| کد مطلب: ۱۱۳۲۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد

۶۰ سال پیش، جمعه‌ها چگونه «تعطیل» شد؟

جالب است بدانید که تا همین ۶۰ سال پیش یعنی سال 1343، اینطور نبوده و تعطیلی روز جمعه فقط شامل بخش دولتی بوده است.

۶۰ سال پیش، جمعه‌ها چگونه «تعطیل» شد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، شاید این تیتر برای شما کمی عجیب باشد چرا که به نظر می‌رسد از روزگار گذشته، جمعه‌ها همواره تعطیل بوده است. براساس این گزارش، جالب است بدانید که تا همین ۶۰ سال پیش اینطور نبوده و تعطیلی جمعه فقط شامل بخش دولتی بوده است.

به همین دلیل هم گویا درخواست «جامعه اصناف تهران و شهرستان‌ها» این بوده که روز جمعه به عنوان روز تعطیل اصناف ایران هم به رسمیت شناخته شود.

روزنامه اطلاعات در مرداد ۱۳۴۳ گزارشی دارد مبنی بر اینکه، تا قبل از تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۴۳ تعطیلی روز جمعه فقط شامل بخش دولتی می‌شده و مغازه‌داران و صنوف مختلف درباره روز تعطیل هفته توافقی نداشتند.

در روز یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۴۳ «چهارمین جلسه کمیته مامور تهیه طرح تعطیل هفته اصناف و تحدید ساعت کار اصناف و پیشه وران تهران» در دفتر مدیر روزنامه اطلاعات تشکیل می‌شود.

در این جلسه، کمیته‌ای شش نفره مرکب از شهردار تهران، معاون وزارت کشور، معاون وزارت کار، رئیس شورای عالی اصناف، نماینده اتاق بازرگانی تهران و مدیر موسسه اطلاعات حضور داشتند. در نهایت در همین جلسه تصمیم بر این می‌شود که از جمعه ۲۳ مرداد همان سال، همه اصناف مکلف به رعایت تعطیلی روز جمعه باشند.

بنابراین ۶۰ سال پیش در ۲۳ مرداد ۱۳۴۳ برای اولین بار اصناف تهران روز جمعه را تعطیل کردند. به این ترتیب ۱۰۰ هزار پیشه ور در تهران و شمیرانات به خاطر آسایش خود و خانواده شان تعطیلی جمعه را به رسمیت شناختند.

مهدی کوشانفر، رئیس وقت شورای عالی اصناف در این جلسه گفت: تعطیلی باید به معنای واقعی کلمه باشد و عموم اصناف که نامشان داده می‌شود باید بدون استثناء تعطیل کنند تا نظم و ترتیب مختل نشود.

شاید جالب باشد که تنها با برگزاری ۴ جلسه موضوعی با چنین اهمیت بالایی به نتیجه رسیده است. آن هم در محل دفتر یک روزنامه و با حضور تعداد محدودی از مسئولان!

نکته جالب توجه اینجاست که با گذشت بیش از ۶۰ سال از اعلام تعطیلی رسمی روز جمعه در پایتخت، با برگزاری جلسات متعدد در دولت و مجلس، چندین سال است که هنوز اندرخم یک کوچه ایم که تازه بتوانیم تعطیلات آخر هفته خود را به نرم جهانی برسانیم.

منبع : چندثانیه

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار