| کد مطلب: ۱۱۳۴۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد

آیا آبله میمونی پاندمی خواهد شد؟

پس از اعلام «وضعیت اضطرار بهداشت عمومی با جنبه بین‌المللی» (PHEIC) بوسیله سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع سویه جدید ویروس آبله ام و کشف نخستین موارد عفونت با این ویروس در کشورهایی خارج از آفریقا این پرسش مطرح شده است که آیا این بیماری یک همه‌گیری جهانی یا پاندمی دیگر ایجاد خواهد کرد؟

آیا آبله میمونی پاندمی خواهد شد؟

 به گزارش آرمان ملی آنلاین ، قبلا مرکز کنترل و پیشگیری‌های بیماری‌های آفریقا وضعیت اضطراری مشابهی اعلام کرده بود. نیز سطح هشدار درباره ویروس آبله ام را از پایین به حد متوسط بالا ببرده است.

آبله ام (آبله میمونی سابق) عمدتاً از طریق تماس نزدیک پوست به پوست با افراد آلوده یا لباس‌ها یا ملحفه‌های کثیف آنها سرایت می‌کند. همچنین تماس‌های اتفاقی با حیوانات وحشی منبع طبیعی این ویروس مثلا چنگ زدن آنها ممکن است انتقال ویروس به انسان‌ها شود.

البته این بیماری اغلب باعث ایجاد ضایعات پوستی قابل‌مشاهده می شود که ممکن است فرد مبتلا خود را کمتر را در معرض تماس نزدیک با دیگران قرار دهد.

برای مصون دادن از سرایت ویروس لازم است از تماس جسمی نزدیک با فردی که ضایعات تاولی شبیه به آبله ‌دارد، اجتناب کنید، ظروف، لباس یا ملحفه‌های تختخواب خود را به اشتراک نگذارید و بهداشت شخصی را مانند شستن مرتب دست‌ها رعایت کنید.

پس از اعلام وضعیت «هشدار اضطراری بهداشت عمومی با جنبه بین‌المللی» (PHEIC) بوسیله سازمان جهانی بهداشت، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اروپا اعلام کرد که وارد شدن بیشتر آبله ام از آفریقا به اروپا «بسیار محتمل» است، اما احتمال شیوع محلی در اروپا بسیار کم است.

کارشناسان می‌گویند خطر ابتلا به جمعیت عمومی در کشورهای بدون شیوع مداوم آبله ام (کشورهای خارج از قاره آفریقا) در حال حاضر بسیار کم است.

همه‌گیری آبله ام پس از چه مدتی متوقف می‌شود؟

دقیقا معلوم نیست که شیوع فعلی در چه زمانی پایان می‌گیرد. شیوع آبله ام در سال ۲۰۲۲ در بیش از ۷۰ کشور در عرض چند ماه کاهش یافت که عمدتاً به لطف برنامه‌های واکسیناسیون و داروهایی است که در اختیار جمعیت در معرض خطر در کشورهای ثروتمند قرار گرفته است.

در حال حاضر، اکثر موارد آبله ام در آفریقا هستند - و ۹۶درصد از موارد مرگ‌ومیر ناشی از آبله ام در جمهوری دموکراتیک کنگو رخ می‌دهد که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که نظام بهداشتی آن عمدتاً به دلیل سوء تغذیه، وبا و سرخک سقوط کرده است. اگرچه مقامات کنگو ۴ میلیون واکسن از اهداکنندگان درخواست کردند، اما هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده است.

گرچه سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲ هم شیوع آبله ام را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد، کشورهای آفریقای واکسن یا داروی چندانی دریافت نکردند. کارشناسان می‌گویند به نفع جهان است که از هم اکنون برای مهار شیوع بیماری در آفریقا سرمایه‌گذاری کند.

منبع : همشهری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار