| کد مطلب: ۱۱۳۲۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد

تهران شنبه ۲۰ مرداد هم بخاطر لایه ازن تعطیل شد؟

​مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر تداوم گرما و افزایش نسبی دما در این استان، در خصوص گرمازدگی افراد به ویژه سالمندان و اطفال طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده هشدار داد.

تهران شنبه ۲۰ مرداد هم بخاطر لایه ازن تعطیل شد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر تداوم گرما و افزایش نسبی دما در این استان، در خصوص گرمازدگی افراد به ویژه سالمندان و اطفال طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده هشدار داد.

حامد یزدی مهر با اشاره به هشدار اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی گفت: برابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی و هشدار سطح زرد اعلام شده در روزهای آتی شاهد تداوم استقرار توده هوای گرم و افزایش نسبی دما در استان تهران خواهیم بود. طبق اعلام این سازمان از روز شنبه تا روز یکشنبه در استان تهران به‌ویژه نیمه جنوبی و مناطق مرکزی شاهد مخاطره گرما خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص خطر گرمازدگی به‌ویژه در گروه‌های حساس، اطفال و سالمندان هشدار داد و گفت: توصیه اکید مدیریت بحران این است که در روزهای اعلان هشدار گرما، افراد به ویژه گروه‌های حساس به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت حضور در فضای باز، حتماً برای محافظت پوست و چشم خود در برابر گرما و اشعه مضر خورشید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند.

وی در خصوص عدم نگهداری کودکان یا سالمندان در وسیله نقلیه پارک شده و خاموش نیز هشدار داد و گفت: در برخی موارد طی سال‌های گذشته شاهد این بی‌احتیاطی‌ها بوده‌ایم که ضروری است در این زمینه هشدار داده شود و افراد به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

یزدی مهر با تاکید به مردم و شهروندان استان تهران در خصوص پرهیز از انجام فعالیت بدنی سنگین، گفت: ضروری است که افراد به طور منظم مایعات بنوشند و ضمن خودداری از مصرف نوشیدنی‌های شیرین، در طول روز پنجره‌ها را بسته نگه دارند و از تابش آفتاب به داخل منزل جلوگیری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر ضرورت مدیریت مصرف آب و برق نیز تاکید کرد و گفت: لازم است شهروندان برای جلوگیری از قطع برق، مصرف برق را مدیریت کنند. با توجه به احتمال آسیب به محصولات باغی و زراعی، دام و طیور و زنبورهای عسل ضروری است که تنظیم دور آبیاری و مالچ پاشی برای افزایش رطوبت در سطح باغ‌ها برای تعدیل دمای هوا، ایجاد سایبان و کنترل دمای کلونی‌های زنبور عسل و سالن‌های پرورش قارچ، کنترل دمای گلخانه‌ها و دامداری‌ها در دستورکار بهره‌برداران قرار بگیرد.

به گفته یزدی مهر، مدیریت بحران نیز درپی هشدار اعلام شده در حالت آماده باش است و توصیه‌های لازم را در این خصوص به دستگاه‌های امدادی و خدماتی ارائه کرده است.

محمدصابر باغ‌خانی‌پور، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران درباره آلایندگی ازن و مخاطرات آن برای سلامتی همچنین نحوه مواجهه شهروندان با آن و اینکه چرا تا سال‌های پایانی دهه هشتاد در رابطه با آلایندگی ازن در فصل تابستان کسی صحبت نمی‌کرد؟ گفت: تا سال‌های پایانی دهه هفتاد، دستگاهی برای سنجش این آلاینده در کشور وجود نداشته اما از اواسط دهه هشتاد تعداد دستگاه‌های سنجش گاز ازن در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا افزایش یافت لذا کالیبراسیون دستگاه‌های سنجش گاز ازن در دهه نود به طور دقیق صورت گرفته است و این امر موجب اطلاع‌رسانی بیشتر همین گاز ازن در اذهان عموم مردم در سال‌های اخیر شده است. از این رو این گاز که یک آلاینده تابع اشعه خورشید و گرماست در گزارش‌های مدیریتی و اطلاع‌رسانی کیفیت هوا در سالیان اخیر لحاظ شد.

باغخانی‌پور در ادامه با تأکید بر اینکه گاز ازن به صورت روزانه در شهر تهران اندازه‌گیری و دستگاه‌های اندازه‌گیری آن در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا وجود دارد، ابراز داشت: گاز ازن یکی از ۶ پارامتر اصلی در محاسبات شاخص آلایندگی شهر تهران است. این آلاینده‌ها شامل: دی اکسید نتیروژن (NO2)، دی اکسید گوگرد (SO2)، دی اکسید کربن (CO)، ازن (O3)و ذرات معلق (PM10, PM2.5) است.

وی با بیان اینکه گاز ازن یک آلاینده ثانویه محسوب می‌شود و به‌طور مستقیم از فرآیند احتراق سوخت تشکیل نمی‌شود، گفت: گاز ازن در لایه تروپوسفر جو یک آلاینده ثانویه بوده و به‌طور مستقیم از منابع انتشار مانند اگزوز خودرو تولید نمی‌شود، بلکه توسط واکنش‌های فتوشیمیایی با حضور اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار و اشعه ماوراءبنفش (UV) خورشید ایجاد می‌شود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه وسایل نقلیه موتوری منبع مهمی برای تولید ترکیبات آلی فرار (VOCs) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) که پیش‌سازهای تولید آلاینده ازن هستند. اظهار داشت: اکسیدهای نیتروژن عمدتاً زمانی تولید می‌شود که سوخت‌های فسیلی مانند بنزین، گازوئیل، نفت یا زغال‌سنگ در منابعی چون نیروگاه‌ها، وسایل نقلیه موتوری، کوره‌ها، بویلرهای صنعتی، سوزاندن زباله و سایر منابع احتراق با حرارت بالا می‌سوزند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آلاینده ازن برای سلامتی خطرناک است؟ ابراز داشت: بله، این گاز خطرناک است. ازن گازی بی‌رنگ تا آبی روشن و یک اکسیدکننده قوی بوده که از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود. ازن به دو دسته اصلی شامل لایه ازن در بخش استراتوسفر جو با نام ازن خوب و ازن سطح زمین (در بخش تروپوسفر) با نام ازن بد تقسیم‌بندی می‌شود. لایه ازن ما را در برابر تابش بیشتر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. با این حال افزایش غلظت این گاز در سطح زمین و در هوایی که ما تنفس می‌کنیم می‌تواند باعث مشکلات جدی برای سلامتی شود.

باغخانی‌پور گفت: این گاز در لایه تروپوسفر یعنی لایه تنفسی ما، گاز خطرناکی است و می‌تواند ریه انسان را درگیر کند و سبب تخریب سلول‌های ریوی و دیگر مشکلات برای انسان‌ها می‌شود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اشاره به این نکته که مردم فکر می‌کنند هیچ تفاوتی میان گاز ازن به عنوان یک آلاینده مهم در فصل تابستان و دیگر آلاینده‌ها مثل ذرات معلق که در زمستان به اوج می‌رسند، نیست توضیح داد: اگرچه گاز ازن به عنوان آلاینده شاخص می‌تواند خطرناک باشد اما با شناخت رفتار گاز ازن که در گرما و دمای بالا و تابش مستقیم اشعه خورشید افزایش پیدا می‌کند، می‌توان در زمان افزایش این گاز که در ماه‌های محدودی از سال رخ می‌دهد، از خود حفاظت کرد و از مخاطرات آن در امان ماند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار