| کد مطلب: ۱۱۳۴۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد

معاون پزشکیان: فرصت آزمون و خطا نداریم

شینا انصاری معاون رئیس جمهور با تاکید براینکه حل معضلات محیط زیستی در شرایط انزوا و عدم تعامل با جهان قابل حل نیست و نیازمندیم که در یک تعامل با جهان پیش برویم، بر بهره گیری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز در پایش‌ها و تصفیه خانه‌ها و پالایش آلاینده‌ها تاکید کرد.

معاون پزشکیان: فرصت آزمون و خطا نداریم

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برخی مشکلات زیست محیطی چون آلودگی هوا، فرونشست و کمبود منابع آبی به ابرچالش تبدیل شده اند، گفت: رفع این موارد در کشور نیازمند اجماع ملی است.

شینا انصاری که به مناسبت هفته دولت در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، اولویت‌های محیط زیست در دولت چهاردهم پرداخت و اظهار داشت: مسئله محیط زیست یکی از حیاتی‌ترین مسائل کشور به شمار می رود؛ معضلات متعدد محیط زیستی در کشور داریم که برخی از آنها به ابرچالش‌ تبدیل شده اند که باید در سطوح حاکمیتی به رسمیت شناخته شوند تا برای رفع آنها به اجماع و توافق برسیم.

وی از آلودگی هوا و گرد و غبار در برخی از استان‌های غربی و جنوب غربی کشور یا شرق کشور را از جمله این ابرچالش ها دانست و با بیان اینکه این موارد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: ابتدا باید چالش‌های محیط زیست را به رسمیت بشناسیم، در هم تنیدگی آنها با موضوعات اجتماعی، اقتصادی، بوم شناختی، سلامت و حتی امنیت را مد نظر قرار بدهیم تا در سطوح بالا با یک هماهنگی بین بخشی موضوعات محیط زیست را حل و فصل کنیم.

انصاری ادامه داد: موضوع آلودگی هوا به عنوان یک چالش در شهرهای بزرگ و صنعتی شناخته می شود که در زمان کوتاه قابل حل نیست.

وی با یادآوری اینکه برای حل مشکل آلودگی هوا قانون هوای پاک به عنوان مهمترین سند بالادستی نگاشته شده است، افزود: برای این قانون آیین نامه‌های اجرایی متعددی وجود دارد به طوری که برای رفع و مدیریت آلودگی هوا بالغ بر ۲۰ دستگاه دخالت دارند.

معاون رئیس جمهور وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در بحث آلودگی هوا را سیاست گذاری و نظارت دانست و گفت: اینکه انتظار داشته باشیم این سازمان به تنهایی می تواند آلودگی هوا را حل کند، تصور نادرستی است.

وی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقا کیفیت سوخت، ارتقا خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی، تامین منابع و کاهش آلایندگی صنایع را از جمله راهکارهای مشخص برای مقابله با آلودگی هوا برشمرد که باید به موازات هم پیش برود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: راهکارهای ضرب الاجلی مثل تعطیلی‌ها و یا زوج و فرد کردن خودروها که اغلب در فصول سرد سال اجرا می شود، راهکارهای مقطعی هستند که به دلیل وارونگی هوا ناگزیر به اجرای آن هستیم.

مشکلات زیست محیطی باید در اولویت دستگاهها باشد

انصاری با تاکید بر اینکه قوانین خوبی در حوزه محیط زیست در کشور وجود دارد که به طور کامل اجرا نمی شود، به قانون مدیریت پسماند و تصویب آن در سال ۸۳ اشاره کرد و گفت: یک سری قوانین باید به روز شوند تا کاستی های موجود در آن رفع شود.

وی ادامه داد: در مورد قانون هوای پاک و آیین نامه‌های اجرایی آن، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که اگر با عزم قاطع از جانب دستگاه‌های متولی و با پیگیری جدی سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می‌شد، قطعاً می‌توانست اقدامات بهتری انجام شود.

انصاری در پاسخ به اینکه چرا با گذشت حدود هشت سال از تصویب قانون هوای پاک هنوز ۱۰ درصد قانون اجرایی شده است، گفت: شاید یک بخشی از آن مربوط به هزینه اجرای قانون باشد اما همه موضوع نیست؛ بحث این است که موضوع آلودگی هوا در اولویت دستگاه‌های مختلف نبوده است.

وی افزود: بحث این است که ما چالش‌های محیط زیست مثل آلودگی هوا، مثل فرونشست زمین، محدودیت آب و مسایلی از این دست را به رسمیت بشناسیم.

معاون رئیس جمهور به تبعات اجتماعی ناشی از مشکلات زیست محیطی نیز اشاره کرد و گفت: برای نمونه در بحث آب در استان‌های خوزستان و یا اصفهان اعتراضاتی وجود دارد یا در بحث آلودگی هوا در اراک و اردکان مردم معترض هستند و به همین دلیل این موضوعات باید در اولویت قرار گیرد تا رفع شود.

رفع ابرچالش های محیط زیست در کوتاه مدت میسر نیست

انصاری جایگاه محیط زیست در رفع این مشکلات را مطالبه گری و پیگیری از دستگاههای مرتبط دانست و گفت: سازمان محیط زیست باید نظارت و پیگیری را به صورت جدی انجام دهد اگرچه رفع مشکلات و رفع ابر چالش‌های محیط زیستی در کوتاه مدت میسر نیست.

معاون رئیس جمهور درباره جایگاه محیط زیست در برنامه هفتم نیز توضیح داد: این قانون فصل مجزا برای محیط زیست ندارد ولی موضوعات محیط زیستی در بخش‌های مختلف آن مورد توجه قرار گرفته است که اگر پیگیری شود، می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی یکی از اولویت های این سازمان در دولت چهاردهم را پیگیری اجرای برنامه هفتم و رویکردهای زیست محیطی آن برشمرد و گفت:‌ شاید اگر از ابتدای تدوین برنامه بودیم، رویکردهای محیط زیستی آن می‌توانست قدری غلظت و رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد.

انصاری بر همکاری و مشارکت مردم برای رفع مشکلات زیست محیطی تاکید کرد و گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است ولی به نظر می‌رسد در طول ادوار مختلف این اصل بیشتر یک اصل تشریفاتی بوده در حالی که ما نیازمند این هستیم که حتماً مشارکت مردم را داشته باشیم، بسترهای مشارکت مردم را تسهیل کنیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: برای حل مشکلاتی که تبدیل به ابرچالش شده نظیر حق آبه تالاب ها، تغییر اقلیم، گرد و غبار به همکاری بین بخشی نیاز با وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در مورد الگوی کشت نیاز است.

انصاری بر تقویت ساختار و بودجه سازمان محیط زیست تاکید کرد و اظهار داشت: باید موضوع اقتصاد سبز را پیگیری کنیم و بین محیط زیست و اقتصاد ارتباط تنگاتنگ برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث پسماند و اقتصاد پسماند باید دقت بیشتری داشت تا بتواند به درستی پسماند را مدیریت کرد، افزود: اگر ارزش گذاری اقتصادی اکوسیستم‌ها را داشته باشیم و نسبت به آن حساس باشیم، می توانیم موفقیت بیشتری کسب کنیم.

تغییرات اقلیمی باید مدیریت شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تغییر اقلیم و تبعات آن اظهار داشت: خشکسالی‌، سیل‌ و تغییر الگوهای بارندگی از آثار این تغییر اقلیم به شمار می رود که در خاورمیانه آثار و عوارض آن بیشتر شده است.

انصاری یکی از راههای مقابله با تغییر اقلیم را کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دانست و گفت: در این زمینه برنامه هایی در دست داریم که باید اجرایی شود و به طور کلی باید تاب آوری خود را در این زمینه ارتقا داده و شهرها را در مقابل مشکلات ناشی از این تغییر اقلیم تاب آور کنیم.

وی ادامه داد: برای کاهش انتشار گازهای گلخانه توسعه انرژی‌های پاک بسیار اهمیت دارد؛ در منطقه‌ای هستیم که انرژی خورشیدی رایگان است و سرمایه گذاری اولیه می‌خواهد ولی می‌توانیم از انرژی‌های پاک بهره ببریم و انتشار گازهای گلخانه‌ای کم شود.

وی افزود: هوشمند سازی موتورخانه‌ها یا وسایل احتراقی از دیگر راهکارهایی است که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می توان انجام داد.

انصاری بر این نکته تاکید کرد که باید تغییر اقلیمی را روی کشت گونه‌های گیاهی و الگوی کشت کشاورزی، ممنوعیت صدور مجوز به صنایع آب بر در مناطق کویری و اجرای طرح های توسعه ای مورد توجه قرار داد.

وی توجه به محیط زیست در اقتصاد را به معنای توسعه متوازن دانست زیرا در مرحله ارزیابی، آثار محیط زیستی اجرای طرح ها به طور واقعی و نه تشریفاتی سنجیده می شود.

 

منبع : خبر آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار