهنگ در منطقه آفریقاست و افزود با وجود گزارش‌هایی که قبلا منتشر شده است، مشخص شد این سویه «۱۰ برابر کشنده‌تر» است اما خطر برای جمعیت عمومی همچنان کم است.

به گزارش ایسنا خراسان رضوی، دکتر ساناز احمدی، پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص بیماری آبله میمونی اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی افزایش شیوع موارد آبله میمونی در کشورهای آفریقایی یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با اهمیت بین‌المللی (PHEIC) محسوب می‌شود، آبله میمونی یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است که موجب بروز علائمی مشابه بیماران مبتلا به آبله در گذشته اما با شدت کمتر می‌شود.

احمدی تاکید کرد اطلاعات موجود نشان می‌دهد که انتقال می‌تواند از حیوان به انسان، انسان به انسان و از محیط‌های آلوده به انسان رخ دهد، ویروس آبله میمونی می‌تواند از طریق دستگاه تنفسی، غشاهای مخاطی و پوست آسیب دیده وارد بدن شود و علائم اولیه بیماری به طور معمول تا پنج روز طول می‌کشد و شامل تب، لرز، لنفادنوپاتی (تورم غدد لنفاوی)، سردرد شدید، کمردرد، درد عضلانی و ضعف شدید، گاهی اوقات گلودرد و سرفه، همچنین مرحله بروز ضایعات پوستی یک تا ۳ روز پس از تب رخ می‌دهد و تا ۲ الی سه هفته باقی می‌مانند، بثورات بیشتر در صورت و اندام‌ها متمرکز است.

ساینس گزارش کرد، خارش  در این بیماری گاهی با آبله مرغان اشتباه گرفته می‌شود و به صورت لکه‌های برجسته شروع می‌شود که به تاول‌های کوچک پر از مایع تبدیل می‌شوند. این تاول‌ها در نهایت پوسته‌هایی را تشکیل می‌دهند که بعدا می‌ریزند.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار