| کد مطلب: ۱۱۳۳۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

راهکار ساده برای اینکه دچار فرسودگی شغلی نشویم

محققان دریافته‌اند که پاداش ناکافی، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث ایجاد فرسودگی شغلی در افراد می‌شود. در صورتی که برای موفقیت‌های کوچک و بزرگ خود ارزش کافی قائل نشوید، ممکن است در سایر جنبه‌های زندگی نیز فرسودگی را تجربه کنید.

راهکار ساده برای اینکه دچار فرسودگی شغلی نشویم

به گزارش آرمان ملی آنلاین ، دستیابی به موفقیت کوچک و بزرگ ندارد. آدم‌های موفق به‌ محض دستیابی به یک هدف، مرزهای خود را جابه‌جا می‌کنند و برای دستیابی به اهداف بزرگ‌تر برنامه‌ریزی می‌کنند. احتمالاً شما هم افراد زیادی را دیده‌اید که در زندگی بسیار موفق هستند و به اهداف بزرگ و کوچک خود رسیده‌اند.

همه انسان‌ها در زندگی اهداف بزرگی دارند، یکی می‌خواهد رمان بنویسد. یکی دیگر می‌خواهد داشتن خانه بزرگ خود را جشن بگیرد و کسی دیگر در فکر  ساختن یک سازمان غیردولتی است اما فرقی نمی‌کند، اهداف بزرگ برای کمک به ما در یافتن رضایت از زندگی کلیدی هستند، اما وقتی که آن‌ها اهداف بلندمدت هستند، می‌توانیم در این راه انگیزه و انرژی خود را از دست بدهیم. به همین دلیل است که برای موفق شدن، جشن گرفتن پیروزی‌های کوچک می تواند بسیار ضروری باشد.

چرا جشن گرفتن موفقیت‌ها برای مغز ما مهم است؟

آنچه به انسان انگیزه می‌دهد موفقیت‌های کوچک است و با جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک، انگیزه و رضایت کلی از زندگی حفظ می‌شود. تحقیقات  دانشمندان نیز بر این فرضیه صحه گذاشته است که تقدیر از خود بابت پیروزی‌های کوچک، سیستم پاداش در مغز را فعال می‌کند. 

یکی از چیزهایی که آدم‌ها فراموش می‌کنند این است که ساده از کنار موفقیت‌های خود عبور می‌کنند و بدون قدردانی از خودشان، سراغ هدف بعدی می‌روند. این اشتباه بزرگ است و به احتمال زیاد به استرس مزمن دچار خواهند شد. جالب است بدانید که محققان دریافته‌اند که پاداش ناکافی، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث ایجاد فرسودگی شغلی در افراد می‌شود. در صورتی که برای موفقیت‌های کوچک و بزرگ خود ارزش کافی قائل نشوید، ممکن است در سایر جنبه‌های زندگی نیز فرسودگی را تجربه کنید. به‌عنوان مثال، اگر به‌ازای کوچک‌ترین افزایش در میزان وزنه‌های باشگاه یا مسافتی که می‌توانید بدوید، از خود قدردانی نکنید، ممکن است تمایلی به ادامه‌ مسیر نداشته باشید. به‌علاوه، اگر بدون اقرار به پیشرفت و بی‌توجه به دستاوردهای خود به باشگاه بروید، بدبین و خسته خواهید شد.

دلایل جشن کوچک را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

انرژی

شاید اگر روی کاناپه نشسته‌اید و به صحفه تلویزیون نگاه می‌کنید و به این فکر می‌کنید چرا دست به کار نمی‌شوید و یا چرا انرژی ندارید اهداف کوچک مشخص کنید مثلا از کاناپه بلند شوید و زباله‌ها را به بیرون ببرید و خودتان را تشویق کنید که در تابستان گرم و داغ این کار را انجام دادید. هنگامی که برای بردهای کوچک خود جشن می‌گیرید، انرژی‌های کوچکی به خود می‌دهید که به مرور زمان افزایش می‌یابد.

با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که جشن‌های کوچک انرژی‌هایی را به شما انتقال می‌دهند که انباشته می‌شوند. با اینکه شما احتمالاً هنوز از بیرون آوردن زباله‌ها متنفر خواهید بود، اما، حداقل انرژی لازم برای انجام آن را خواهید داشت.

رشد شخصی و حرفه‌ای

شاید زمانی دیگر به این نتیجه برسید که سبک زندگی خود را تغییر دهید بهترین گزینه‌ای که به شما کمک می‌کند این است به پیروزی‌های کوچک خود اهمیت بدهید تا هم بفهمید چه اندازه پیشرفت کرده‌اید یا عادت جدیدی را کسب کردید.

امروز همه می‌دانند تغییر در رفتار یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که افراد با آن مواجهه هستند. افرادی که قصد دارند در یک زمینه خاص پیشرفت کنند باید بپذیرند پیشرفت امری تدریجی است. جشن گرفتن چیزهای کوچک ابزاری عمدی است که می‌خواهید از آن استفاده کنید وقتی در حال تبدیل شدن به فردی هستید که قبلاً می‌خواستید باشید و در تله “همه یا هیچ” گرفتار نخواهید شد.

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار